بازیافت و تبدیل راکت ها به ایستگاه فضایی: راهکاری برای برطرف مشکل زباله های فضایی

به گزارش وبلاگ بارسلونا، در بالای اتمسفر زمین زباله های فضایی زیادی وجود دارند و با افزایش ماموریت های فضایی تعداد آن ها بیشتر هم می گردد. در حالی که بعضی از چنین موضوعی به اسم مشکل یاد می نمایند، تعدادی آن را فرصت درنظر می گیرند.

بازیافت و تبدیل راکت ها به ایستگاه فضایی: راهکاری برای برطرف مشکل زباله های فضایی

به گزارش وبلاگ بارسلونا به نقل از دیجیاتو، شرکت فضایی Nanoracks که در گذشته به انتقال محموله های تجاری به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) یاری نموده، می خواهد مراحل فرسوده بالایی راکت هایی که در اطراف زمین در حال چرخش هستند را به ایستگاه فضایی تبدیل کند.

برنامه این کمپانی به نام Outpost، گورستان در حال چرخش در اطراف زمین را به مرکز بازیافت تبدیل می نماید، جایی که یک ارتش از پهپادهای رباتیک فضایی مراحل ناخواسته موشک را به آزمایشگاه ها، گلخانه ها، مخزن های سوخت و احتمالا زیستگاه تبدیل می نماید.

راکت ها معمولا دارای مراحل متعددی هستند که برای کاهش وزن از یکدیگر جدا می شوند. مراحل پایینی پس از مصرف سوخت به زمین برمی گردند و مراحل بالایی به بالای اتمسفر منتقل می شوند. مراحل بالایی کوچکتر و سبکتر محموله فضایی را تحویل می دهند و خود درون مدار قرار می گیرند.

این فرایند باعث ایجاد سوالاتی شده است: آیا آن ها دارای سوخت کافی برای بازگشت به زمین هستند یا اینکه از تمام سوخت خود برای رساندن محموله استفاده می نمایند و سپس به زباله های فضایی دیگر اضافه می شوند؟

طبق گزارش سالانه آژانس فضایی اروپا، بدنه های راکت بزرگترین تهدید برای فضاپیماها محسوب می شوند. مدیرعامل Nanoracks به نام جفری منبر این زباله های فضایی را معدن طلا می داند. مراحل راکت مراحل کیفی مختلفی را پشت سر می گذارند تا روانه فضا شوند. مراحل بالایی باید در برابر فشار فوق العاده بالایی مقاومت نمایند و به همین علت دوام و ایمنی بالایی دارند.

همین موضوع باعث شده شرکت هایی مانند Nanoracks در پی ایجاد ایستگاه فضایی از طریق زباله های فضایی باشند. ناسا قصد داشت اولین ایستگاه فضایی خود به نام اسکای لب را با مرحله بالایی راکت سترن5 بسازد.

شرکت Nanoracks می خواهد وقت بیشتری را صرف پروژه Outposts کند و میخواهد کار خود را با تمرکز بر نمای بیرونی راکت با اتصال محموله های آزمایشی، ماژول های توان و پیشرانش به بدنه شروع کند.

این کمپانی با همکاری ناسا می خواهد اولین برش ساختاری فلز در فضا را انجام دهد. این ماموریت که در ماه مه 2021 با راکت اسپیس ایکس شروع می گردد، شامل یک بازوی رباتیک نصب شده روی یک پلتفرم شامل قطعات فلزی نشانگر مراحل بالای مختلف راکت های مدرن می گردد. این بازو از یک مته بهره می برد که بدون فراوری زباله، قادر به برش فلز باشد.

منبع: جام جم آنلاین

به "بازیافت و تبدیل راکت ها به ایستگاه فضایی: راهکاری برای برطرف مشکل زباله های فضایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازیافت و تبدیل راکت ها به ایستگاه فضایی: راهکاری برای برطرف مشکل زباله های فضایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید