لاله واژگون ایرانی به سوگ سیاوش نشسته است!

به گزارش وبلاگ بارسلونا، خداوند بزرگ زیبایی های بی شماری را برای ما انسان ها آفریده است که به نظر من نهایت این زیبایی را می توان در گل ها و گیاهان سرسبز و رنگارنگی دید که در گوشه و کنار این دنیا هستی می رویند. گل هایی که دیدنشان به انسان نشاط و زندگی می بخشد روح انسان را صیغل می دهد و دل و جان آدمی را نوازش می نماید که یکی از این گیاهان و گلهای زیبا لاله واژگون می باشد که این گیاه در 100 گونه مختلف و متنوع شناخته شده است و 15 گونه از آن در کشور عزیزمان ایران وجود داردکه در واقع بومی ایران است و مشابه اش را در هیچ جایی نمی توان یافت. لاله واژگون ایرانی از راسته سوسن سانان می باشد. نام علمی لاله واژگون FRITILLARIA می باشد و لاله واژگون ایرانی در بین سایر لاله های ایرانی معروفیت دنیای دارد از اصفهان گرفته تا لرستان در دشت لاله های واژگون شما می توانید لاله های واژگون ایرانی را ببینید که سرتاسر دشت را با رنگ های زیبای خود رنگ آمیزی می نمایند و دیدنشان نشاط و سرزندگی را به روح هر آدمی می دمد. لاله های واژگون در زمره گیاهان علفی و پیاز دار قرار می گیرد و عمر بسیار کوتاهی دارد. لاله واژگون دارای گلهایی به رنگ نارنجی متمایل به قرمز و زنگوله ای شکل می باشد که علاوه بر زیبایی دارای خواص دارویی و درمانی نیز هست و در یک دشت نسبتا وسیع می توان شاهد 10 ها هزار شاخه از این لاله های واژگون بود که به ارتفاع 120 سانتیمتر می رسند. پس در ادامه با ما در مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید برای اطلاعات بیشتر از لاله واژگون...

لاله واژگون ایرانی به سوگ سیاوش نشسته است!

افسانه ها چه می گویند؟

در افسانه ها آمده است که لاله واژگون ایرانی شاهد مرگ سیاوش بوده است و بدین سبب است که اشک از چشمانش جاری می گردد و در غم و اندوه ابدی فرو رفته است. لاله واژگون دیده است که گلوی سیاوش با تیغ گرسیوز دریده شده و چه صحنه تلخ تر و ناگوارتر از این می تواند باشد. چون که سیاوش بی گناه کشته شد. لاله واژگون را در اورامانات و در پاوه با نام گل اشک سیاوش می شناسند. حتی اعتقاد بر این است که برکت و رحمت از سر سفره کسانی که گل های این لاله واژگون را بچینند رخت بر می بنند، کردها این لاله را با نام گل نان بُر می شناسند.

این لاله در منطقه های که می روید همانند نگینی درخشان می درخشد و همه جا را علی الخصوص در فصل بهار با نشاط و پر از رنگ و لعاب می نماید و زیبایی خیره کننده ای را به دشت و دمن می بخشد که گویی تابلویی نقاشی شده از طبیعت را نشانتان می دهند. اشک هایی که از لاله های واژگون می ریزد یک نوع شیره بی رنگ هستند که در درون لاله قرار گرفته اند و هر از چند گاهی به پایین سرازیر می شوند.

مطمئنا دلیل این که این گل را با نام لاله واژگون می خوانند می دانید زیرا که گلهایش به سمت پایین می باشد.

اگر جستجویی در آثار و ابنیه به جای مانده از دوران کهن بیندازیم، می بینیم که در تاریخ پر بار ایران عزیزمان بر سر ستون های دوره ساسانیان نقش و نگاری از لاله واژگون ایرانی کشیده شده است و بعلاوه در جایی دیگر یعنی در نش پادشاه ساسانی می توان ردی از این گل زیبا را دید.

گونه ای از لاله واژگون به نام لاله زاگرسی در ایران می روید که تا ارتفاع 50 80 سانتی رشد می نماید و به رنگ زرد کم رنگ در طیف لیمویی می باشد.

ارزش مالی گل لاله واژگون

این لاله می تواند زینت بخش پارک ها و بوستان ها باشد، برای نمونه در باغ های اروپایی و پارک های این کشورها از این گل ها که هر ساقه اش تقریبا در حدود 6 تا 12 دلار قیمت دارد، می توان مشاهده کرد و از آن جهت که لاله واژگون در زمره گل و گیاهان زینتی قرار می گیرد می تواند ارزش مالی بالایی داشته باشد و زیبایی بی حد و حصر آن سبب شده است که خیلی از خارجی ها در پی آن باشند.

اولین بار این گل به کشور اتریش صادر شد و آن در سال 1576 به وسیله دنیاگردان بود که این کار را کردند آن ها این گل را در باغ ها و باغچه های افراد متمول پرورش دادند. همین امر سبب شد کم کم جا برای صادرات این گل باز گردد و بازار لاله های واژگون روز به روز توسعه یابد. حتی آمریکایی ها نیز علاقه خودشان را به این گل زیبا نشان دادند و کم کم کشور هلند و آلمان، ژاپن، دانمارک، انگلیس و ... به این بازار پیوستند و از مزایای گل های لاله های واژگون این موضوع می باشد که چون ساقه های بلند و قوی دارند سبب گشته بتوان به راحتی آن را به هر نقطه ای از دنیا که خواستید ارسال کنید بدون این که صدمه ای ببیند و این امر بر ارزش مالی این گل ها و گیاهان می افزاید.

قابل توجه این که لاله های واژگون پیازشان در واقع یک غده گوشت دار و متورم می باشد و دارای خاصیت درمانی نیز هست و میزان زیادی نشاسته دارد. البته پیاز این گیاه را نمی توان نوش جان کرد، زیرا که سمی است مخصوصا اگر تازه باشد. جالب تر این که در کشور چین توانسته اند سم آن را جدا کنند و از پیاز آن در آشپزی استفاده کنند.

لاله واژگون در کدام دشت های ایران می روید؟

این لاله ها که نگینی ارزشمند برای کشورمان هستند در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت گل می دهند. دشت های کوهرنگ چهار محال بختیاری را می توان به عنوان مشهورترین دشت ایران که در آن لاله های واژگون می رویند نام برد. در دامنه کوه دنیا بین هفشجان نوعی لاله واژگون به نام یورتیچه می روید که در واقع یک اثر طبیعی و ملی و بسیار کمیاب می باشد و مختص همین منطقه است دشت هایی چون فریدون شهر در غرب اصفهان، دشت دربیده و در گلستان کوه در شهرستان خوانساردر بویئن و میاندشت اصفهان لاله های واژگون دشتی در روستای بنواستکی شهرستان کوهرنگ استان چهار محال بختیاری دشت لاله های واژگون در الیگودرز لرستان، دشت لاله های واژگون در بدره ایلام، بعلاوه درکوه های ایوان کرمانشاه، در ایلام، آبدانان، ارتفاعات کبیر کوه و خیلی دیگر از دشت ها و کوه های این کشور محل رویش لاله های واژگون در ایران هستند.

لاله واژگون چه موقع می روید؟

فصل رویش این گل زیبا در فصل بهار می باشد، فصلی که طبیعت نشاط و زندگی را از سر می گیرد در اواخر فروردین ماه و اوایل اردیبهشت می توان دشت های پر از لاله واژگون را در نواحی شمالی زاگرس دید که همه جا را در برگرفته اند. بعلاوه در وسط های تابستان می توان در منطقه ها جنوبی زاگرس شاهد گل دهی لاله های واژگون بود. در اروپای غربی می توان شاهد گل دهی این گل های لاله واژگون بود که از بهار تا تیر ماه ادامه خواهد داشت.

منبع: همگردی

به "لاله واژگون ایرانی به سوگ سیاوش نشسته است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاله واژگون ایرانی به سوگ سیاوش نشسته است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید