تابستان را با رفتینگ کشف کنید

به گزارش وبلاگ بارسلونا، قایقرانی در رودخانه های خروشان یکی از انواع گردشگری ماجراجویانه است که علاقه مندان خاص خود را دارد. در واقع گردشگران می توانند با اجرایی شدن طرح اکورفتینگ، اشتغال برای جامعه روستایی و حفاظت از طبیعت در 8 استان کشور تابستان را کشف نمایند.

تابستان را با رفتینگ کشف کنید

تابستان است و یکی ازبحث هایی که در این فصل اوج می گیرد، ورزش ها و انواع جاذبه هایی است که با آب، رودخانه و دریا ارتباط داشته باشد. در این میان رفتینگ یا اکوتوریسم رودخانه ای که یکی از شاخه ّهای جهانگردی ماجراجویانه است یکی از طرح های جدیدی است که قرار است در تابستان اجرایی گردد.

رفتینگ (Rafting) به معنی قایقرانی در رودخانه های خروشان است. این فعالیت هیجان انگیز و مفرح امروزه به یکی از پرطرفداران ترین شاخه های جهانگردی ماجراجویانه و طبیعت گردی تبدیل شده است. این رشته نمونه خوبی از کار گروهی بوده چرا که مسافران برای عبور پیروز از قسمت های خروشان و لذت بردن از قایقرانی باید به دستورات راهنمای قایق به صورت هماهنگ عمل نمایند. در حقیقت راهنمای رودخانه نقش فرمانده را داشته و مسافران همچون سرباز به دستورات او عمل می نمایند.

محمدعلی فیاضی مدیرکل طبیعت گردی معاونت جهانگردی در مورد اجرای طرح رفتینگ گفت: 12 جولای روز جهانی رفتینگ مصادف با 21 تیر بود که به همین مناسبت انجمن رفتینگ ایران با همکاری این اداره کل، معاون جهانگردی و اداره کل میراث و جهانگردی استان چهارمحال بختیاری این روز را در ایران به عنوان اکورفتینگ، اشتغال برای جامعه روستایی و حفاظت از طبیعت نامگذاری کرد.

او ادامه داد: به همین منظور برنامه و کارگاهی در رودخانه کارون با هدف معرفی رفتینگ به عنوان یک فعالیت طبیعتگردی و یک سفر اکتشافی در حوزه طبیعتگردی برگزار گردید.

فیاضی با اشاره به آنکه تا به امروز تحقیق علمی که بتوان به آن در زمینه توسعه اکوتوریسم رودخانه ای استناد کرد، انجام نشده است یادآور شد: نقشه ای که مسیرهای مناسب قایقرانی، نقاط خطرناک و جاذبه های جهانگردی، درجه سختی امواج رودخانه ها و مکان یابی امکانات اقامتی، پذیرایی و بهداشتی را نشان دهد نیز نداریم. این درحالی است که ماه گذشته با همکاری سازمان استاندارد و فعالان بخش طبیعتگردی، استاندارد جهانگردی ماجراجویانه تدوین و ابلاغ شده است.

در این راستا طرحی به وسیله انجمن رفتینگ پیشنهاد شده است. این طرح آموزش عملی قایقرانی و شنا در رودخانه، پاکسازی رودخانه و کارگاه حفاظت از محیط زیست و رودخانه و آشناسازی جوامع محلی با این حوزه را مد نظر دارد که با هدف توسعه پایدار اکوتوریسم رودخانه ای ارائه شده است.

مدیرکل طبیعت گردی معاونت جهانگردی با اعلام خبر برگزاری این طرح در 8 استان کشور ادامه داد: این طرح در چهارمحال بین 2 تا 6 مرداد ماه در رودخانه کارون برگزار خواهد شد. بعلاوه رودخانه های سزار و زرین رود در استان های لرستان وآ ذربایجان شرقی بین بازه زمانی 2 تا 20 شهریورماه پذیرای طبیعتگردان رودخانه ای خواهند بود. رودخانه سیروان و زاب کردستان و آذربایجان غربی نیز از 12 تا 28 مردادماه میزبان این طرح هستند. استان های مازندران، گیلان و البرز نیز با اجرای رفتینگ در رودخانه های هراز، سفیدرود و کرج به استقبال رفتینگ خواهند رفت.

او ظرفیت ایران را در حوزه پذیرش جهانگرد در بخش رفتینگ بسیار خوب دانست و گفت: باتوجه به پتانسیلی که درخصوص رودخانه ها و جاذبه های طبیعی وجود دارد می توان با معرفی و تدوین نقشه توریستی رودخانه ّها در این حوزه گام های موثری برداشت.

شناسایی رودخانه های کشور، آنالیز ظرفیت توسعه پایدار جهانگردی، استاندارد رفتینگ در ایران، آشنا کردن جوامع محلی با اکورفتینگ، فعال کردن جوامع محلی با اشتغالزایی و آشنایی آنها با اکوتوریسم رودخانه ای، یاری به مهاجرت معکوس از شهر به روستا، پاسداشت آب و رودخانه ها، حفاظت از محیط زیست، معرفی رودخانه ّهای ایران به عنوان جاذبه های بین المللی جهانگردی، جذب جهانگردان بین المللی از جمله اهداف این طرح است.

منبع: میراث فرهنگی

گردآوری و تنظیم: تحریریه وبلاگ بارسلونا

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "تابستان را با رفتینگ کشف کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تابستان را با رفتینگ کشف کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید