طرح سری چند کشور غربی در لیبی لو رفت

به گزارش وبلاگ بارسلونا، کارشناسان سازمان ملل متحد متوجه طرح سری چند کشور غربی شامل استرالیا، انگلیس و آمریکا در لیبی شده اند.

طرح سری چند کشور غربی در لیبی لو رفت

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ بارسلونا، کارشناسان سازمان ملل متحد متوجه طرحی سری از سوی جاسوس های نظامی چند کشور غربی در لیبی شده اند.

در یک گزارش محرمانه از سازمان ملل متحد که به رویت خبرگزاری آلمان رسیده خاطرنشان شده دست کم 20 نفر از کشورهای استرالیا، فرانسه، مالت، آفریقای جنوبی، انگلیس و آمریکا در پروژه ای به نام Opus برای حمایت از ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای شرق لیبی مشارکت نموده اند.

طبق این گزارش این افراد اواخر ماه ژوئن سال 2019 میلادی در امان، پایتخت اردن سوار یک هواپیمای باری شدند. مأموریت رسمی و اعلام شده این گروه، سفر از طرف جامعه علمی برای انجام تحقیقاتی ژئوفیزیکی در لیبی از طرف اردن بود.

اما در گزارش سازمان ملل آمده که این مأموریت در واقع پوششی بوده و این افراد در واقع اعضای شرکت های نظامی خصوصی هستند.

مأموریت اصلی این گروه جلوگیری از حرکت کشتی های ترکیه ای در راستا حرکت به سمت شهر ساحلی طرابلس بوده است.

در گزارش سازمان ملل به فعالیت مزدوران کشورهای خارجی در لیبی اشاره شده است.

سازمان ملل در گزارش مذکور تصریح نموده برنامه ریزی برای انجام این عملیات سری عمدتاً توسط شرکت های مستقر در امارات متحده عربی صورت گرفته است.

کارشناسان سازمان ملل گفته اند این مأموریت مخفیانه به فاصله چند روز بعد بنا به دلایل نامعلوم لغو شده است.

از زمان سرنگونی حکومت معمر قذافی رهبر سابق لیبی در سال 2011 ، این کشور تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج در طرابلس (غرب کشور) که در سطح دنیا به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه نظامیان ارتش ملی لیبی را حمایت می نماید.

حفتر با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) از اواخر فروردین 1398 با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را شروع کرد اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج و شبه نظامیان متحد با آن روبرو شده و تا به امروز پیروز نشده است به داخل شهر نفوذ کند. نیروهای دولت السراج نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

منبع: خبرگزاری فارس

به "طرح سری چند کشور غربی در لیبی لو رفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح سری چند کشور غربی در لیبی لو رفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید