فاجعه انسانی باقیمانده از جنگ و تروریسم در غوطه شرقی دمشق

به گزارش وبلاگ بارسلونا، منطقه الغوطه شرقی دمشق که پیش از شروع جنگ مرکز مالی، زراعی و گردشگری بود، اکنون به دنبال تسلط گروه های مسلح بر این منطقه و در سایه محاصره ظالمانه آن توسط گروه های مسلح به یکی از فاجعه بارترین مکان ها برای اهالی آن تبدیل شده است.

فاجعه انسانی باقیمانده از جنگ و تروریسم در غوطه شرقی دمشق

به گزارش خبرنگار وبلاگ بارسلونا در دمشق، اهالی الغوطه شرقی با شرایط سخت و فاجعه بار به جای مانده از تسلط گروه های تروریستی بر این منطقه روبرو هستند و ساکنان این منطقه از کمبود شدید مواد غذائی و لوازم پزشکی رنج می برند و علاوه بر آن تروریست ها به اهالی این منطقه اجازه خروج از آن را نمی دهند.

بر اساس این گزارش، پیش از شروع بحران سوریه، الغوطه یکی از مهم ترین مناطق غنی دارای محصولات زراعی در خاورمیانه بود و علاوه بر آن به دلیل دارا بودن مکان های گردشگری یکی از مکان های جاذب گردشگر و سرمایه گذاران عرب و غیرعرب بود.

الغوطه شرقی از شهر دوما شروع و پس از عبور از دشت های حاصلخیز تا مناطق جنوب دمشق امتداد می یابد و به الغوطه غربی وصل می گردد.

آبهای فراوان و چشمه های زیرزمینی و فراوان و رودخانه های الغوطه شرقی معروف است و منبع اصلی تغذیه ساکنان پایتخت است و آب مساحت زیادی از زمین های کشاورزی در داخل الغوطه را تأمین می نماید.

از ابتدای جنگ سوریه که اکنون بیش از 5 سال از آن می گذرد، شرایط الغوطه شرقی نیز با سیطره گروه های تروریستی بر این منطقه تغییر کرد و اکنون از ابتدایی ترین ابزارهای زندگی مانند برق و آب شرب محروم است و اهالی آن نیز به استفاده از مولدهای جایگزین برق و انرژی برای تأمین مایحتاج خود روی آورده اند اما این ابزارها نیز هزینه های هنگفتی دارند و اهالی الغوطه نیز بودجه اقتصادی برای صرف این هزینه ها را ندارند.

اهالی الغوطه از لحاظ معیشتی نیز با استفاده از محصولات زراعی اعم از سبزیجات و میوه این منطقه امرار معاش می کردند و اکنون در سایه جنگ برای تأمین مایحتاج خود با مشکل روبرو شده اند و قیمت بقیه مواد غذایی همچون شکر و برنج و غیره نیز بسیار بالاست و خارج از توان خرید ساکنان این منطقه است.

در حال حاضر حدود 385 هزار نفر در الغوطه ساکن هستند و بیشتر جمعیت نیز در بخش مرکزی و به دور از درگیری ها سکونت گزیده اند و اخیراً نیز نزدیک به 30 هزار نفر از ساکنان مناطق شرقی دوما خانه های خود را ترک نموده آواره شدند.

ارتش سوریه در کوشش برای کاهش درد و رنج اهالی الغوطه شرقی توانست با یاری کمیته های مردمی هزاران غیرنظامی را از مناطق مختلف در الغوطه خارج نموده و به دمشق انتقال دهد و برای این کار نقاطی را برای عبور و خارج کردن غیرنظامیان اختصاص داده شد.

دولت سوریه همچنین با همکاری هلال احمر سوریه و سازمان های حقوق بشری اقداماتی را برای ورود ده ها کاروان یاری رسانی به مناطق تحت محاصره در الغوطه انجام داد تا درد و رنج اهالی این منطقه را کاهش دهد اما با وجود همه این کوشش ها ساکنان این منطقه در شرایط بسیار سخت به سر می برند و بسیاری از خانواده ها سرپناهی ندارند و در چادرهایی که در مدارس و زمین های زراعی برپا شده است، گذران زندگی می نمایند، این منطقه امروز با مشکل بیکاری، گرانی و تورم و نبودن درآمد کافی برای خانواده ها روبرو است زیرا در نتیجه جنگ بسیاری از کارخانه ها تعطیل شده است.

این منطقه اخیراً شاهد تظاهرات هایی در محکومیت اوضاع معیشتی و ناراضی و خشم از فرماندهان نظامی گروه های تروریستی بود که سرنوشت مردم این منطقه را به بازی گرفته و مواد غذایی را برای خودشان احتکار نموده اند.

منبع: تسنیم

به "فاجعه انسانی باقیمانده از جنگ و تروریسم در غوطه شرقی دمشق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاجعه انسانی باقیمانده از جنگ و تروریسم در غوطه شرقی دمشق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید