شناسایی استراتژی تازه برای بازیابی احتمالی حافظه بیماران مبتلا به آلزایمر

به گزارش وبلاگ بارسلونا، دانشمندان یک استراتژی نو را شناسایی نموده اند که ممکن است به بازیابی حافظه بیماران مبتلا به آلزایمر یاری کند .

شناسایی استراتژی تازه برای بازیابی احتمالی حافظه بیماران مبتلا به آلزایمر

آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است که با افزایش سن خطر ابتلا به آن افزایش می یابد و آسیبی است که بر قسمت های مغز، تفکر، حافظه و گفتار تاثیر می گذارد و بسیار خطرناکتر از فراموشی است.

بعضی از دانشمندان معتقدند که این بیماری ناشی از عوامل ژنتیکی، عادات مربوط به سبک زندگی و محیط اطراف است، اما درک علل آن بسیار سخت است، زیرا بیمار چندین مرحله را طی می نماید و علائم او به یکباره ظاهر نمی گردد. اگرچه آلزایمر یک بیماری لاعلاج است، اما محققان مکانیزم نوی برای درمان آن ارائه نموده اند.

دانشمندان دانشگاه ایلینویز در شیکاگو، با افزایش فراوری نورون های نو از سلول های بنیادی عصبی در فرآیندی به نام نوروژنز، یک استراتژی نو و قابل اجرا برای درمان بیماری آلزایمر کشف کردند.

تیم محققان پس از آن به این نتایج رسیدند که تکنیکی را برای افزایش فراوری نورون های نو در موش های مبتلا به بیماری آلزایمر شناسایی و بواسطه آن نقایص حافظه حیوانات را بهبود بخشیده اند. این نورون های نو می توانند با مدار های عصبی که حافظه ها را ذخیره نموده و عملکرد طبیعی آن ها را بازیابی می نمایند، ادغام شوند.

مطالعات قبلی نشان داده اند که عملکرد نوروژنز هم در بیماران مبتلا به آلزایمر و هم در موش های آزمایشگاهی که دارای جهش های ژنی مرتبط با این بیماری هستند، به ویژه در ناحیه ای از مغز به نام هیپوکامپ که برای کسب حافظه و بهبودی مهم است، مختل می گردد.

در مطالعه حاضر، این تیم با افزایش ژنتیکی زمان بقای سلول های بنیادی عصبی، نوروژنز را در موش ها تقویت کردند و دریافتند که افزایش فراوری نورون های نو عملکرد حیوانات را در دو آزمایش مختلف که تشخیص فضایی و حافظه متنی را مقدار گیری می نمایند، بازیابی می نماید.

این مطالعه اولین مطالعه ای است که نشان می دهد اختلال در نوروژنز در هیپوکامپ با کاهش در دسترس بودن نورون های نابالغ برای شکل گیری حافظه، نقشی در نقص حافظه مرتبط با بیماری آلزایمر دارد.

منبع: shorouknews

وبلاگ بارسلونا علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "شناسایی استراتژی تازه برای بازیابی احتمالی حافظه بیماران مبتلا به آلزایمر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی استراتژی تازه برای بازیابی احتمالی حافظه بیماران مبتلا به آلزایمر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید