از فواید پخت و پز در ظروف سفالی چه می دانید؟

به گزارش وبلاگ بارسلونا، تهران (پانا) - شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید استفاده از قابلمه و ظروف سفالی، در پخت و پز فواید فراوانی دارد.

از فواید پخت و پز در ظروف سفالی چه می دانید؟

به گزارش وبلاگ بارسلونا، بسیاری از ما می دانیم که بشر از قدیم الایام از ظروف سفالی برای پخت و پز استفاده می نموده است و سفال، یکی از قدیمی ترین اختراعات بشری است که از دوره نوسنگی نشأت گرفته است. مورخان قدمت استفاده بشر از ظروف سفالی را 19 تا 20 هزار سال پیش تخمین زده اند.

ظروف سفالی در مقایسه با سایر قابلمه ها و ظروف مدرن امروزی، قیمتی بسیار مقرون به صرفه تر دارند و در بسیاری از منطقه ها جهان در دسترس است. در این گزارش قصد داریم به برحی ازفواید استفاده از ظروف سفالی در پخت و پز بپردازیم:

1- ظروف سفالی طعم خوب به غذا می دهند

ظروف سفالی از خاک رس درست شده است که ماهیتی قلیایی دارد. این خاصیت آن را قادر می سازد در هنگام پخت با اسید های موجود در غذا تعامل داشته باشد و در نتیجه PH آن را متعادل می نماید. این مسأله نه تنها غذا را سالم تر می نماید، بلکه رایحه دلپذیری نیز به آن می بخشد. بعلاوه غذایی که در ظروف سفالی پخته شده است، غنی شده از مواد معدنی مانند آهن، فسفر، کلسیوم، منیزیم و ... می گردد.

2- ظروف سفالی ارزش غذایی خود را حفظ می نماید

باید بدانید که ظروف سفالی دارای ماهیتی متخلخل هستند که همین امر اجازه می دهند گرما و رطوبت در طول فرایند پخت به گردش درآید. همین امر به غذا اجازه می دهد ارزش غذایی بیشتری را نسبت به غذا هایی که در دیگر انواع ظروف تهیه می گردد، حفظ کند. بعلاوه گوشت آماده شده در ظروف سفالی، آبدار و ترد باقی می ماند. مواد متخلخل به طور کلی به مواد جامدی گفته می گردد که در ساختارشان حاوی حفره و منفذ هستند و به علت آنکه ظروف سفالی نیز ساختارشان دارای حفره و منفذ است، دارای ماهیتی متخلخل اند.

3- ظروف سفالی برای سلامت قلب شما مفید است

استفاده بیش از حد روغن برای پخت و پز یکی از دلایل مهم افزایش وزن است. در صورتی که می خواهید وعده غذایی خود را کمتر چرب کنید، ظروف سفالی یکی از برترین گزینه ها محسوب می شوند؛ چرا که به روغن بسیار کمتری برای پخت غذا احتیاج دارند. ظروف سفالی زمان بیشتری برای گرم شدن احتیاج دارند و فرآیند پخت در آن ها آهسته تر بوده و به حفظ رطوبت طبیعی و روغن های طبیعی موجود در غذا یاری می نمایند.

4- معطر شدن غذای شما

زمانی که شما در ظروف سفالی پخت و پز می کنید، عطر واقعی غذا حفظ می گردد. این مسأله نیز بدان علت است که همانطوری که گفته شد، ظروف سفالی ماهیتی متخلخل دارند و نیز فرایند پخت در آن ها آهسته است.

5- ظروف سفالی طرفدار جیب شما هستند

همانطوری که در ابتدای گزارش ذکر شد، ظروف سفالی در مقدار های مختلفی در بسیاری از منطقه ها به راحتی در دسترس است و به نسبت دیگر انواع ظروف، قیمت مناسبی دارند؛ بنابراین شما می توانید یکی از برترین انواع آن را با هزینه ای اندک انتخاب کنید.

6- دوری از فلزات مضر و حفظ محیط زیست

قانع نماینده ترین علت برای پخت و پز در ظروف سفالی بدون لعاب، این است که شما با این کار، فلزات مضر را وارد غذای خود نمی کنید. علاوه بر این، ظروف سفالی بدون لعاب، برای طبیعت نیز مفیدتر هستند؛ چرا که این ها اساس از خاک می آیند و پس از آنکه آن ها را دور بریزید، راحت به طبیعت باز می گردند.

ظروف سفالی لعبدار یا بدون لعاب؟

نکته مهمی که باید توجه به آن داشت، آن است که سعی کنید از قابلمه ها و ظروف سفالی بدون لعاب بهره ببرید؛ چرا که ممکن است موادی که امروزه این ظروف سفالی با آن ها لعاب داده می گردد، موادی باشند که برای سلامتی انسان خطرناک هستند. سوای آنکه فروشنده این ظروف سفالی چه ادعایی داشته باشند، باید دانست ظروف لعابدار حاوی مواد شیمیایی مضری هستند که می توانند مواد سمی به هنگام گرم شدن وارد غذا نمایند.

طرز آماده سازی و استفاده

شما می توانید پس از تهیه یک ظرف سفالی بدون لعاب، برای آماده سازی آن برای اولین بار، آن را چند ساعت در آب فرو کنید و سپس از آب خارج نموده واجازه دهید خشک گردد. با این کار احتمال شکستن و ترک برداشتن آن کاهش می یابد. برای استفاده و هرگونه پخت و پز در این ظروف باید شکیبا باشید و از حرارت کم بهره ببرید؛ بعلاوه برای گذاشتن قابلمه و ظروف سفالی روی آتش مستقیم، از شعله پخش کن بهره ببرید تا حرارت زیاد به ظرف سفالی شما آسیب نرساند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "از فواید پخت و پز در ظروف سفالی چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از فواید پخت و پز در ظروف سفالی چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید