فایل ISO چیست و چگونه باید از آن استفاده کنیم؟

به گزارش وبلاگ بارسلونا، روزی روزگاری که CD و DVD به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرفت، کاربران زیادی با فایل ISO آشنایی داشتند. اما با توجه به اینکه دیگر کمتر کسی از CD و DVD استفاده می نماید، در حال حاضر بخش بزرگی از کاربران اصلا نمی دانند که فایل ISO چیست و چه امکاناتی ارائه می دهد. در ادامه به ویژگی های فایل های ISO می پردازیم و نحوه استفاده از آن ها را مطرح می کنیم.

فایل ISO چیست و چگونه باید از آن استفاده کنیم؟

فایل ISO چیست؟

نام ISO به فایل سیستم استفاده شده در دیسک های نوری اشاره دارد که معمولا ISO 9660 بوده است. شما می توانید فایل ISO را به عنوان یک کپی کامل از هرچیزی که روی دیسک نوری ذخیره شده-از جمله خود سیستم فایل-در نظر بگیرید. این نوع فایل ها یک کپی کامل از محتوای موردنظر هستند و در نتیجه هیچ فشرده سازی برای آن ها استفاده نمی گردد. ایده اصلی فایل های ISO این است که یک کپی کامل از محتوای دیسک نصیب شما می گردد تا با استفاده از آن بتوانید برای رایت کردن دیسک های تازه استفاده کنید. بسیاری از سیستم عامل ها و بعضی از نرم افزارها هم به کاربران اجازه می دهند از فایل های ISO به عنوان دیسک های مجازی استفاده نمایند.

با وجود اینکه کاربران تا قبل از کاهش محبوبیت دیسک های نوری معمولا از فایل های ISO برای ایجاد نسخه بک آپ دیسک های موردنظر استفاده می کردند، اما این روزها فایل های ISO عمدتا برای انتشار و توزیع برنامه های سنگین و سیستم عامل ها استفاده می گردد؛ زیرا فایل ISO به این موارد اجازه می دهد که چندین هزار فایل را به شکل یک فایل واحد آپلود و دانلود نمایند. البته طبیعتا فرمت هایی مانند ZIP و RAR هم با فشرده سازی چنین کاری انجام می دهند اما فایل های ISO به خصوص برای سیستم عامل ها، روند نصب را بسیار ساده تر می نمایند و ضمناً همانطور که گفتیم، خبری از فرایند فشرده سازی نیست.

چگونه فایل ISO را باز کنیم؟

با باز کردن فایل ISO، راهی درایو مجازی برای دیسک می شوید و تمام فایل های موجود در آن درست مانند اینکه در حال استفاده از یک دیسک نوری واقعی هستید، در اختیار شما قرار می گیرند. در ویندوز 10 و 11 به راحتی می توانید فایل های ISO را باز کنید و برای این کار کافی است روی فایل موردنظر راست کلیک کنید و سپس گزینه Mount را انتخاب کنید.

اگر هم از ویندوز 7 یا نسخه های قدیمی تر از آن استفاده می کنید، در این زمینه خوشبختانه برنامه های رایگان زیادی وجود دارد که مثلا می توانیم به برنامه WinCDEmu اشاره کنیم.

چگونه با فایل ISO یک دیسک نوری رایت کنیم؟

رایت کردن یک دیسک نوری با فایل ISO به خصوص برای زمان هایی که می خواهید در سیستم های دارای درایو نوری نرم افزارهای خاص یا سیستم عامل نصب کنید، مفید خواهد بود. خوشبختانه در ویندوز 10 و 11 بدون احتیاج به استفاده از برنامه های جانبی می توانید به راحتی فایل ISO را بر روی CD یا DVD موردنظر خود رایت کنید. برای این کار کافی است دیسک موردنظر را در درایو قرار دهید و سپس روی فایل ISO راست کلیک کنید و در نهایت گزینه Burn Disk Image را انتخاب کنید.

البته اگر سیستم شما فاقد درایو نوری است، احتمالا چنین گزینه ای نمایش داده نمی گردد. اگرچه حتی اگر در این شرایط این گزینه را هم ببینید، طبیعتا نمی توانید از آن استفاده کنید. در سیستم عامل macOS هم تقریبا با فرایند مشابه می توانید رایت کردن دیسک را شروع کنید.

چگونه محتویات فایل ISO را خارج کنیم؟

اگر در پی یبرون کشیدن محتویات فایل ISO هستید، می توانید از برنامه هایی مانند WinRAR یا 7-Zip استفاده کنید. با وجود اینکه در کامپیوتر تقریبا تمام ایرانی ها برنامه WinRAR نصب شده است، اما در این آموزش به چگونگی انجام این کار با 7-Zip می پردازیم زیرا کاملا رایگان است و دیگر احتیاجی به کرک کردن ندارد.

زمانی که این برنامه را نصب می کنید، فرمت .iso را هم به عنوان یکی از فرمت های سازگار با برنامه شناسایی می نماید. بنابراین کافی است مانند یک فایل ZIP معمولی، روی فایل ISO دو بار کلیک کنید تا تمام محتویات آن ارائه گردد. البته اگر فایل موردنظر بسیار سنگین باشد، فرایند باز شدن این فایل ممکن است تا یک دقیقه هم طول بکشد. بنابراین باید کمی شکیبا باشید.

سپس مانند یک فایل ZIP یا RAR معمولی، می توانید هرکدام از فایل هایی که می خواهید را از این قسمت بیرون بکشید. اگر ترجیح می دهید کل محتویات درون فایل ISO را به یک پوشه معمولی منتقل کنید، کافی است روی این فایل راست کلیک کنید و بعد از اینکه نشانه گر ماوس را روی 7-Zip قرار دادید، گزینه Extract Here را برای قرار دادن تمام محتویات در همان پوشه ای که فایل ISO واقع شده است انتخاب کنید. گزینه Extract Files به شما اجازه می دهد مقصد فایل ها را معین کنید و گزینه سوم Extract To folder-name یک پوشه تازه در همان مسیر برای فایل ها ایجاد می نماید که در این میان جای folder-name همان نام پوشه موردنظر قرار می گیرد.

دیگر نرم افزارهای فشرده سازی مانند WinRAR هم به شکل مشابهی عمل می نمایند. در این میان باید تاکید کنیم که اگر این برنامه های فشرده سازی در سیستم شما نصب شده و برای کنترل فایل های ISO به آن ها مجوز داده اید، پس دیگر نمی توانید از قابلیت های پیش فرض ویندوز برای استفاده از این فایل ها استفاده کنید. بنابراین اگر قبلا چنین کاری انجام داده اید ولی حالا می خواهید بار دیگر امکانات ویندوز را برای کنترل این فایل ها برگردانید، راهی Settings > Apps > Default Apps شوید. سپس در این قسمت روی لینک Choose default apps by file type کلیک کنید.

در مرحله بعدی باید فرمت .iso را پیدا کنید و بر روی برنامه ای که کنترل این فرمت را در دست گرفته کلیک کنید و در نهایت گزینه Windows Explorer را انتخاب کنید.

چگونه با استفاده از CD و DVD، فایل ISO ایجاد کنیم؟

با وجود اینکه این روزها کمتر کسی از CD و DVD استفاده می نماید، ولی ممکن است بخش بزرگی از فایل های قدیمی شما روی چندین CD و DVD ذخیره شده باشد. خوشبختانه می توانید محتویات این دیسک ها را به راحتی به فایل ISO تبدیل کنید تا بتوانید روی هارد های اکسترنال یا اینترنال خود نسخه پشتیبانی آن ها را در اختیار داشته باشید.

با وجود اینکه سیستم عامل های لینوکس و macOS برای این کار از ابزار داخلی بهره می برند، ولی برای ویندوز باید از سایر ابزارها استفاده کنید. برای این کار می توانید به سایت Ninite سر بزنید و ابزارهایی مانند InfraRecorder، ImgBurn و CDBurnerXP را دانلود و نصب کنید. فقط توصیه می کنیم تمام این ابزارها را به وسیله Ninite دانلود کنید.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ

به "فایل ISO چیست و چگونه باید از آن استفاده کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فایل ISO چیست و چگونه باید از آن استفاده کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید