مصاحبه، روزنامه نگار لیبیایی: غرب به چشم غنایم جنگی به لیبی می نگرد، پتانسیل لیبی برای تبدیل به کانون بحران بین المللی

به گزارش وبلاگ بارسلونا، فعال و روزنامه نگار لیبیایی معتقد است که همه کشورها بدون استثنا به دنبال منافع خود در بحران لیبی هستند و به همین خاطر برای طولانی کردن این بحران کوشش می نمایند و همین امر مشکل لیبی را پیچیده نموده است.

مصاحبه، روزنامه نگار لیبیایی: غرب به چشم غنایم جنگی به لیبی می نگرد، پتانسیل لیبی برای تبدیل به کانون بحران بین المللی

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ بارسلونا، از زمان سرنگونی رژیم معمر قذافی دیکتاتور معدوم لیبی در سال 2011، این کشور به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده است.

ژنرال بازنشسته ارتش لیبی خلیفه حفتر که کنترل شرق کشور را بر عهده دارد، مورد حمایت بعضی طرف های منطقه ای و بین المللی از جمله مصر و فرانسه است. وی طی چند ماه گذشته بارها کوشش نموده است به وسیله لشکرکشی طرابلس را به سیطره خود درآورد و این در حالی است که حملات حفتر تا به امروز نتیجه ای به جز کشته شدن شهروندان لیبی و آواره شدن هزاران نفر از آنها نداشته است.

از سوی دیگر، فائز السراج رئیس دولت وفاق ملی با سفر به ترکیه توافقنامه همکاری های نفتی نظامی و دریایی با مقامات این کشور امضاء کرد که با اعتراض شدید یونان، قبرس و مصر روبرو شد و تنش در شرق دریای مدیترانه را افزایش داد.با وجود فشارهای غربی و عربی علیه ترکیه و لیبی این دو کشور می خواهند توافقنامه آنکارا - طرابلس را اجرایی نمایند.

دولت وفاق ملی به ریاست فائز السراج با برگزاری یک نشست فوق العاده در طرابلس توافقنامه همکاری با ترکیه مورد آنالیز قرار داد و به اتفاق آرا با اجرایی شدن آن موافقت کرد.

ابوالقاسم عمر راجع نویسنده و روزنامه نگار لیبیایی درباره حوادث لیبی و دخالت های خارجی در این کشور گفت: بعضی کشورها هنوز از افکار و اندیشه های گذشته خود رهایی نیافته اند و همچنان به لیبی به عنوان بخشی از غنایم جنگ دنیای دوم نگاه می نمایند، فرانسه یا ایتالیا که معتقدند لیبی حق میراث استعماری شان است، یا انگلیس، این کشورها خواستار تحمیل قیمومیت قدیمی در لباس و پوشش جدید هستند.

وی درباره تداوم بحران در لیبی هشدار داد و اضافه نمود: همه کشورها بدون استثنا به دنبال منافع خود در بحران لیبی هستند و به همین خاطر برای طولانی کردن این بحران کوشش می نمایند و به همین سبب مشکل لیبی پیچیده به نظر می رسد، اما آنچه از نگاه این کشورها دور مانده است،اینکه بحران لیبی حتما به کابوس بین المللی تبدیل خواهد شد.

راجح درباره توافق ترکیه و دولت وفاق لیبی به رهبری فائز سراج نیز گفت: مسئله مربوط به حقوق بهره برداری از فلات قاره و میدان گازی کشف شده در دریای مدیترانه است که این مسئله پیچیده ای است و پیامدهای فراوانی به همراه دارد و این مشکل، خطرات را افزایش خواهد داد.

متن کامل گفت وگوی وبلاگ بارسلونا با ابوالقاسم عمر راجع درباره جدیدترین تحولات لیبی را در زیر مشاهده می کنید:

وبلاگ بارسلونا : در ابتدا از شما می خواهم به اختصار آخرین تحولات لیبی را از زمان دخالت نظامی ناتو و پس از رخدادهایی که منجر به سرنگونی نظام قذافی در سال 2011 میلادی شد، تشریح کنید؟

راجح : تجاوزگری ناتو، دخالتی تحت پوشش تصمیم اتحادیه عرب و شورای امنیت به بهانه حمایت از غیرنظامیان بود که بعدا معین شد(ادعای حمایت از غیرنظامیان در لیبی) بهانه ای برای رهایی از سیاست های ضد غربی لیبی بود و اینگونه است که ما هر روز شاهد کشتار غیرنظامیان هستیم، بدون اینکه غرب کاری برای توقف آن انجام دهد،آنچه جریان داشت، تسویه حساب های بین المللی و مجازات دسته جمعی بوده است.

وبلاگ بارسلونا : چه عوامل و دلایلی منجر به شعله ور شدن آتش درگیری و نزاع میان نیروهای ژنرال بازنشسته، خلیفه حفتر و نیروهای دولت الوفاق به ریاست فائز السراج از چند سال پیش تا به امروز شده است؟

راجح : هیچ دیدگاه سیاسی یکپارچه ای وجود ندارد، درگیری و نزاعی که در لیبی وجود دارد، خیلی ها درباره آن چیزی نمی دانند، در لیبی بانک مرکزی و پول، موسسه نفت و دیگر موسسات بزرگ و وزارتخانه ها وجود دارد و همه این موارد عاملی برای درگیری و نزاع است، من یک روزنامه نگار و فعال رسانه ای هستم و چیزی درباره اختلافات در مورد اولویت های توسعه یا ترمیم و بازسازی راه ها یا ساخت مدارس و بیمارستان نشنیده ام، همه مدعی علاقه مندی به کشور و ملی گرایی هستند و دیگران را به دشمنی ورزیدن با میهن و شهروندان متهم می نمایند، همه به دنبال یافتن همپیمان و حامی می گردند و کشورهایی هستند که به حمایت از کسانی می پردازند که معتقدند منافعشان را تامین می نمایند، مسائل پیچیده ای همچون تروریسم، اسلام سیاسی، مهاجرت غیرقانونی، سلاح، پول، نفوذ بیگانگان و معضلات پیچیده و درهم تنیده ای که از هم گسستنی نیستند.

وبلاگ بارسلونا : بعضی طرف های منطقه ای و بین المللی همانند ترکیه و فرانسه را به طمع ورزی و چشمداشت به ثروت های لیبی و در راس آن نفت و گاز این کشور متهم می نمایند، این طمع ورزی های خارجی را چگونه ارزیابی می کنید؟

راجح : تمام کشورها به دنبال منافعشان هستند، این منطق سیاست و نزاع دنیای است، همه کشورها تمایلات و طمع ورزی هایی دارند به ویژه اگر دست اندرکاران کشور رفتار خردمندانه ای نداشته باشند، طبیعی است در کشوری که دو تکه شده و از جنگ داخلی رنج می برد، در حالی که ثروت ها و اموالی دارد، طمع ورزی ها نسبت به آن گسترش یابد و تاریخ با جغرافیا،با طمع ورزی ها، با منافع و با منطق درهم آمیخته گردد و تداخل پیدا کند و شاهد صحنه فاجعه آمیزی باشیم.

وبلاگ بارسلونا : کشورهای بیگانه به دنبال چه چیزی در لیبی هستند؟ منظورم ترکیه، روسیه، عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی و نیز اتحادیه اروپا به ویژه فرانسه و ایتالیا است، چرا این کشورها همگی در مسائل داخلی لیبی دخالت می نمایند؟

راجح : بعضی کشورها هنوز از افکار و اندیشه های گذشته خود رهایی نیافته اند و همچنان به لیبی به عنوان بخشی از غنایم جنگ دنیای دوم نگاه می نمایند، مانند فرانسه یا ایتالیا که معتقدند لیبی حق میراث استعماری شان است، یا انگلیس ارتش های دولت های محور(متحدین در جنگ دنیای دوم) را از لیبی بیرون کرد، این کشورها خواستار تحمیل قیمومیت قدیمی در لباس و پوشش جدید هستند، فرانسوی ها به جنوب لیبی با چشمان ژنرال شارل دوگل و منطق توتال نگاه می نمایند، ایتالیایی ها به طرابلس با چشمان موسیلینی و منطق اینی و گاز نزدیک سواحلشان نگاه مینمایند، روس ها به دنبال رد پایی برای خود در سواحل جنوب دریای مدیترانه هستند، ترکیه رقبا و دشمنانی در منطقه دارد و به دنبال برگ برنده ای است تا از آن استفاده کند، همه کشورها بدون استثنا به دنبال منافع خود در بحران لیبی هستند و به همین خاطر برای طولانی کردن این بحران کوشش می نمایند و به همین سبب مشکل لیبی پیچیده به نظر می رسد، اما آنچه از نگاه این کشورها دور مانده است،اینکه بحران لیبی حتما به کابوس بین المللی تبدیل خواهد شد، زیرا مربوط به 400 میلیون انسان می گردد، لیبی مرزهایی با مسائل فراوان دارد، چاد، نیجر، دریاچه چاد و گستره آن تا نیجریه و بوکوحرام از جمله این مسائل هستند، صحرای بزرگ، مسائل طوارق، التبو و القاعده هم وجود دارد، همچنین به حضور فرانسه در صحرا باید اشاره نمود، مرزهای طولانی با مصر وجود دارد که شاهد جنگ با دشمنانش در صحرای سیناء است، مهاجرت غیرقانونی و تجارت انسان هم دیگر مشکل است، فاجعه مرگ بر اثر غرق شدن در دریا که وجدان دنیای را تکان می دهد، بنابراین اگر دنیا به بحران لیبی و حل آن اهتمام نورزد، حتما به کابوسی تبدیل خواهد شد که خاموش کردن آتش آن سخت خواهد بود.

وبلاگ بارسلونا : روز بیست و هفت نوامبر گذشته، ترکیه و دولت فائز السراج در لیبی یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند که گفته می گردد مربوط به همکاری امنیتی و نظامی است، این دو یادداشت تفاهم همکاری سر و صدای گسترده ای در داخل و خارج لیبی به دنبال داشت، دلایل پشت پرده این هیاهو چیست؟

راجح : ما نباید به نتایج نگاه کنیم، باید به دلایل و عوامل نگاه کنیم، دولت طرابلس در حالت نزاع و جنگ قرار گرفته است و هر طرفی از حامیان خود یاری می گیرد، ما نمی توانیم نگاه تک بعدی داشته باشیم، مادامی که دو طرف(دولت فائز السراج و خلیفه حفتر) دور هم ننشینند و اختلافاتشان را از راه گفت وگو حل ننمایند، هر طرفی حق دارد از کسانی که به آنها یاری می نمایند، درخواست یاری نمایند، در جنگ دنیای دوم شاهد ائتلاف بزرگ میان سرمایه داری و کمونیسم ضد نازیسم بودیم، این منطق درگیری است، اما در ارتباط با سر وصدایی که درباره توافق با ترکیه به راه افتاده است، مسئله مربوط به حقوق بهره برداری از فلات قاره و میدان گازی کشف شده در دریای مدیترانه است که این مسئله پیچیده ای است و پیامدهای فراوانی به همراه دارد و این مشکل، خطرات را افزایش خواهد داد،من بر این باورم که این یادداشت تفاهم بیش از آنچه یک توافق جدی باشد، تنها یک مانور سیاسی و صرفا ابزاری رسانه ای برای خبرسازی است که دو طرف به آن احتیاج دارند.

وبلاگ بارسلونا : حفتر و السراج چه طرح هایی را دنبال می نمایند؟

راجح : مردم لیبی خواستار دولت سازمان یافته، نظام مند و قانونمند، دولت مدنی دارای حاکمیت و خواستار جمع آوری سلاح و برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری و دور شدن لیبی از نزاعات و قطب بندی ها و همکاری با کشورهای دنیا و ایجاد توسعه فراگیر هستند، لیبیایی ها دیگر از جنگ و رانده شدن خسته شده اند و به ثبات و امنیت چشم دوخته اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "مصاحبه، روزنامه نگار لیبیایی: غرب به چشم غنایم جنگی به لیبی می نگرد، پتانسیل لیبی برای تبدیل به کانون بحران بین المللی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصاحبه، روزنامه نگار لیبیایی: غرب به چشم غنایم جنگی به لیبی می نگرد، پتانسیل لیبی برای تبدیل به کانون بحران بین المللی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید