18 پرونده میراث طبیعی واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی طبیعی شناخته شد

به گزارش وبلاگ بارسلونا، در کمیته ثبت و حریم میراث طبیعی، 18 اثر از استان های قم، زنجان، قزوین و آذربایجان شرقی واجد ارزش ثبت شناخته شد.

18 پرونده میراث طبیعی واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی طبیعی شناخته شد

به گزارش وبلاگ بارسلونا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در جلسه کمیته ثبت و حریم میراث طبیعی، 26 پرونده از 4 استان قم، زنجان، قزوین و آذربایجان شرقی مطرح شد که از این تعداد، 18 پرونده واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی طبیعی شناخته شد.

علی قمی اویلی رئیس گروه میراث طبیعی دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی با اعلام این خبر گفت: 26 پرونده در کمیته میراث طبیعی از سوی کارشناسان و صاحب نظران مورد آنالیز نهاده شد که از این تعداد 8 پرونده مربوط استان قم، 4 پرونده از قزوین و یک اثر از زنجان و 5 اثر طبیعی از استان آذربایجان شرقی واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی طبیعی شدند.

قمی اویلی با اشاره به ثبت 8 اثر طبیعی قم شامل کوه دو برادران قم، گنبد نمکی قم و 6 درخت کهنسال در روستای وشنوه، گیو و کهک اضافه نمود: این نخستین بار است که استان قم بعد از 10 سال از ایجاد فهرست میراث طبیعی ، با ارایه 9 پرونده طبیعی در کمیته میراث طبیعی شرکت نموده است که 8 اثر آن واجد ارزش ثبت شناخته شد.

به گفته او از سه اثر ارایه شده از سوی استان زنجان شامل دو چشمه و یک درخت چنار تنها درخت چنار کهنسال روستای جیا مورد تایید اعضای کمیته نهاده شد و قرار شد دو پرونده چشمه سهرورد و کرسف پس از تکمل اطلاعات مجددا در کمیته مورد آنالیز قرار گیرد.

قمی قدمت چنارهای مطرح شده در این نشست را 200 تا 500 سال بیان کرد و گفت: چهار در خت کهنسال چنار و ارس از استان قزوین نیز واجد ارزش ثبت شناخته شدند.

5 اثر از استان آذربایجان شرقی ازجمله آثار تصویب شده در کمیته ثبت و حریم میراث طبیعی به شمار می رود.

منبع: میراث آریا

به "18 پرونده میراث طبیعی واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی طبیعی شناخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "18 پرونده میراث طبیعی واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی طبیعی شناخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید