انتخاب 18 مقاله برای ارایه در هشتمین همایش ادبیات کودک

به گزارش وبلاگ بارسلونا، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در فارس، دکتر سعید حسام پور در آیین گشایش هشتمین همایش ملی دانشگاهی ادبیات کودک، گفت: شاید هیچ گاه در اردیبهشت 98 فکرش را هم نمی­ کردیم ناگهان در زمستان همان سال ویروسی که اصلا به تاج ­های زیبا شباهتی ندارد، همه چیز را زیر و رو کند ولی دیدیم که غافلگیرمان کرد و مجبورمان کرد سبک زندگی خودمان را با آن همراه سازیم و حالا ما در تالاری هستیم که چند نفر محدود در آن دور از هم و با فاصله نشسته­ اند و شما در پشت لپ­تاپ، رایانه، موبایل­ هایتان و... ما را می­ بینید. از اینکه نمی توانیم حضوری روی گل شما را ببینیم، ناخرسندیم، از اینکه نمی توانیم دست­هایتان را به گرمی بفشاریم دلمان می گیرد، از اینکه در اردیبهشت شیراز سعادت میزبانی­تان را نداریم، حسرت خواهیم خورد.

انتخاب 18 مقاله برای ارایه در هشتمین همایش ادبیات کودک

استاد تمام زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، اضافه کرد: یک لحظه اما خودمان را بگذاریم جای بچه هایی که در این یک و سال و اندی از دیدن دوست­ هایشان محروم هستند، از لذت بازی­ های شیرین و پرهیاهو در حیاط مدرسه دور شده ­اند، از دیدن معلمان مهربانشان بی ­بهره­ اند، حتی می ترسند پدر و مادر و نزدیکانشان را در آغوش بگیرند و یا در آغوش گرفته شوند. بچه هایی که هر روز وقتی پدر و مادرشان از خانه بیرون می ­روند نگرانشان هستند و وقت بازگشتشان مضطرب که مبادا کرونا بگیرند.

دبیر علمی همایش ادبیات کودک ادامه داد: این­ها و صدها اضطراب پیدا و پنهان دیگری که بر روح و روان همه­ بچه ها دنیا تاثیر گذاشته و خواهد گذاشت واقعیت دنیا امروز ما است و بی گمان زمان زیادی خواهد برد تا هولناکی، تلخی و تیرگی این دوران سخت و دلهر­ه آور شسته­ گردد.

دبیر علمی هشتمین همایش ملی دانشگاهی ادبیات کودک، ادامه داد: ما اما اینجا­ دور هم جمع شده ­ایم تا درباره دورانی تازه با هم سخن بگوییم، دورانی که دیگر به مانند دو سال پیش نخواهد بود. مجموعه­ ای از عوامل دست به دست هم داده ­اند تا شرایط تازه روی دور تند بیفتد. ما هم ناگزیریم خودمان را با آن هماهنگ کنیم و بکوشیم نخست به خوبی و سنجیدگی بدانیم چه کرده­ ایم؟ چه مسیرهایی را رفته ایم؟ برای چه چیزهایی آمادگی کافی نداشته­ ایم و چرا؟

به گفته حسام پور، بشر همه گیری بیماری کرونا و شرایط سخت آن را که تنها به بخش­های کوچکی از آن اشاره شد، تا به امروز تجربه نکرده و برای پیچیدگی­ های گوناگون و واقعیت های تلخ و گزنده اش آماده نبوده است. تجربه های عمیق و همه گیر مرگ، ترس، دوری و تنهایی برای انسان دردناک و جبران ناپذیرند؛ بنابراین راهی جز این ندارد که در سبک زندگی، باورها، فلسفه و ایدئولوژی­ اش به گونه­ای ژرف بازنگری کند و غافلگیری ما در برابر این شرایط باعث شده که فعلا تنها کارمان این باشد تا حدی بکوشیم بچه ها مان را از این شرایط مطلع کنیم و اندکی توانمندشان سازیم.

وی ادامه داد: اکنون ما بایسته است پس از گذر از این بحران بارها و بارها مساله را در ذهن مان و در جمع ­های تخصصی مان بازشناسی، تحلیل و واکاوی کنیم تا بیشتر بفهمیم چه دگرگونی ­های بنیادینی در زیست­ جها نمان اتفاق افتاده است.

دبیر علمی همایش ادبیات کودک شیراز اظهار کرد: اندیشه پساانسان گرایی را می توان واکنشی به انسان گرایی مسلّط در علوم انسانی دانست که روزبه روز بر گستره و ژرفای آن اضافه کرده می گردد. این رخداد زمینه را برای تحولاتی ژرف در علوم انسانی و تربیتی فراهم آورده است. هم اکنون، با تحولی که پساانسان گرایی در مفهوم انسان، رابطه انسان و طبیعت، رابطه انسان و جامعه و ... پدید آورده، برداشت ها از مفهوم کودکی نیز دگرگون شده و در پی آن نظام های تعلیم و تربیت و نیز ادبیات کودک به راهکارهای تازه­ای رسیده ­اند.

وی اضافه کرد: گسترش فناوری های دیجیتال و فضای مجازی که در دوران پیش از کرونا بر پدیده هایی مانند تعلیم و تربیت، کتاب، هنر و ادبیات و سرگرمی و ارتباطات تأثیرگذارده بود، با پیدایش کرونا با سرعت خیره ­کننده­ای به رشد خود ادامه داد و بر همه­ جنبه های زندگی فردی و اجتماعی انسان سایه ای سنگین فروافکند؛ پدیده ای که در دوران پساکرونا نیز همچنان تداوم خواهد یافت. این تحول به گونه ای است که افرادی که پیش از این ضرورتی برای استفاده از فن آوری نوین و فضای مجازی به شکلی گسترده احساس نمی کردند در دوران کرونا به دلیل ضرورت های حرفه ای یا برای غلبه بر احساس تنهایی و ترس به آن تن دردادند و آرام آرام پس از پذیرش این شرایط از ظرفیت­ های معجزه گونه و شگفت انگیز این پدیده مطلع شدند و چه بسا در شمار هواخواهان آن قرار گرفتند.

حسام پور تاکید نمود: درهم تنیدگی سه عنصر بنیادین پساانسان­گرایی، پساکرونا و دنیا در شرایط مجازی و پیوندهای ناگزیر این سه با هم چشم اندازی دیگرگون پیش رویمان گذارده است و نباید اجازه دهیم از آن، جا بمانیم و منفعلانه با آن روبرو شویم. بر ماست هوشمندانه و به دور از شعارزدگی ­های مرسوم چاره جویی کنیم و برنامه ­هایی سنجیده برای آن داشته باشیم.

دبیر علمی همایش ادبیات کودک سپس گفت: با توجه به همین ضرورت­ های پیش گفته از پاییز گذشته که قرار بود برای همایش اردیبهشت 1400 فراخوان دهیم، با وجود اینکه شورای علمی همایش می دانست موضوع و محورهای همایش خیلی ویژه و تخصصی خواهد شد، اما همگی بر این باور بودیم باید همایش زمینه­ ساز درنگ و اندیشیدن درباره همین مسایل بنیادین روز گردد. پس از انتشار فراخوان چهل چکیده برگزیده شد و پایان 18 مقاله برای ارایه در این همایش در نظر گرفته شد که یکی از آن­ها با توجه به تفاوت زمانی پیش از آیین گشایش ارایه شد و امیدوارم دیگر ارایه ها برای شما مفید باشد.

وی مطرح نمود: در اینجا شایسته است از رییس دانشگاه شیراز که با رویی گشاده پذیرفتند در خدمتشان باشیم، همچنین دکتر زبرجد معاون پژوهشی، کانون پرورش بچه ها و نوجوانان، به ویژه افسون امینی معاون محترم فرهنگی این نهاد اثرگذار، شورای کتاب کودک به ویژه استاد عزیز شهرام اقبال زاده که همواره مهربانانه و عاشقانه آماده­ کمک و همراهی هستند، دکتر بوذری مدیر انجمن تصویرگران ایران، دکتر حفیظی مدیر امور فرهنگی دانشگاه شیراز، دکتر مرتضی جعفری رییس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری و همکاران ایشان سپاسگزاری کنم. همچنین از استاد یگانه و همواره پیشگام در ادبیات کودک دانشگاهی ایران دکتر خسرونژاد صمیمانه متشکرم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "انتخاب 18 مقاله برای ارایه در هشتمین همایش ادبیات کودک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخاب 18 مقاله برای ارایه در هشتمین همایش ادبیات کودک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید