سرعت خواندن SSD تازه سامسونگ می تواند به 13.000 مگابایت بر ثانیه برسد

به گزارش وبلاگ بارسلونا، سامسونگ به تازگی تیزری از SSD تازه خود منتشر کرد که به نظر می رسد سرعت خواندن آن به عدد خیره کننده 13000 مگابایت بر ثانیه می رسد.

سرعت خواندن SSD تازه سامسونگ می تواند به 13.000 مگابایت بر ثانیه برسد

خبر در یک نگاه

  • سامسونگ در حال کار روی تولید یک SSD تازه با فناوری PCIe 5.0 است.
  • این SSD با نام PM1743 PCIe 5.0 شناخته می شود و تولید انبوه آن از اولین فصل سال جاری میلادی آغاز خواهد شد.
  • سرعت خواندن این SSD طبق گفته های سامسونگ به 13.000 مگابایت و سرعت نوشتن آن هم به 6600 مگابایت می رسد.
  • سامسونگ در ابتدا این SSD را برای مراکز داده و سپس یک سال بعد برای عموم کاربران در دسترس قرار خواهد داد.
  • ظرفیت این SSD از 1.92 تا 15.36 ترابایت متغیر خواهد بود.

در حال حاضر سامسونگ یکی از بهترین و شاید بتوان گفت بهترین شرکت تولیدکننده SSD در دنیا به شمار میرود که محصولات فوق العاده باکیفیتی را هم تا به امروز راهی بازار کرده است. تازهترین کننده شرکت اما یک SSD از نوع PCIe 5.0 است که ثابت کرده حتی با قانون مور هم SSDها باید قانون افزایش دو برابری سرعت را هر چند سال یک بار حفظ کنند. این SSD تازه که برای کارهای صنعتی طراحی شده است، PM1743 نام داشته و سرعت خواندن آن به رقم شگفت انگیز 13.000 مگابایت بر ثانیه می رسد. همچنین سرعت انجام فعالیت های ورودی و خروجی آن به 2500K بر ثانیه می رسد که در حدود دو برابر بیشترین میزانی است که یک SSD از نوع PCIe 4.0 می تواند به آن دست پیدا کند.

سرعت انتقال اطلاعات در PCIe 5.0 به 32 گیگاترنسفر می رسد که آن هم دو برابر بیشتر از بهترین SSD موجود از نوع PCIe 4.0 است. برای اینکه شرکت کره ای بتواند چنین پهنای باند گسترده ای را کنترل کند، یک کنترلر اختصاصی طراحی و آن را به کمک اینتل تست کرد. اینتل در توضیحات مربوط به این فناوری گفت که به کمک سامسونگ توانستند روشی را برای بهبود مسائل فنی پیچیده پیش آمده حین طراحی این فناوری در نظر بگیرند.

سرعت خواندن متوالی این SSD به رقم فوق العاده 6600 مگابایت بر ثانیه برسد. همچنین سرعت نوشتن تصادفی آن هم به 250K می رسد که باز هم دو برابر بیشتر از سرعت خواندن ترتیبی و تصادفی SSDهای کنونی است. علاوه بر این ها، نکته جالب اینجاست که مصرف انرژی این SSD هم کاهش پیدا کرده به گونه ای که گفته می شود 30 درصد به نسبت نسل گذشته بهینه تر است. این یعنی هزینه انرژی دیتاسنترها که از تعداد زیادی از این SSDها برای رسیدگی به کارهای خود استفاده می کنند به شکل چشمگیری کاهش پیدا می کند.

در حالی که هنوز این SSD قدرتمند سامسونگ رسما راهی بازار نشده است اما قطعا فناوری PCIe 5.0 به زودی برای عموم کاربران در دسترس قرار خوهد گرفت چرا که حتی نسل بعدی هم به لطف PCI Special Interest Group رونمایی شده است. درست است! فناوری PCIe 6.0 با سرعت فوق العاده 256K بر ثانیه در طول 16 راستا، دو برابر سریع تر از فناوری PCIe 5.0 و چهار برابر سریع تر از فناوری PCIe 4.0 است. البته این فناوری باید از یک ترفند تازه تحت عنوان Pulse Amplitude Modulation استفاده کند که می تواند دو برابر اطلاعات بیشتری را به نسبت نسل موجود انتقال دهد.

سامسونگ در حال حاضر در حال تولید نمونه های اولیه SSD تازه خود یعنی PM1743 PCIe 5.0 برای یک سری از مشتری های خاص خود است اما تولید انبوه آن در اولین فصل از سال 2022 آغاز خواهد شد. ظرفیت این SSD از آن جایی که برای اهداف کسب و کار طراحی می شود بسیار بالاست؛ یعنی از 1.92 ترابایت آغاز شده و به 15.36 ترابایت ختم می شود. همچنین این SSD اولین محصول با فناوری PCIe 5.0 است که از پورت دوگانه بهره می برد تا بدین ترتیب اگر یک پورت حین انتقال داده با مشکل روبرو شد، پورت دیگر بتواند این ضعف را جبران کند تا مشکل بزرگ تری ایجاد نشود.

اولین مشتریان این SSD قطعا مراکز داده خواهند بود چرا که کاربران عادی کمتر به همچین SSDهایی نیاز خواهند داشت. خصوصا اینکه قیمت آن هم به احتمال بسیار فراوان بالاتر از چیزی خواهد بود که کاربران عادی توان پرداخت آن را داشته باشند. اگر هم قرار باشد شاهد عرضه آن برای کاربران عادی باشیم این فرایند باید یک سالی به طول بینجامد. بنابراین اگر یک پروژه ویرایش ویدیوی 16K دارید، آماده یکی از سریع ترین SSDهای دنیا باشید.

منبع: Engadget

منبع: دیجیکالا مگ

به "سرعت خواندن SSD تازه سامسونگ می تواند به 13.000 مگابایت بر ثانیه برسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرعت خواندن SSD تازه سامسونگ می تواند به 13.000 مگابایت بر ثانیه برسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید