دیپلماسی گردشگری و منظره ارتقای روابط ایران و تاجیکستان

به گزارش وبلاگ بارسلونا، ایرنا/ این خبر پیرامون دیپلماسی گردشگری و منظره ارتقای روابط ایران و تاجیکستان برای شما نگارش شده است.

دیپلماسی گردشگری و منظره ارتقای روابط ایران و تاجیکستان

امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان در رأس هیئت بلندپایه سیاسی مالی به دعوت ابراهیم رئیسی وارد تهران شد. امضای چند سند همکاری در حوزه های مالی، علمی، سیاسی و فرهنگی و مصاحبه مطبوعاتی روسای جمهوری دو کشور از برنامه های این سفر دو روزه است. امید می رود که نتایج این سفر به بهبود و ارتقای روابط میان دو کشور که درچند سال اخیر در حال تغییر و تحولات مثبت است، یاری کند. بر این اساس ضروری است که دو کشور از همه ظرفیت دیپلماسی برای بهبود روابط یاری بگیرند.

باوجود اهمیت غیرقابل انکار منطقه آسیای مرکزی و قفقاز در معادلات تازه منطقه ای و بین المللی و بعلاوه پیوندهای گسست ناپذیر فرهنگی و تمدنی ایران با کشورهای این منطقه، جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر و بطور خاص دولت تازه ایران به ریاست ابراهیم رئیسی، تعمیق و تقویت گستره مناسبات با این منطقه ها را در راستای سیاست همسایگی در پیش گرفته است.

دیرینگی و ابعاد نزدیکی فرهنگی ایران و آسیای مرکزی بر کسی پوشیده نیست. از این رو، حوزه فرهنگی یکی از مهمترین بسترهایی است که ایران می تواند با ارتقای سطح و حجم همکاری با کشورهای منطقه، ضمن احیای ژئوکالچر خود در آسیای مرکزی، زمینه همگرایی بیشتر در عرصه سیاست خارجی را فراهم کند. در این میان، یکی از منابع قدرت نرم کشورها دیپلماسی دنیاگردی است. دنیاگردی با باز کردن جایگاه خود در میان بهترین فعالیت های درآمدزا و اشتغالزا، نقش ویژه ای در ایجاد صلح و توسعه دوستی بین ملت ها یافته است و این مهم در آینده بیش از پیش خود را در روابط بین کشورها نشان خواهد داد.

قطعاً دیپلماسی دنیاگردی می تواند به تلطیف روابط سیاسی بین دو کشور که در چند سال اخیر فرایند مساعدی را طی نموده است یاری کند. بخصوص اینکه دو کشور پتانسیل فراوانی در این زمینه دارا هستند. تاجیکستان از نظر دنیاگردی و جاذبه های توریستی، کشوری شگفت انگیز و بسیار بکر است. تاجیکستان به عنوان کشوری که در مسیرهای جاده ابریشم قرار گرفته، از تنوع و تفاوت فرهنگی بسیاری برخوردار است. این کشور دارای آب و هوای پاک، هزینه های زندگی اندک، طبیعتی کوهستانی و زیبا، امنیت بالا برای دنیاگردان و از همه مهمتر، زبان و فرهنگ فارسی است که زمینه را برای حضور دنیاگردان ایرانی فراهم می آورد.

در مقابل نیز جدا از جذابیت های دنیاگردی ایران برای جذب دنیاگردهای تاجیک، یکی از نقاط قوت ایران برای جذب دنیاگرد، خدمات دنیاگردیِ سلامت یا پزشکی ایران است. بیمارستان ها، مراکز درمانی و آزمایشگاه های تخصصی در ایران همگام با سایر کشورهای پیشرفته دنیا، مجهز به فناوری های برتر در ارائه خدمات تشخیصی و درمانی از جمله خدمات سرپایی و بستری هستند. بسیاری از بیماران سایر کشورها بویژه کشورهای همسایه سالیانه به ایران سفر می کنند تا از خدمات متنوع و مدرن پزشکی بهره مند شوند. مدرن ترین تجهیزات بیمارستانی و بروز بودن دانش پزشکان ایرانی، هر جراحی و فرآیندی را برای بیمار امکان پذیر نموده است.

برنامه ریزی برای معرفی توان ایران در این حوزه و فراهم آوردن زمینه های حضور آسان دنیاگردان تاجیک از جمله راهکارهای مناسب برای تعمیق روابط دو کشور هم زبان ایران و تاجیکستان است.

نکته بسیار مهم در برنامه ریزی برای ارتقای ظرفیت های دنیاگردی ایران و تاجیکستان، میراث مشترک دو کشور در برپایی جشن نوروز است. تاجیکستان این عید باستانی را بسیار گرامی داشته و برگزاری انواع فستیوال ها، جشنواره ها و نمایشگاه ها در تعطیلات عید نوروز می تواند جذابیت خاصی برای دنیاگردان ایرانی داشته باشد.

بر این اساس، با توجه به ظرفیت های دو کشور در حوزه دنیاگردی بخصوص زبان و فرهنگ مشترک میان دو کشور، استفاده از ظرفیت موجود در این حوزه می تواند مکملی بر سیاست همسایگی میان دو کشور باشد. علاوه بر موارد فوق، این راهکارها نیز می توانند دیپلماسی دنیاگردی میان دو کشور را تقویت کنند:

-همکاری وزارت میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی با وزارت امور خارجه در تهیه و تدوین استراتژی منطقه ای در حوزه دنیاگردی با تأکید بر کشورهای همسایه و هم زبان

-تبلیغات و بازاریابی و بهره گیری از رسانه های دیداری شنیداری و مکتوب برای معرفی پتانسیل های دنیاگردی میان دو کشور

-اصلاح قوانین ورود و خروج اتباع خارجی بویژه مقررات موجود در مبادی ورودی کشور و ارائه تسهیلات و ویزا سریع به دنیاگردان دو کشور یا حذف آن

-تشکیل ستاد یا کمیته ویژه دنیاگردی شامل سازمان های مختلف متصدی و مرتبط با صنعت دنیاگردی به اضافه ذی نفعان این صنعت برای تسهیل سفر دنیاگردان دو کشور

-تصویب مشوق ها و تسهیلات برای جذب دنیاگردان تاجیک و اعزام دنیاگردان ایرانی به وسیله دفاتر داخلی

-ارائه تسهیلات و تشویق هنرمندان برجسته کشور برای اجرای برنامه های هنری در تاجیکستان در نوروز پیش رو

-برپایی تورهای دنیاگردی با موضوعاتی که پتانسیل فراوان در کشور تاجیکستان دارد مثل تورهای کوهنوردی، طبیعت گردی و دوچرخه سواری

-ارائه تسهیلات بانکی برای دنیاگردان در تاجیکستان و ارائه خدمات بانکی نوین برای دنیاگردان تاجیک در ایران

-ایجاد و توسعه همکاری های دوجانبه در زمینه دنیاگردی در قالب قراردادها، مقاوله نامه ها، تفاهم نامه ها و پروتکل ها میان دو کشور

البته باید به این نکته اشاره نمود که موفقیت یا شکست صنعت دنیاگردی در هر کشور بطور مستقیم به اعمال سیاست های حمایتی دولت وابسته است، به نحوی که هرچه چتر حمایتی دولت نسبت به دنیاگردی گسترده تر باشد، شکوفایی این بخش هم بیشتر خواهد بود. بر این اساس، نگاه جدی دولت به این بخش از ملزومات اولیه پیشبرد این دیپلماسی محسوب می گردد.

منبع: همگردی

به "دیپلماسی گردشگری و منظره ارتقای روابط ایران و تاجیکستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیپلماسی گردشگری و منظره ارتقای روابط ایران و تاجیکستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید