خبرنگاران راه دسترسی به جاذبه طبیعی چمن متحرک تکاب کوتاه تر می گردد

به گزارش وبلاگ بارسلونا، مهاباد- خبرنگاران- رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تکاب گفت: راه دسترسی مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان به جاذبه طبیعی و گردشگری چمن متحرک این شهرستان با احداث یک رشته جاده میانگذر، حدود 50 کیلومتر کوتاه تر می گردد.

خبرنگاران راه دسترسی به جاذبه طبیعی چمن متحرک تکاب کوتاه تر می گردد

امیر مطلوبی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ بارسلونا با اشاره به اینکه عملیات زیرسازی و شن ریزی این جاده شروع شده، گفت: برای احداث این جاده میانگذر، سه میلیارد ریال اعتبار اولیه تخصیص یافته که برای تکمیل آن نیز 10 میلیارد اعتبار دیگر نیز مصوب شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تکاب با بیان اینکه در حال حاضر گردشگران برای عزیمت به این مکان از مجموعه تخت سلیمان بیش از 67 کیلومتر راه طی می نمایند ادامه داد: با احداث این جاده میانگذر گردشگری، فاصله بین این محوطه باستانی و جاذبه طبیعی چمن متحرک به 17 کیلومتر کاهش می یابد و گردشگران بدون مراجعه به شهر تکاب از محدوده سه راهی بابانظر از مجموعه تخت سلیمان به چمن متحرک می روند.

مطلوبی با اشاره به اینکه برای احداث این جاده عملیات برطرف سیلاب، احداث پل و تعریض راستا انجام خواهد شد، اضافه نمود: با احداث و تکمیل این جاده میانگذر، علاوه بر کوتاه تر شدن راه دسترسی مجموعه تخت سلیمان به این جاذبه دیدنی، یک محور گردشگری جدید در منطقه ایجاد و تعریف می گردد.

وی با بیان اینکه تردد در این محور جدید موجب جذب و افزایش گردشگر در منطقه خواهد شد، اضافه نمود: با احداث این جاده، ضمن توسعه زیرساخت ها بر جذابیت گردشگری منطقه نیز اضافه نموده شده و زنجیره ای از آثار تاریخی و طبیعی در فاصله های کوتاه جاده ای تشکیل می گردد.

چملی گل یا چمن متحرک تکاب در 17 کیلومتری شمال شرقی این شهرستان و در روستای هدف گردشگری بدرلو از دهستان افشار بخش مرکزی واقع شده است؛ وجود چمن متحرک، روستای بدرلو را در فصل های بهار و تابستان به یکی از گردشگرپذیرترین روستاهای آذربایجان غربی تبدیل نموده است.

مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان نیز با دریاچه ای اسرار آمیز در وسط بقایای تاریخی در 45 کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و در سال 1382 به عنوان چهارمین اثر ملی کشور در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسید.

به عقیده باستانشناسان محوطه تاریخی تخت سلیمان قبل از اسلام آتشکده زرتشتیان و یکی از سه آتشکده مهم ساسانیان بوده و در دوره پس از اسلام به عنوان تفرجگاه و کاخ تابستانی ایلخانان مورد استفاده قرار گرفته است؛ اکنون نمونه آثار و بقایای کاخ های ایلخانی تنها در مجموعه تخت سلیمان تکاب به چشم می خورد.

شهرستان تکاب با 80 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است و 170 اثر میراث فرهنگی و گردشگری تاریخی و طبیعی ثبت شده ملی دارد.

7514/ 6185/ 3072

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران راه دسترسی به جاذبه طبیعی چمن متحرک تکاب کوتاه تر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران راه دسترسی به جاذبه طبیعی چمن متحرک تکاب کوتاه تر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید