قیمت خودرو ایرانی سر به فلک می کشد!

به گزارش وبلاگ بارسلونا، سالانه ایرانی ها بخش عظیمی از عایدی خود را صرف خرید خودرو می نمایند. با این حال تعداد زیادی از ایرانیان حتی توانایی خرید مقرون به صرفه ترین خودروهای موجود در بازار را هم ندارد. اگر مقدار عایدی و قیمت خودرو در ایران با سایر کشورها را مقایسه کنیم، متوجه می شویم خودرو در ایران کالایی گران قیمت و سرمایه ای است. اما چرا؟

قیمت خودرو ایرانی سر به فلک می کشد!

این موضوع در حالی است که ایران منابع اولیه عظیمی دارد و نیروی کار نیز مقرون به صرفه قیمت است پس چرا فراوری خودرو این قدر هزینه بر است؟ حتی با این قیمت های گزاف خودروسازان همچنان معتقدند محصولات خود را با ضرر زیاد به بازار عرضه می نمایند و خواهان افزایش قیمت محصولات خود هستند. در ادامه به آنالیز صحبت های فاطمی امین، وزیر صمت در رابطه با قیمت بالای خودرو در ایران می پردازیم.

سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره برنامه های مربوط به ایجاد تحول در صنعت خودروسازی، اظهار داشت:

خودرو یکی از موضوعاتی است که بسیاری از مردم نسبت به آن حساسیت دارند مسائل موجود در این حوزه مربوط به دیروز و امروز نیست و بیش از چند دهه است که این مشلات وجود دارد. در شرایطی که عمر مسئله ای به 50 سال رسیده و عمیق و نهادینه شده، تغییر آن، زمانبر است و ما برای تغییر در این حوزه زمانی دو ساله را پیش بینی کردیم.

وی در ادامه اضافه نمود:

در آبان و آذر سال گذشته 170 هزار دستگاه خودروی ناقص کف پارکینگ ها وجود داشت و حتی این شائبه ایجاد شده بود که خودروسازان به عمد خودروی ناقص فراوری می نمایند تا احتکار نمایند این درحالی است که هزینه خواب هر یک خودرو در پارکینگ روزانه 10 هزار تومان است از سوی دیگر قیمت هر خودرو به صورت میانگین حدود 250 میلیون تومان است و اگر خودروسازان خودرو را در پارکینگ ها نگه دارند به این معنا است که دارایی خود را در انبار گذاشته و استفاده نمی نمایند و این موضوع جریان نقدینگی را دچار مشکل می نماید و هزینه ها را افزایش می دهد.

عضو کابینه سیزدهم بیان داشت: خودرو از 3 هزار قطعه ساخته شده و هیچ صنعتی وجود ندارد که روزانه 4 هزار محصول که هر محصول متشکل از 3 هزار قطعه است را فراوری کند به همین علت اگر در صنعت خودرو بتوانیم به بلوغ و توانمندی برسیم این توانمندی مدیریتی، سایر صنایع را نیز به حرکت وا می دارد.

فاطمی امین با بیان این که تامین به موقع 3 هزار قطعه برای فراوری کامل یک خودرو کار مسئله ای است، اظهار کرد:

تعداد خودروهای کف پارکینگ خودروسازان از 170 هزار دستگاه اکنون به 10 هزار دستگاه رسیده است و ان شاءالله به زودی این عدد به صفر می رسد؛ کاهش تعداد خودروهای کف پارکینگ به این معنا است که تامین نقدینگی و مدیریت در فراوری خودرو بهبود قابل مقایسه ای نسبت به گذشته پیدا نموده است.

فاطمی امین با بیان اینکه افزایش عرضه خودرو موجب شد که قرعه کشی در بعضی خودروها حذف گردد، اعلام کرد: اکنون نمی توان گفت که صنعت خودروسازی شرایط مناسبی دارد اما نسبت به یک سال یا 6 ماه قبل خیلی بهتر شده اما هنوز با شرایط مطلوب فاصله دارد.

وی بعلاوه درباره شرایط صنعت خودروسازی کشور تا ابتدای سال آینده، اظهار کرد:

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: قطعا قیمت تمام شده در صنعت خودروسازی ایران بالاست و باید کاهش یابد به همین علت در سال 1401 باید 15 درصد قیمت تمام شده خودرو کاهش یابد. البته این به معنای کاهش قیمت خودرو نیست در واقع زیان خودروسازان باید کمتر گردد.

عضو کابینه سیزدهم با اشاره به اینکه بخشی از بالا بودن قیمت تمام شده خودرو مربوط به هزینه های اقتصادی بالا است، ادامه داد: اقدام ایران خودرو و سایپا برای خرید سهامشان اشتباه بود؛ در واقع این دو خودروساز در دوره ای منابع اقتصادی در اختیار داشتند. به جای اینکه این منابع را در راستا فراوری هزینه نمایند، سهام خود را خریداری کردند. اما پس از مدتی برای تامین اقتصادی، تسهیلات دریافت کردند این موضوع موجب شد که سهم بالایی از هزینه فراوری خودرو مربوط به هزینه اقتصادی باشد.

فاطمی امین با اشاره به اقدامات انجام گرفته برای برطرف مشکل مذکور، گفت: برای برطرف این مشکل، الزام برای واگذاری خودروسازی ها را در دستورکار قرار دادیم.

بلاشک و بدون تردید قیمت تمام شده خودرو باید کاهش یابد اما این را نیز بپذیریم که افزایش قیمت مسکن، موتورسیکلت و … بیش از خودرو بوده، ممکن است قیمت خودرویی 7 برابر شده باشد اما به طور مثال شاید قیمت ملک 20 برابر شده باشد؛ مشکل اقتصاد ایران ناترازی و عدم برقراری قیمت های نسبی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: تصویب طرح اقتصادیات بر درآمد سرمایه از بخش عمده ای از مسائل ناشی از رانت موجود در افزایش قیمت ها در حوزه های خودرو، مسکن و… جلوگیری می نماید.

***

اخبار روز خودرو را در بلاگ وبلاگ بارسلونا بخوانید.

منبع: بلاگ دیوار

به "قیمت خودرو ایرانی سر به فلک می کشد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت خودرو ایرانی سر به فلک می کشد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید