بازدید از نقش رستم و آشنایی با شکوه و عظمت تاریخی آن

به گزارش وبلاگ بارسلونا، شیراز مهد جاذبه های تاریخی ایران است شهری با قدمت تاریخی بسیار بالا و جاذبه های دیدنی بسیار زیبا که آن را به یکی از نقاط توریستی و گردشگری کشور تبدیل نموده است این شهر جذابیت های بسیار ویژه ای برای علاقه مندان و گردشگران دارد. یکی از معروف ترین جاذبه های این شهر محوطه باستانی است که در کوه های فارس واقع شده است نقش برجسته ها و کتیبه ها از ارزشمندترین جاذبه هایی هستند که در این شهر به شمار می آیند و می توانند علاقه مندان بسیار زیادی را به خود جذب نمایند. ارزش بسیاری از جاذبه های تاریخی در این شهر به دوران پیش از اسلام باز می شود شاید یکی از ارزشمندترین جاذبه های تاریخی در این منطقه بنای نقش رستم باشد این نقش برجسته ها متعلق به سه دوره تاریخی هستند این منطقه در دوران هخامنشیان و ساسانیان بسیار ارزشمند بوده است به ویژه برای پادشاهان آن دوران جایگاه ویژه ای داشته است. این محوطه باستانی تشکیل شده از سنگ های بزرگ تاریخی است که از دوران گذشته به یادگار مانده اند و نحقیقات باستان شناسی ارزشمندی بر روی این بناها اجرا شده است.

بازدید از نقش رستم و آشنایی با شکوه و عظمت تاریخی آن

بازدید از بنای نقش رستم شیراز:

این بنای تاریخی متعلق به سه دوره مهم تاریخی هخامنشیان، ایلامیان و ساسانیان است با توجه به تحقیقات تاریخی که بر روی صخره های این منطقه انجام گرفته است می توان اطلاعات تاریخی ارزشمندی را از آن دوران کسب کرد. اطلاعاتی که این منطقه درباره دوره های تاریخی مهم ایران در اختیار می گذارد بخش های مهمی از تاریخ ایران باستان و تمدن کهن ایرانی را به نمایش می گذارد که از این حیث بسیار با اهمیت است. این سنگ نگاره های تاریخی از معروفیت زیادی در میان پادشاهان برخوردار بوده اند این بنای تاریخی ارزشمند برای اولین بار به وسیله باستان شناسان آلمانی و در سال 1302 کشف شده است بقایایی که از آن دوران برجای مانده است متعلق به دوران ساسانیان است و شامل قلعه ها و برج ها می باشد.

از دیگر بخش های مهمی که در این محوطه باستانی کشف شده است می توان به آب انبار، بناهای تاریخی، کاخ ها، صخره و سنگ نگاره ها اشاره نمود که ارزش تاریخی بسیار بالایی دارند. این منطقه باستانی یکی از مکان های تماشای مرودشت محسوب می گردد که در فاصله 10 کیلومتری از پرسپولیس واقع شده است و دارای جذابیت های تاریخی بسیار زیادی است برترین زمانی که شما علاقه مندان و گردشگران می توانید از جاذبه های این منطقه تاریخی بازدید در فصل های بهار و تابستان است. این بنا یکی از مکان های تماشای استان فارس است

کتیبه ها و نقش برجسته ها متعلق به چه دورانی هستند؟

این کتیبه های باستانی متعلق به دوران ساسانیان هستند و درباره اتفاق های تاریخی متعددی بر روی آن شرح داده شده است جنگ های ایران و روم از مهم ترین رویدادهایی هستند که بر روی این کتیبه حک شده اند و ارزش بسیار زیادی دارند. بعلاوه رویدادهایی از دوران شاپور اول در نقش برجسته های رستم دیده می گردد.

جاذبه های بنا:

این بنای تاریخی دارای بخش های مختلفی می باشد به ویژه اینکه از دوره های تاریخی مختلف در این منطقه می توانید بناهای تاریخی و کتیبه های ارزشمند پیدا کنید آرامگاه چندین پادشاه که در این منطقه است یکی از مهم ترین جاذبه های تاریخی این منطقه محسوب می گردد. آرامگاه داریوش، خشایارشا، داریوش دوم و اردیشیر در این محوطه باستانی واقع شده است بسیاری از این نقش برجسته هایی که می بینید متعلق به دوران تاج گذاری اردشیر بابکان و زمان پیروزی شاپور اول است.

درهای ورودی که در این آرامگاه ها ساخته شده اند مربعی شکل هستند این درها در دوران باستانیان به وسیله سنگ هایی بزرگ ساخته شده اند این درها مهر و موم شده بودند از نظر ظاهری هر دوی این آرامگاه ها شبیه یکدیگر هستند و تنها تفاوتی که میان آن ها وجود دارد در کتیه هایی است که بر روی یکی از آن ها وجود دارد و دیگری بدون کتیبه است خط این کتیبه میخی است و در وصف ستایش داریوش بزرگ است. درون آرامگاه داریوش 9 تابوت سنگی وجود دارند که در گذشته محل دفن پادشاهان بوده اند بعلاوه ملکه و سایر بستگان نیز در این آرامگاه دفن شده اند.

کعبه زرتشت:

یکی دیگر از زیبایی های تاریخی نقش رستم کعبه زرتشت است در زمان حمله اعراب به ایران تصور داشته اند که هر دین دارای یک مرکز و موضوع خاص است به همین علت نام این بنا را کعبه زرتشت نهاده اند در صورتی که این نامگذاری یک اشتباه بوده است و کاربری اصلی این بنا محافظت کردن از کتاب اوستا بوده است. بعلاوه این مکان محلی برای نگهداری گنجینه های تاریخی به شمار می آمده است، که در حال حاضر نیز این بنا ارزشمندی تاریخی خود را دارد.

این بنای تاریخی یکی از مهم ترین تماشای های مرودشت به شمار می آید و یکی از محوطه های باستانی ارزشمندی است که بخش های مختلفی از تاریخ را در خود جای داده است اگر می خواهید از تماشای های حومه شیراز تماشا کنید باید به این منطقه سفر کنید.

منبع: دیجیاتور

به "بازدید از نقش رستم و آشنایی با شکوه و عظمت تاریخی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدید از نقش رستم و آشنایی با شکوه و عظمت تاریخی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید