جایگاه ایستاده هواپیما، ابتکاری نو برای سفر هوایی مقرون به صرفه!

به گزارش وبلاگ بارسلونا، جایگاه ایستاده هواپیما

آیا شما هم در پرواز از کمبود فضا برای قرار دادن پا رنج می برید؟ آیا دوست دارید در پرواز پاهایتان را دراز کنید، بدون اینکه مزاحم مسافر جلویی تان بشوید؟ خب، پس باید بدانید که یک شرکت طراحی جایگاه هواپیما به تازگی از جایگاه های تازهش رونمایی نموده است. در این جایگاه ها تا جایی که می توانید پاهایتان را باید دراز کنید، تا حدی که عملا به صورت ایستاده قرار بگیرید!! طراحی تازه جایگاه ایستاده هواپیما در نمایشگاه دکوراسیون داخلی هواپیما 2018 در هامبورگ رونمایی شد و به جایگاه ایستاده یا اسکای رایدر (Skyrider) معروفیت پیدا نموده است. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا با جایگاه ایستاده هواپیما آشنا شویم!

جایگاه ایستاده هواپیما، ابتکاری نو برای سفر هوایی مقرون به صرفه!

جایگاه ایستاده هواپیما که اسکای رایدر 2.0 نامیده شده به وسیله شرکت ایتالیایی Aviointeriors طراحی شده است و در واقع، نسخه اصلاح شده جایگاه ای است که در سال 2010 ارائه شده است. جایگاه ایستاده هواپیما در نمایشگاه طراحی داخلی هواپیما 2018 در هامبورگ رونمایی شد و این بار به رنگ های زرد و آبی فراوری شده است. وزن این جایگاه ها 50% کمتر از جایگاه های استاندارد هواپیماست و ابعاد و مقدار شان نیزبه گونه ای است که 20% مسافر بیشتری را در هواپیما جا می دهد.

در این طراحی فضای بین جایگاه ها نیز کمتر شده و به 58 سانتی متر کاهش پیدا نموده است. برای اینکه تصور صحیحی از این فاصله داشته باشید باید بدانید که فاصله بین جایگاه ها در ایرلاین های مقرون به صرفه قیمتی مثل ایزی جت و جت2 حدود 73 سانتی متر است.

اصلاح جایگاه ایستاده هواپیما

همان طور که گفتیم طراحی جایگاه ایستاده چیز نوی نیست و برای اولین بار در سال 2010 ارائه شد. خوشبختانه یا متاسفانه در طول این هشت سال هیچ ایرلاینی خریدار این جایگاه ها نبود. اما با توجه به اینکه استفاده از جایگاه ایستاده می تواند باعث کاهش چشمگیر قیمت بلیت هواپیما گردد شاید بهتر است امیدوار باشیم زودتر این جایگاه ها کاربرد پیدا نمایند! حذف یا اضافه کردن یک مورد کوچک می تواند باعث هزینه ها گردد چه برسد به جایگاه ایستاده هواپیما! سابق بر این، شرکت هواپیمایی رایان ایر با حذف پاکت موجود در جایگاه توانست هزینه های پرواز و در نهایت قیمت بلیت هواپیما را به مقدار قابل توجهی کاهش دادند. با این حساب، جایگاه های ایستاده اگرچه ممکن است از رفاه و راحتی شما کم کند اما اگر باعث مقرون به صرفه تر شدن قیمت بلیت بگردد در پروازهای کوتاه قابل تحمل خواهد بود.

نسخه اصلی جایگاه ایستاده هواپیما که در سال 2010 رونمایی شد به سبک زین اسب ساخته شده بود و به وسیله اداره هوانوردی فدرال تایید نشد. طراحان با الهام از کابوهای آمریکایی این جایگاه ها را به شکل زین اسب طراحی نموده بودند و معتقد بودند که کابوها ساعت ها اسب سواری می نمایند بدون اینکه احساس ناراحتی و خستگی نمایند. نسخه نو جایگاه ایستاده اصلاح شده و کف جایگاه کمی عریض تر شده است. بعلاوه میله هایی این جایگاه ها را از کف هواپیما به سقف متصل می نمایند.

جایگاه ایستاده هواپیما تنها در پروازهای کوتاه استفاده می گردد!

اگر تصور نشستن در چنین جایگاه هایی برایتان ناخوشایند است باید بدانید که جایگاه ایستاده هواپیما تنها برای پروازهای کوتاه مدت طراحی شده است. پس حداقل فعلا قرار نیست چندین ساعت سرپا بایستید! یکی از اولین تبعات جایگاه ایستاده هواپیما این است که بخش تفریح حذف می گردد، چون عملا فضایی برای قرار دادن مانیتور وجود ندارد! علاوه بر این، جایگاه ها به عقب هم خم نمی شوند، چون شما به صورت ایستاده هستید نه نشسته! اما سازندگان خلاق این جایگاه ها نسبت به آینده جایگاه ها خوشبین هستند و اینطور می گویند: طراحی این جایگاه ها بسیار ابتکاری و خلاقانه است زیرا باعث می گردد تعداد بیشتری مسافر در هواپیما جا بگردد و در نتیجه، هزینه های سوخت و پرواز را کاهش می دهد. کف جایگاه به گونه ای طراحی شده است که بخش اعظم وزن بدن را تحمل می نماید و اینطور نیست که همه وزن روی پاها باشد.

مزایای جایگاه ایستاده هواپیما

بله، البته در جایگاه ایستاده هواپیما نمی توانید لم بدهید یا جایگاه خود را به عقب خم کنید. امکان تماشای فیلم را نخواهید داشت و فضای زیادی نیز بین شما و نفر جلویی وجود ندارد. اما همین که می توانید بلیت هواپیما را با هزینه ای بسیار مقرون به صرفه تر تهیه کنید شاید به تمام دردسرهایش بیارزد. جایگاه ایستاده هواپیما با افزایش ظرفیت مسافر باعث کاهش هزینه های سفر می گردد و در نتیجه، قیمت بلیت کاهش پیدا می نماید.

آیا ایرلاین ها از جایگاه ایستاده هواپیما استفاده خواهند کرد؟

بله، طبق نظر شرکت طراح، به زودی شرکت های هواپیمایی این جایگاه های نو را خریداری خواهند کرد. به گفته این شرکت: ما به کاربرد و سودمندی این جایگاه ها معتقدیم. البته شاید استقبال عمومی نسبت به جایگاه ایستاده هواپیما به همین زودی اتفاق نیفتد اما در آینده ای نه چندان دور این جایگاه ها شیوه سفر در پروازهای کوتاه مدت را دگرگون خواهد نمود.

ایرلاین ها در خرید این جایگاه ها مرددند چون فکر می نمایند کاهش راحتی و رفاه جایگاه ها مسافران را ناامید خواهد نمود. اما از طرفی، بسیاری افراد هستند که هوادار سفر مقرون به صرفه هستند و در پی راهی برای کاهش هزینه های سفر و به ویژه پرواز هستند. با توجه به اینکه تعداد این افراد هم کم نیست می توان به آینده جایگاه ایستاده هواپیما امیدوار بود.

شرکت هواپیماسازی ایرباس در سال 2003 و به تبع آن در سال 2010 ایده جایگاه ایستاده هواپیما را مطرح نموده بود. مدیر عامل رایان ایر که به خاطر پروازهای مقرون به صرفه قیمتش معروفیت دارد اعلام نموده که احتمال استفاده از این جایگاه ها را آنالیز خواهد نمود. اما استفاده از جایگاه ایستاده هواپیما نیازمند تغییراتی در ساختار هواپیماست و شاید کمی زمان لازم باشد تا این جایگاه ها کاربرد وسیعی پیدا نمایند. در هر صورت اگر ایده جایگاه ایستاده هواپیما عملی گردد می توانیم امیدوار باشیم که با هزینه ای بسیار کمتر بتوانیم بلیت هواپیما رزو کنیم و به سفر برویم. طراحان این جایگاه ها که بسیار خوش بین هستند، اما باید منتظر ماند و دید چه آینده ای در انتظار جایگاه ایستاده هواپیما خواهد بود.

منبع: edition.cnn.com

منبع: الی گشت

به "جایگاه ایستاده هواپیما، ابتکاری نو برای سفر هوایی مقرون به صرفه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جایگاه ایستاده هواپیما، ابتکاری نو برای سفر هوایی مقرون به صرفه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید