چگونه نابینا می شویم؟

به گزارش وبلاگ بارسلونا، فشار داخل جمجمه پایین می تواند یک عامل خطر برای ابتلا به گلوکوم باشد.

چگونه نابینا می شویم؟

یک تیم بین المللی از محققان شواهدی ارائه می نمایند که نشان می دهد فشار داخل جمجمه نقش مهمی در گلوکوم با فشار طبیعی دارد، که تا 50 درصد از کل موارد گلوکوم را تشکیل می دهد. مطالعه بالینی اخیر نشان می دهد، فشار داخل جمجمه پایین با اختلال در دید بیمار مرتبط است. گلوکوم یکی از علل اصلی نابینایی در افراد بالای 60 سال، ناشی از آسیب عصب بینایی است.

اغلب افزایش فشار داخل چشم (IOP) در بیماران مبتلا به گلوکوم تشخیص داده می گردد. با این حال، همه افراد مبتلا به فشار خون چشمی به گلوکوم مبتلا نمی شوند. گلوکوم می تواند در موارد IOP طبیعی ایجاد گردد. بر اساس مطالعات مختلف شیوع گلوکوم بین بیماران در جمعیت جهانی از 30 تا 90 درصد متغیر است.

پزشکی نوین روش هایی برای درمان افزایش فشار چشم و کاهش یا حتی توقف آسیب به عصب بینایی دارد. با این حال این روش ها در خصوص گلوکوم طبیعی کار نمی نمایند. پروفسور آرمیناس راگاوسکاس از دانشگاه صنعتی کاوناس می گوید: از نظر تشریحی عصب بینایی به مغز متصل است و به وسیله مایع مغزی نخاعی احاطه شده است. فشار داخل جمجمه ای (ICT) که در مایع مغزی نخاعی مقدار گیری می گردد و فشار داخل چشمی (IOP) می توانند بر شرایط عصب بینایی تأثیر بگذارند.

اخیراً محققان بر تعادل بین دو فشار، یعنی اختلاف فشار ترانس لامینار (TPD) و ارتباط آن با ایجاد گلوکوم تمرکز نموده اند. یک مطالعه بالینی ارتباط احتمالی بین فشار مغز و گلوکوم را نشان داده است. 80 بیمار در مراحل اولیه گلوکوم تنش طبیعی (NTG) در مطالعه اخیر اجرا شده به وسیله محققان دانشگاه های آمریکا ثبت نام کردند. چندین مقدار گیری از جمله داخل چشم (IOP)، فشار داخل جمجمه (ICP) و محیط میدان بینایی در طول مطالعه ثبت شد.

اختلاف فشار (translaminar (TPD با توجه به فرمول TPD = IOP-ICP محاسبه شد. میدان بینایی به پنج ناحیه بینی، گیجگاهی، محیطی، مرکزی و پارا مرکزی تقسیم شد.

این مطالعه چندین ارتباط آماری معنی دار را بین فشار داخل جمجمه، TPD و تغییرات میدان بینایی نشان داد. هر چه TPD بالاتر باشد، آسیب های قابل توجهی به میدان بینایی بیمار ثبت می گردد. بیشترین کاهش میدان بینایی در ناحیه بینی اتفاق افتاده است. پروفسور راگاوسکاس می گوید: از دست دادن میدان بینایی تنها به این معنا است که یک فرد در حال نابینا شدن است. به همین خاطر است که درک علل این شرایط و معکوس کردن آن بسیار مهم است.

محققان به این نتیجه رسیدند که TPD بالاتر را می توان به عنوان یک عامل خطر برای ایجاد منفی گلوکوم تنشی طبیعی تخمین زد. از آنجایی که اختلاف فشار translaminar با کم کردن ICP از IOP محاسبه می گردد، هرچه فشار داخل جمجمه کمتر باشد، TPD بالاتر است؛ بنابراین در گلوکوم با فشار طبیعی، کاهش فشار داخل جمجمه یک عامل خطر احتمالی است.

پروفسور راگاوسکاس می گوید: همبستگی فشار داخل جمجمه ای با گلوکوم، راه های تازهی را برای متخصصان پزشکی برای تحقیق در خصوص دلیل و درمان احتمالی این آسیب باز می نماید. در مطالعه فوق مقدار گیری فشار داخل جمجمه ای به وسیله داپلر ترانس جمجمه ای دو عمقی (Vittamed UAB) به دست آمد.

برخلاف روش معمول مقدار گیری فشار داخل جمجمه ای، که شامل باز کردن یک سوراخ کوچک در جمجمه بیمار می گردد، اختراع پروفسور راگاوسکاس امکان مقدار گیری فشار مغز را به صورت غیرتهاجمی به وسیله چشم با استفاده از سونوگرافی می دهد. کاربرد های صنعتی مختلف این اختراع در آمریکا و اروپا به ثبت رسیده است. راگاوسکاس اضافه کرد: ما با روش های تهاجمی رقابت نمی کنیم، بلکه به سمت مسیری کاملاً تازه می رویم.

در حال حاضر چشم پزشکی حوزه ای است که فناوری بیشتری در آن مورد احتیاج است و ما از آن برای اهداف تحقیقاتی استفاده می کنیم. یافته ها در مجله Diagnostics منتشر شده است.

منبع: فرادید

به "چگونه نابینا می شویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه نابینا می شویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید