غریب پور: تئاتر احتیاج آموزش و پرورش است، اکبرلو: تئاتر در مدارس آینده اجتماعی را می سازد

به گزارش وبلاگ بارسلونا، نشست تخصصی مکث و درنگ: سلسله نشست های آسیب شناسی تئاتر کشور با موضوع ضرورت آموزش تئاتر از مقطع ابتدایی به دانش آموزان به مثابه یک احتیاج جدی از سوی مرکز هنر های نمایشی حوزه هنری برگزار گردید.

غریب پور: تئاتر احتیاج آموزش و پرورش است، اکبرلو: تئاتر در مدارس آینده اجتماعی را می سازد

به گزارش گروه فرهنگی وبلاگ بارسلونا، نشست تخصصی مکث و درنگ: سلسله نشست های آسیب شناسی تئاتر کشور با موضوع ضرورت آموزش تئاتر از مقطع ابتدایی به دانش آموزان به مثابه یک احتیاج جدی از سوی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری روز گذشته 9 آذرماه با حضور جمعی از فعالین و علاقه مندان به تئاتر کودک و نوجوان در سالن اوستا حوزه هنری برپا شد.

در این نشست دکتر بهروز غریب پور و منوچهر اکبرلو به عنوان کارشناس حضور داشته و به ارائه نظرات خود پرداختند. ایوب آقاخانی، مدیر دفتر مطالعات و پژوهش های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، در ابتدای این نشست عنوان نمود: در نظر داریم تا نشست تخصصی مکث و درنگ را ماهانه برپا کنیم تا حداقل قدمی را در راستای حفظ و رشد تئاتر کشور برداشته باشیم. درست است که نشست های بسیاری در خصوص تئاتر برپا می گردد اما هدف ما صرفا برپایی نشست نیست بلکه می خواهیم ماحصل آن به گوش مسئولین مربوطه برسد تا شاید موجب رویداد خوبی برای تئاتر کشور گردد.

آقاخانی در ادامه گفت: از آنجایی که شاهد جای خالی آموزش در حوزه های گوناگون تئاتر هستیم تصمیم گرفتیم در این نشست ها به آن بپردازیم.

* تئاتر الفبای زندگی است

در ادامه این نشست بهروز غریب پور با اشاره به درک غلط از استعداد بازیگری در تئاتر میان مردم عامه گفت: متاسفانه درک غلطی از استعداد تئاتری داریم. چرا که عموم مردم معتقدند هر کس پررو باشد بازیگر خوبی می گردد و همین موضوع دلیل کافی برای استعداد بازیگری است.

غریب پور در ادامه گفت: تئاتر حقیقتا باید در نظام آموزش و پرورش حضوری پر رنگ داشته باشد. اما برای این حضور پیش از آنکه درسی با عنوان تئاتر وارد دروس آموزش و پرورش مدارس ابتدایی کنیم ابتدا باید مربیان درستی برایش آماده کنیم. تا زمانی که بدون پرورش مربی تخصصی بخواهیم به این کار بپردازیم پیروز نمی شویم. اگر تئاتر و ابعاد آن را نشناسیم و ندانیم بهتر است آن را حتی در دانشگاه ها فراموش کنیم. ، اما اگر بشناسیم، تئاتر پیش از الفبا مقدم بر آموزش های دیگر است.

غریب پور با تاکید بر شناخت درست از درون مایه حقیقی تئاتر گفت: اگر هدف از تدریس تئاتر به دانش آموزان ارائه مفاهیم انسانی و شیوه صحیح زندگی باشد بی شک مهمتر از الفبای زبان خواندن و نوشتن است. به این ترتیب تئاتر الفبای زندگی است. اگر تئاتر را با این نگرش در نظر بگیریم در سطح وسیع تر خود، تئاتر الفبایی برای چگونه نگاه کردن به جهان هستی است. به این ترتیب اگر تئاتر را به جای نتایجی مثل بازیگر شدن و یا نویسنده شدن، بخاطر ماهیت آن بپذیریم، می توانیم در خصوص نحوه آموزش آن حرف بزنیم.

وی با اشاره به اهمیت و کاربرد تئاتر در شرایط بحرانی گفت: در بحران مالی و اجتماعی آمریکا تماشاخانه ها ناجی شرایط روحی مردم بودند. همچنین در بمباران های چند شهر اصلی شوروی مثل مسکو هرگز برنامه های اجرای تئاتر و کنسرت لغو نشد.

کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری نیز که در این نشست حضور داشت در تایید مطلب فوق الذکر غریب پور گفت: سال گذشته که در شهر حلب سوریه با گروهی از هنرمندان تئاتر سوری اجرای نمایش داشتیم، متوجه شدم در تمامی روزهایی که مردم مورد حمله های گسترده از سوی داعش بودند به هیچ عنوان اجرای تئاترهای گوناکون و به ویژه تئاتر کودک لغو و کنارگذاشته نشد.

غریب پور در بخش دیگری از صحبت های خود در این نشست گفت: تئاتر همانند ماده مذابی است که شکل پذیر به هر چیزی است. یعنی هم می تواند روان درمانی، به تشکیل اجتماع و شادمانی یاری کند. به این ترتیب هنرمندان و مسئولان تئاتر باید از این ماده مذاب در مجرای درست به نفع جامعه استفاده نمایند. تئاتر نام علمی آن چیزی است که روی صحنه می رود و عده ای تماشاگر دارد. اما همین چیزی که روی صحنه می رود دارای ظرفیت هایی است که اگر در راستای تعلیم و تربیت به کار گرفته گردد نتیجه های مثبتی می گیریم.

* تئاتر در مدارس می تواند آینده اجتماعی کشور را بسازد

منوچهر اکبرلو نیز در این نشست به ارائه نظرات خود در خصوص ضرورت آموزش تئاتر از مقطع ابتدایی به دانش آموزان به مثابه یک احتیاج جدی پرداخت و گفت: ما هنوز نمی دانیم برای بچه ها چه می خواهیم. از این رو معتقدم آموزش تئاتر برای بچه ها غلط است. از طرفی هم آموزش و پرورش درگیر مسائل بسیاری است و زیرساخت های بسیاری احتیاج دارد تا به تئاتر بپردازد. به این ترتیب مخالف تئاتر به صورت تخصصی در مدارس هستم و رویکرد خود را به این مقوله در مدارس تغییر دادم. مگر اینکه تئاتر در مدارس یک ابزار تربیتی و پرورشی باشد به به عنوان یک درس تخصصی که به از آن امتحان بگیرند و نمره هم بدهند. در این شرایط وضع فرق می نماید.

اکبرلو اضافه کرد: تئاتر در مدارس می تواند آینده اجتماعی کشور را بسازد و مسائل بسیاری از جمله اعتیاد، طلاق، میل به مهاجرت و مسائل گوناگون دیگری را حل و برطرف کند. این کار نه به صورت تئاتر تخصصی بلکه به شیوه نمایش خلاق امکان پذیر است. در نتیجه در حال حاضر مخالف برپایی زنگ درس تخصصی تئاتر برای دانش آموزان در مدارس هستم. اما شکی در پیروزیت نمایش خلاق در مدارس نیستم. چرا که کارایی لازم برای مدارس با ویژگی های آموزش و پرورش کشور را دارد.

وی که خود معلم مدارس آموزش و پرورش است اضافه کرد: نمایش خلاق باید جای واژه تئاتر در مدارس و گفت وگو با مدیران مربوطه را بگیرد. چرا که نمایش خلاق جامع تمامی هنرهای دیگر است و کاربرد آن نیز با تئاتر حرفه ای فرق دارد. از طرفی هنگامی که در تفهیم طرح های نمایشی به مدیران آموزش و پرورش از واژه تئاتر استفاده کنیم معمولا استقبال نمی گردد. در حالی که اگر نمایش خلاق را هم به لحاظ ماهیت وجودی خود و هم به لحاظ نام آن به کار گیریم راحت تر هضم می گردد.

اکبرلو اضافه کرد: هدف آموزش و پرورش در تمامی جهان تربیت یک شهروند قانون مند و انسان است. پس ما نیز باید انتظارمان از تئاتر در مدارس تربیتی باشد اما نه به شیوه تئاتر حرفه ای که در پی آن دانش آموزان نمایشنامه بنویسند، کارگردانی نمایند و همانند بازیگران تئاتر حرفه ای بازیگری نمایند. بلکه باید دانش آموزان با بازی تربیت شوند. اما این بازی می تواند با دانش تئاتر و غیر مسقیم انجام گردد. به عنوان مثال تئاتر می تواند در راه آموزش دروس گوناگون مدارس مورد استفاده قرار گیرد.

اکبرلو در سرانجام گفت: ضروری است در اولین مرحله پیش از هر کاری برای آموزش تئاتر از مقطع ابتدایی به دانش آموزان باید هنرمندان تئاتر و فعالین تئاتر کودک و نوجوان با هم متفق القول شویم تا بتوانیم مسئولین آموزش و پرورش را متقاعد کنیم که چگونه و به چه شیوه ای تئاتر در مدارس باشد.

نشست تخصصی مکث و درنگ: سلسله نشست های آسیب شناسی تئاتر کشور با موضوع ضرورت آموزش تئاتر از مقطع ابتدایی به دانش آموزان به مثابه یک احتیاج جدی از سوی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری روز گذشته 9 آذرماه با حضور جمعی از فعالین تئاتر کودک و نوجوان از جمله ناصر آویژه، وحیدرضا قناعتیان، توحید معصومی، امیرحسین شفیعی، احسان فلاحت پیشه، محمد نباتی، نصیر ملکی جو و دیگر علاقه مندان در سالن اوستا حوزه هنری برپا شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "غریب پور: تئاتر احتیاج آموزش و پرورش است، اکبرلو: تئاتر در مدارس آینده اجتماعی را می سازد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غریب پور: تئاتر احتیاج آموزش و پرورش است، اکبرلو: تئاتر در مدارس آینده اجتماعی را می سازد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید