سریع ترین خودروهای خیابانی جهان کدامند؟

به گزارش وبلاگ بارسلونا، سریع ترین خودروی خیابانی جهان عنوانی است که برخی خودروسازان علاقه زیادی برای در اختیار دریافت آن داشته و پس از تصاحب همواره سعی می نمایند هر طور که شده آن را در چنگ خود حفظ نمایند. بی تردید بوگاتی یکی از اصلی ترین نام ها در این زمینه است که با کنار زدن بقیه اکنون سلطان سرعت محسوب می شود. اما آیا سلطنت خودروساز فرانسوی بلامنازع است یا هستند رقبایی که با جدیت تمام خواهان به زیر کشیدن آن هستند؟ با این مقدمه قصد داریم در مطلب کنونی نگاهی مختصر به ده مورد از سریع ترین خودروهای تولیدی و رکوردداران سرعت داشته باشیم.

سریع ترین خودروهای خیابانی جهان کدامند؟
  1. مکلارن اسپیدتیل - 402 کیلومتر در ساعت (ادعا شده)

مکلارن اسپیدتیل همانند جد اسطوره ای و پادشاه بی چون و چرای سرعت در دهه 90 میلادی یعنی سوپراتومبیل F1، ظرفیت حمل سه سرنشین را دارا بوده و صندلی راننده در وسط کابین قرار گرفته است. نیروی این خودروی انگلیسی توسط پیشرانه ای هیبریدی که قلب اصلی آن را یک موتور V8 تشکیل می دهد، تامین می گردد. با تکیه بر این پیشرانه 1035 اسب بخاری، مکلارن اسپیدتیل قادر است به حداکثر سرعت 250 مایل (402 کیلومتر) در ساعت دست پیدا کند؛ ضمن اینکه رسیدن به سرعت 186 مایل (300 کیلومتر) در ساعت نیازمند تنها 12.8 ثانیه زمان است. با چنین رکوردهایی اسپیدتیل پرسرعت ترین اتومبیل ساخت شرکت مکلارن لقب می گیرد.

مثل F1، از اسپیدتیل نیز 106 دستگاه تولید خواهد شد که البته تمامی آنها از پیش فروخته شده اند. از این تعداد 30 دستگاه به بازار ایالات متحده اختصاص دارد، نکته عجیب اینکه اسپیدتیل در این کشور اجازه تردد در خیابان ها را نداشته و فقط در نمایشگاه ها و گردهمایی های خاص می تواند به عنوان یک خودروی نمایشی حضور داشته باشد. مکلارن برای اسپیدتیل قیمتی در حدود 2.2 میلیون دلار معین نموده و از امسال فرایند تحویل سفارشات مشتریان را آغاز خواهد کرد.

  1. استون مارتین والکری - 402 کیلومتر در ساعت (ادعا شده)

والکری (Valkyrie) نتیجه همکاری استون مارتین با تیم ردبول ریسینگ است. در طراحی و تولید این سوپراتومبیل هیجان انگیز از تکنولوژی ها و تجارب به دست آمده از خودروهای فرمول یک استفاده شده است. هر چند تا به امروز نسخه نهایی والکری عرضه نشده، اما استون مارتین پیشتر به انتشار معینات پیشرانه پرداخته و ادعا می کند موتور 6.5 لیتری و V12 این خودرو توانایی تولید 900 اسب بخار قدرت را دارد. البته با توجه به هیبریدی بودن پیشرانه، قدرت نهایی والکری حدود 1130 اسب بخار و نهایت سرعت آن 402 کیلومتر در ساعت برآورد شده است.

  1. اس اس سی آلتیمت ائرو - 411 کیلومتر در ساعت (ادعا شده)

پس از ثبت رکورد سرعت 408 کیلومتر در ساعت توسط بوگاتی ویرون در سال 2005، کمپانی گمنام شلبی سوپرکارز (به اختصار SSC) با ادعای توانایی دستیابی به سرعت 411 کیلومتر در ساعت وارد میدان شد. این شرکت آمریکایی مدعی بود ابراتومبیل آلتیمت ائرو (Ultimate Aero) قادر است نهایت سرعت 411 کیلومتر در ساعت را ثبت کند. بر اساس کاتالوگ موتور 6.3 لیتری V8 و توئین توربوی این خودرو 1287 اسب بخار قدرت داشت. برخلاف مدل های جدیدتر که دارای پیشرانه های هیبریدی هستند، Ultimate Aero تنها به موتور بنزینی متکی بود. اگر واقع بینانه تر قضاوت کنیم، این رتبه یا یکی از رتبه های قبلی باید به بوگاتی ویرون می رسید.

  1. ریمک کانسپت 2 - 415 کیلومتر در ساعت

در سال 2016 شرکت ریمک اتومبیلی (Rimac Automobili) با رونمایی از ابرخودروی الکتریکی کانسپت 1 - همان خودرویی که نزدیک بود ریچارد هموند مجری گرند تور را به کشتن دهد - توجه رسانه ها را به خود جلب کرد. دو سال بعد و در نمایشگاه خودروی ژنو 2018، این کمپانی اهل کرواسی جایگزین کانسپت 1 را با نام کانسپت 2 معرفی نمود.

ریمک کانسپت 2 که امسال راهی بازار می گردد، از پیشرانه ای مشتمل بر چهار موتور الکتریکی سود می برد. این موتورها در مجموع 1914 اسب بخار قدرت و 2300 نیوتن متر گشتاور تولید نموده و در عرض 1.85 ثانیه سرعت خودرو را به 60 مایل (96 کیلومتر) در ساعت می رسانند. با این رکورد باید گفت کانسپت 2 یکی از پرشتاب ترین اتومبیل های ساخت بشر خواهد بود. کروات ها می گویند این خودرو توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 415 کیلومتر در ساعت را دارا بوده با پک باتری 120 کیلووات ساعتی تا 650 کیلومتر مسافت به شارژ مجدد نیاز ندارد. شرکت ریمک 150 دستگاه از کانسپت 2 را با قیمت تقریبی 1 میلیون دلار تولید خواهد کرد.

  1. بوگاتی ویرون سوپر اسپرت - 431 کیلومتر در ساعت

وقتی فولکس واگن در سال 1998 مالکیت برند بوگاتی را در اختیار گرفت، یک هدف را دنبال می کرد و آن چیزی نبود جز ساخت سریع ترین خودروی دنیا. با معرفی ویرون 1000 اسب بخاری و رکوردشکنی این خودروی 1.7 میلیون دلاری در سال 2005 فولکس واگن به هدف خود رسید. اما همانطور که در بالا اشاره کردیم، دو سال بعد شرکت SSC با معرفی Ultimate Aero بوگاتی را از تخت سلطنت پایین کشید.

این امر بوگاتی را به فکر توسعه نسخه ای ارتقا یافته از ویرون انداخت. این نسخه سوپر اسپرت نامگذاری شد و در مقایسه با ویرون استاندارد، 200 اسب بخار قدرت بیشتر و ایرودینامیک بهتری داشت. ویرون سوپر اسپرت با ثبت سرعت 431 کیلومتر در ساعت در پیست معروف اهرا-لسین فولکس واگن، دوباره بوگاتی را به عنوان سازنده سریع ترین خودروی دنیا رساند. مدل Vitesse این خودرو هم با رکورد 408 کیلومتر در ساعت سریع ترین اتومبیل روباز دنیا به شمار می رود.

  1. هنسی ونوم GT - 431 کیلومتر در ساعت

تیونر تگزاسی هنسی در سال 2014 توانست با خودروی ونوم GT که بر مبنای لوتوس Exige ساخته شده بود، به رکورد سرعت 435 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند؛ اما این رکورد در یک جهت به ثبت رسیده بود و باید رکورد جهت عکس نیز محاسبه می شد. شاید بدانید که برای قانونی شدن یک رکورد، میانگین رکوردها در دو جهت در نظر گرفته می گردد تا اثر جریان هوا به نوعی خنثی گردد.

نکته جالب اینکه برخی رکورد هنسی ونوم GT را اصلا قبول ندارند، زیرا به اعتقاد آنها این خودرو دست ساز بوده و مدلی واجد شرایط محسوب نمی گردد. به همین خاطر است که هنسی در آن زمان نتوانست نام هیولای خود را به عنوان سریع ترین خودروی تولیدی وارد کتاب گینس کند. ناگفته نماند نیروی ونوم GT توسط یک موتور 7 لیتری V8 ساخت جنرال موتورز تامین می گردد. این موتور 1244 اسب بخار قدرت و 1566 نیوتن متر گشتاور دارد.

  1. کونیگزگ اگرا RS - 447 کیلومتر

کونیگزگ اگرا RS در نمایشگاه خودروی ژنو 2015 به عنوان نسخه ارتقا یافته از اگرا (Agera) معرفی شد. موتور 5 لیتری و V8 این خودرو با سوخت معمولی 1160 اسب بخار تولید می کند. در صورت سفارش پکیج 1 مگاوات، خروجی موتور به 1341 اسب بخار افزایش می یابد. در رکوردگیری صورت گرفته در جاده 160 که دو شهر لاس وگاس و پهرامپ ایالت نوادا را به هم متصل می کند، کونیگزگ اگرا RS توانست در جهت رفت سرعت 457.9 و در جهت برگشت سرعت 436.4 کیلومتر در ساعت را ثبت کند. میانگین این دو که معادل 447.2 کیلومتر در ساعت می گردد، برای سوپراتومبیل سوئدی به ثبت رسیده است.

  1. اس اس سی تواتارا - 482 کیلومتر در ساعت (ادعا شده)

کمپانی شلبی سوپرکارز که البته هیچ ارتباطی به کارول شلبی معروف و مدل محبوب کبرا ندارد، اخیرا با رونمایی از ابرخودرویی فوق العاده قدرتمند به نام تواتارا خبرساز شده است. نیروی مورد نیاز تواتارا توسط یک موتور 5.9 لیتری V8 سوپرشارژ با 1350 اسب بخار قدرت تامین می گردد. در صورت استفاده از سوخت اتانول E85 خروجی این موتور به 1750 اسب بخار افزایش پیدا می کند. نیروی تولیدی موتور از طریق گیربکس هفت سرعته به سمت چرخ های محور عقب هدایت می گردد.

با توجه با فاکتورهایی مثل قدرت بالا، ضریب ایرودینامیک 0.27 و وزن 1247 کیلوگرمی شلبی سوپرکارز امیدوار است بتواند با تواتارا از مرز سرعت 480 کیلومتر در ساعت عبور کند. از این هیولای آمریکایی 100 دستگاه تولید خواهد شد.

  1. هنسی ونوم F5 - 484 کیلومتر در ساعت (ادعا شده)

شرکت هنسی مدت هاست که با توسعه یک ابرخودروی دیگر به نام ونوم F5 برای رقبا خط و نشان می کشد. تگزاسی ها ادعا می کنند موتور 7.4 لیتری V8 و توئین توربوی ونوم F5 توانایی تولید 1600 اسب بخار قدرت را داشته و قادر است آن را به حداکثر سرعت 484 کیلومتر در ساعت برساند. علاوه بر این هنسی مدعی است محصول جدیدش مانور شتابگیری تا سرعت 400 کیلومتر در ساعت و توقف کامل (0-400-0) را در زمانی زیر 30 ثانیه انجام می دهد. در حال حاضر این ادعاها صرفا روی کاغذ بوده و نام ونوم F5 وارد کتاب گینس نشده است.

  1. بوگاتی شیرون سوپر اسپرت 300 پلاس - 490 کیلومتر در ساعت

اواسط شهریورماه گذشته بود که بوگاتی گفت با نسخه ای ویژه از شیرون به نام سوپر اسپرت 300 پلاس پیروز شده رکورد جدیدی را در پیست اهرا-لسین ثبت کند. در این رکوردگیری اندی والاس راننده بی باک بریتانیایی توانست با رسیدن به حداکثر سرعت 490 کیلومتر در ساعت، نام خود را به عنوان اولین کسی که با یک خودروی تولیدی از سرعت 300 مایل (482 کیلومتر) در ساعت فراتر می رود، جاودانه کند. بوگاتی نیز به اولین خودروسازی تبدیل شد که به چنین رکورد شگفت انگیزی دست می یابد.

بوگاتی شیرون سوپر اسپرت 300 پلاس در مقایسه با نسخه استاندارد، قسمت انتهایی کشیده تری دارد و از لحاظ ایرودینامیک، سیستم تعلیق و سیستم اگزوز بازنگری هایی در آن صورت گرفته است؛ همچنین مهندسین بوگاتی موتور 8 لیتری 16 سیلندر را نیز ارتقا یافته و خروجی آن را به حدود 1600 اسب بخار رسانده اند. جالب آنکه به گفته آقای والاس این خودرو پتانسیل دستیابی به سرعتی بیشتر را نیز دارا بوده است. در هر حال بوگاتی گفته از این به بعد به دنبال شکستن رکورد سرعت نرفته و روی پروژه های دیگر تمرکز خواهد کرد.

منبع: digitaltrends

منبع: دیجیکالا مگ

به "سریع ترین خودروهای خیابانی جهان کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سریع ترین خودروهای خیابانی جهان کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید