قلعه ساری قورخان یکی از جاذبه های دیدنی آذربایجان غربی است

به گزارش وبلاگ بارسلونا، جاذبه ها/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، قلعه ساری قورخان یکی از جاذبه های دیدنی آذربایجان غربی است.

قلعه ساری قورخان یکی از جاذبه های دیدنی آذربایجان غربی است

قلعه ساری قورخان مرکز تمدن های هزار اول بوده و از عصر مادها تا سلسله ساسانیان اقوام متعددی در آنجا سکونت داشته اند. این قلعه بصورت پشته بزرگ سنگی در حاشیه شرقی رودخانه دزد وجود دارد که از همه طرف محفوظ است و دستیابی به آن بسیار مشکل و به این لحاظ مامنی برای ساکنان این خطه در ادوار مختلف بوده است. بقایای برج های دیده بانی و دخمه های صخره ای با حیاط و آب انبارها به فرم های چهار گوش منظم و نامنظم و مدور و پلکان ها و راهروهای استوانه ای ارتباطی قابل ملاحظه هست. به احتمال قوی، این محل در دوره غارنشینان مورد استفاده بوده و اهمیت خود را در ادوار بعدی نیز حفظ کرده است.

سازه این تاسیسات شامل یک آبگیر در محل چشمه موسوم به کانی بلاغ، بخش راهنمایی آب با تنپوشه و کانال آب بر بوده که آب چشمه مذکور را به مخزنی بنام سنگر می رسانده و از آنجا مجددا با تنپوشه های سفالی آب بصورت ثقلی به قلعه مرتفع ساری قورخان راهنمایی می شده است. فاصله چشمه از قلعه حدود هشت کیلومتر هست. بخشهایی از دیواره ها که احتمال ریزش و لغزش داشته، دارای دیوار حائل ساخته شده از قطعات سنگ آهک با ابعاد تقریبی 30 در 60 در 130 سانتیمتر است. با توجه به زمان احداث این تاسیسات، خرد مهندسی و شناخت عمیق سازندگان آن از قوانین طبیعت ستودنی هست. این تاسیسات دارای قدمتی حدود 2800 سال بوده و منسوب به دوره مانا هاست.

منبع: همگردی

به "قلعه ساری قورخان یکی از جاذبه های دیدنی آذربایجان غربی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه ساری قورخان یکی از جاذبه های دیدنی آذربایجان غربی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید