خبرنگاران سیل بیش از سه هزار میلیارد ریال به کشاورزان یزد خسارت وارد کرد

به گزارش وبلاگ بارسلونا، یزد - خبرنگاران - رییس سازمان جهادکشاورزی یزد گفت: بر اساس برآوردهای اولیه میزان خسارت سیلاب هفته گذشته به تعدادی از زیرساخت های حوزه کشاورزی و دامداری در برخی مناطق استان سه هزار و 750 میلیارد ریال است.

خبرنگاران سیل بیش از سه هزار میلیارد ریال به کشاورزان یزد خسارت وارد کرد

سید جمال سجادی پور روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از مناطق سیل زده بخش های کشاورزی و دامداری شهرستان ابرکوه در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ بارسلونا از فعالان این بخش ها خواست در موعد مقرر نسبت به بیمه محصولات اقدام تا بتوانند از فواید صنعت بیمه در مواقع بروز بحران و خسارت استفاده کنند.

وی، با بیان اینکه عمده خسارت مربوط به بخش های زراعی و دامداری است، اعلام کرد: در بخش زراعی 106 میلیارد ریال، باغی 2 هزار و 100 میلیارد ریال ، 870 میلیارد ریال هم خسارت به قنات ها، و 158 میلیارد ریال زیان هم مربوط به جاده های بین مزارع است.

بیشترین زیان سیل مربوط به ابرکوه، تفت و مهریز است

سجادی پور ادامه داد: همچنین به گلخانه داران 2 میلیارد ریال ، دامداران 120 میلیارد ریال و پرورش دهندگان صنعت زنبور عسل استان 500 میلیون ریال زیان وارد شد و میزان خسارت به جاده های بین مزارع و ایل راه ها 158 میلیارد ریال ، تخریب اماکن دامی و تلف شدن دام های سنگین و سبک هم 118 میلیارد و 600 میلیون ریال برآورد شد.

وی با تاکید بر اینکه ابرکوه یکی از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی و دامی در میان 10 شهرستان یزد است ، شرح داد: خسارت این شهرستان در حوزه کشاورزی و دامداری هزار و 970 ملیارد ریال است که کارشناسان آن را برآورد کردند.

سجادی پور با اشاره به تداوم کم آبی و خشکسالی 25 ساله در استان و به تبع آن ابرکوه و کاهش آب سفره های زیرزمینی تاکید کرد که این امر باعث پیدایش فروچاله هایی در برخی مناطق کشاورزی ابرکوه شد و این پدیده برای کشاورزان هشداری است و در این مورد بهره برداران بایستی همچنان اجرای آبیاری نوین را در مزارع و باغ ها برای برداشت آب مدیریت کنند.

وی با بیان اینکه بعداز ابرکوه ، کشاورزان شهرستان های تفت و مهریز بیشترین خسارت سیلاب را متحمل شدند، یادآور شد: بیش از هزار میلیارد ریال خسارت به تفت و 500 میلیارد ریال خسارت هم به کشاورزان مهریز وارد شد.

در حالیکه متوسط بارندگی سالانه یزد 110 میلیمتر است در بارندگی روز 16 آذر ماه جاری 66 میلیمتر در تنگچنار مهریز و 55 میلیمتر در ابرکوه ثبت شد.

بیش از نیمی خسارت سیل یزد مربوط به حوزه کشاورزی و دامداری است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد هم دوشنبه هفته جاری در گفت و گو با وبلاگ بارسلونا ،بابیان اینکه بر اساس برآوردهای اولیه میزان خسارت ناشی از سیلاب هفته گذشته در برخی از مناطق استان بیش از هشت هزار و 500 میلیارد ریال است ، شرح داد: از این میزان خسارت بیش از نیمی از آن مربوط به حوزه کشاورزی و دامداری است.

محمدحسین امامی ، با اشاره به پیش بینی هواشناسی مبنی بر ادامه بارندگی ها در روزهای آینده ، اعلام کرد: بهره برداران باید بیش از پیش نسبت به بیمه محصولات و اقدامات پیشگیری در انتقال دام های خود به مکان های مطمئن توجه کنند.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه هم یکشنبه هفته جاری به خبرنگار وبلاگ بارسلونا گفته بود که در پی جاری شدن سیلاب هفته گذشته، حدود 2 هزار میلیارد ریال به بخش های مختلف کشاورزی و دامداری شهرستان خسارت وارد شد.

مهدی غیب الهی افزود: این میزان خسارت بیشتر مربوط به آبگرفتگی برخی چاه های کشاورزی ، قنات ها، آسیب به جاده های روستایی و عشایری و محصولات باغی، زراعی و گلخانه ای و اماکن دامی و تلف شدن 500 راس دام است.

از 114 هزار هکتار اراضی قابل کشت یزد ، 33 هزار و 151 هکتار (29 درصد) زراعی و 81 هزار و 164 هکتار (71 درصد) به کشت محصولات باغی اختصاص دارد.

بخش عمده درآمد کشاورزان یزد مربوط به باغبانی است که از 71 درصد اراضی قابل کشت به محصولات باغی که عمدتا پسته، انار، زردآلو ، زعفران، گیاهان دارویی و دیگر محصولات است، به دست می آید.

590 هزار تن محصول زراعی، 253 هزار تن محصول باغی، 533 هزار تن محصول گلخانه ای و 392 هزار تن محصولات دامی حاصل تلاش حدود حدود 117 هزار و 800 کشاورز، دامدار و بهره بردار در تولید محصولات کشاورزی ، باغی ، گلخانه ای و دامی استان است.

مرکز شهرستان 55 هزار نفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد واقع شده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران سیل بیش از سه هزار میلیارد ریال به کشاورزان یزد خسارت وارد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سیل بیش از سه هزار میلیارد ریال به کشاورزان یزد خسارت وارد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید