روایت ایرانیان مهاجر از رفتار دنیا اولی ها در روزهای کرونایی

به گزارش وبلاگ بارسلونا، بعضی از کشورها از جمله نیوزلند در رسانه هایشان تاکید می کردند ویروس کرونا به وسیله ایران و یک مسافر ایرانی به کشور آنها رسیده است؛ گویی بسیاری از کشورهای جهان فراموش کردند که کرونا اول از چین آغاز شد و سپس به کشورهای دیگر انتقال پیدا کرد.

روایت ایرانیان مهاجر از رفتار دنیا اولی ها در روزهای کرونایی

به گزارش وبلاگ بارسلونا به نقل از ایسنا، زمانی که تست کرونای ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت ایران مثبت شد، ترور نوآ کمدین معروف آمریکایی این موضوع را سوژه خنده قرار داد و در یکی از برنامه های طنزش به آن پرداخت و از آمریکایی ها خواست که توصیه های بهداشتی را رعایت نمایند و از مقامات بهداشتی ایران فاصله بگیرند. حالا با فراگیرشدن کرونا، تست برخی از مقامات کشورهای غربی از جمله همسر نخست وزیر کانادا جاستین ترودو، همسر پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا، خاویر سولانا رئیس سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وزیر کشور استرالیا و معاون وزیر بهداشت انگلیس مثبت شده است اما هیچکدام از آنها سوژه خنده کمدین های کشورهای دیگر نشده اند!

برخی از کشورها از جمله نیوزلند در رسانه هایشان تاکید می کردند ویروس کرونا به وسیله ایران و یک مسافر ایرانی به کشور آنها رسیده است؛ گویی بسیاری از کشورهای دنیا فراموش کردند که کرونا اول از چین آغاز شد و سپس به کشورهای دیگر انتقال پیدا کرد!

بعد از فراگیر شدن ویروس کرونا، کشورها اظهار داشتند که ممکن است بزودی برای مشاخصه با آن قرنطینه را آغاز نمایند. به همین دلیل فیلم هایی از هجوم مردم اروپا و آمریکا به فروشگاه ها و قفسه های خالی مواد غذایی، دستمال کاغذی و مواد شوینده منتشر شد و بسیاری از آنها با کمبود برخی از اقلام روبرو شدند.

در حالی که بسیاری توقع چنین رفتاری از مردمان دنیا اول را نداشتند، سفیر انگلیس در ایران عکسی از قفسه های پر از دستمال کاغذی در یکی از فروشگاه های تهران منتشر کرد و نوشت: خرید امروز در تهران. در صورتی که نگران باشید...

حتی ایرانیانی که سال ها در اروپا یا آمریکا زندگی می نمایند هم از رفتار مردم دنیا اول شگفت زده شده اند و برخی از آنان معتقدند حالا که امنیت دنیا اول به خطر افتاده است، مردم این کشورها دارند چهره واقعی خودشان را نشان می دهند.

مسلم، 10 سالی می گردد که در اروپا زندگی می نماید و حالا ساکن یکی از شهرهای کوچک آلمان است: چند روز پیش یکی از دوستان ایتالیایی ام در اینستاگرام استوری گذاشته و از کشور چین تشکر نموده بود که ماسک و تجهیزات پزشکی به ایتالیا که با کمبود این اقلام روبه رو شده، فرستاده است. به او گفتم زمانی که چین درگیر کرونا شد، اول از همه ایران به آنها یاری کرد و برایشان ماسک فرستاد. فکرش را بکن که ایران 40 سال تحریم و در شرایطی است که در حال حاضر شما یک درصد از شرایط ایران را در کشور خود می بینید. نامه ظریف وزیر خارجه کشورمان به کشورهای دیگر برای برداشتن تحریم ها را هم برایش فرستادم و گفتم می بینی شما اروپایی ها چقدر غیرانسانی برخورد می کنید؟ اما ما در هر شرایط حتی بدترین روزها به مردم دنیا یاری نموده ایم.

او ادامه می دهد: این روزها آلمان هم درگیر بیماری کروناست. مردم برای خرید و روزهای قرنطینه به فروشگاه ها هجوم می برند و بسیاری از قفسه های مواد غذایی مثل دستمال کاغذی، مواد شوینده، برنج، ماکارونی، قهوه، شمع و کنسروهای مختلف خالی شده است. دانشجویان در گروه های واتس آپ با رفتار مردم شوخی می نمایند. برای مثال یک ویدئوی قدیمی دست به دست می گردد که در آن فردی که به بیماری پرخوری مبتلاست می گوید اگر زمانی در خانه چیزی برای خوردن پیدا نکنم، حاضرم روی دستمال توالت شکلات بریزم و بخورم. بسیاری همین صحبت را دست گرفته اند و می گویند حالا می فهمیم چرا مردم دستمال توالت زیاد می خرند. حتی برخی ویدئوها از دعوای مردم برای دستمال توالت در شبکه های اجتماعی می چرخد. شرایط عجیبی شده. ملت دیوانه شده اند. باز مردم ایران وقتی از خانه بیرون می فرایند یک دستکش می پوشند، اینجا که اصلا خبری از این کارها نیست. حالا اگر ما در ایران چنین رفتاری داشتیم بارها خودزنی می کردیم و رفتارمان را با کشورهای اروپایی مقایسه می کردیم. فکر می کنم فرهنگ خیلی مهم است. خودزنی ما از دوره قاجار آغاز شد، زمانی که پای پادشاهان ایرانی به اروپا باز شد. بعد از آن بود که فرهنگ غرب را توی سر مردم زدند. هر ایرانی هم که به اروپا سفر می کرد، غرب زده می شد و مرتب در ستایش غرب صحبت می کرد. نباید فراموش کنیم که تبلیغات آنها هم در این زمینه موثر بوده است. در فیلم های هالیوودی سعی می گردد اروپا و دنیای غرب به بهترین وجه ممکن به نمایش گذاشته گردد اما دنیای شرق مثل هند، کثیف و فقیر نمایش داده می گردد. این تبلیغات باعث می گردد همه ناخودآگاه فکر نمایند شرق کثیف و ناامن است.

تجربه زندگی در اروپا به مسلم ثابت نموده که منبع نعمت از خوراک گرفته تا فرهنگ و دوستی در ایران است و اگر مجبور به زندگی در اروپا نبود به ایران برمی گشت: اگر قانون بالای سر آلمانی ها نباشد، خودشان را خوب نشان می دهند. برای مثال چند ماه پیش یک راننده آلمانی به خواهرم زد و چون هیچ پلیس و دوربینی در اطرافش نبود، فرار کرد در حالی که قانون، رفتار دیگری برای آنها مشخص نموده است. برای مثال جریمه نبستن کمربند در آلمان 20 یورو و معادل 20 درصد حقوق مردم است و راه فراری هم برای آن وجود ندارد یا اگر اروپایی ها بتوانند از زیر پرداخت اقتصادیات در بفرایند، رحم نمی نمایند. اینجا 90 درصد موارد قانون است و زمانی که پای فرهنگ به میان بیاید هیچ چیز مطرح نیست و مصداق شاخص بخور تا خورده نشوی است. اروپایی ها سال های سال در امنیت زندگی نموده اند و حالا که ویروس کرونا امنیتشان را به هم زده، خودشان را این طور نشان می دهند. اینجا زمانی ماسک 15 سنت بود و حالا در سایت ای بی 5 یورو به فروش می رسد. همچنین با کمبود مواد ضدعفونی و دستمال کاغذی در فروشگاه ها روبرو شده اند. دولت اعلام نموده که در مردم ایجاد ترس نکنید و از قفسه های خالی عکس نگیرید و در اینترنت به اشتراک نگذارید.

او معتقد است: کشور ما جدید نیست. فرهنگ ما در بستر 7000 سال تکمیل شده است و بدی هر فرهنگی که به ما حمله نموده از بین رفته و خوبی هایش در فرهنگ ما حل شده است. گرچه ایران بالا و پایین زیادی را پشت سر گذاشته اما فرهنگ ما همواره قدرت داشته و زنده است.

مینا هم یکی دیگر از ایرانیانی است که دو سالی می گردد به کانادا مهاجرت نموده و ساکن تورنتو است: هفته گذشته و دیروز برای خرید به فروشگاه رفتم که تقریبا مواد شوینده و از همه مهم تر دستمال کاغذی اصلا پیدا نمی شد و مردم همه فروشگاه ها را خالی نموده بودند. این موضوع برای من واقعا خنده دار بود و با خودم می گفتم اینجا که دنیا اول است چرا باید چنین صحنه ای را ببینم. آمار بیماران مبتلا به کرونا حدود یک ماه 12 نفر بود و در مدت کوتاهی به 80 بیمار رسید. هفته گذشته دولت درباره افزایش این بیماری هشدار داد و اظهار داشت همه برای دو هفته مواد غذایی تهیه نمایند چون ممکن است اعلام قرنطینه نمایند. برای دو هفته مدارس تعطیل شده. اولین چیزی که کمیاب شد ژل ضدعفونی و دستمال کاغذی بود زیرا به مردم هشدار دادند برای خشک کردن دست و صورت از حوله استفاده نکنید. من شنیدم در برخی از فروشگاه ها برای خرید دستمال کاغذی و ژل ضدعفونی محدودیت مشخص نموده اند. برای ورود مردم به برخی از سوپرمارکت ها هم محدودیت وجود دارد و آنها را به صورت گروه های کوچک به داخل راه می دهند. به عبارتی اجازه نمی دهند همه به یکباره هجوم ببرند.

او ادامه می دهد: کانادا کشور مهاجرپذیری است و برخی از مردم هم برای محدودیت خریدی که وجود دارد غُر می زنند. جایی خواندم که یک نفر یک بسته دستمال کاغذی را 17 دلار خریده بود و یکی خواسته بود همان بسته را با قیمت 50 دلار از او بخرد. برخی از کالاها در برخی سایت ها با قیمت بالایی به فروش می رسند. دیروز خبری خواندم که در سایت های این چنینی تبلیغات فروش کالاهای کمیاب ممنوع شده است. در کل رفتار مردم اینجا آرام تر از ایران به نظر می رسد و شاید دلیلش این است که بیماری به اندازه ایران فراگیر نشده اما حس می کنم اگر تعداد بیماران مبتلا به کرونا هم در اینجا به اندازه ایران گردد رفتارهای مردم دیدنی باشد. چیزهایی که اینجا از رفتار مردم در شرایط بحران دیدم با ایران چندان فرقی ندارد. اینجا هم به مردم هشدار می دهند به دلیل شیوع بالای این بیماری ممکن است ظرفیت بیمارستان ها محدود گردد و مدام می گویند مراقب باشید چون جمعیت مسن کانادا هم بالاست و دولت نگران است. در تورنتو هایپرمارکت ها یا فروشگاه های عظیم زیادی وجود دارد که انبارهای عظیمی هم دارند و من و همسرم حتی برای خریدهای کوچک به این فروشگاه ها می رویم. فکر می کردم اگر کانادا درگیر کرونا گردد آنقدر تعداد فروشگاه هایش زیاد است که با کمبود کالای خاصی روبرو نگردد. تا زمانی که همسر نخست وزیر مبتلا نشده بود فروشگاه ها فرایند عادی داشتند اما به محض اعلام ابتلای او به بیماری، قفسه برخی کالاها در فروشگاه ها خالی و سرکه و دستمال کاغذی تمام شد!

مینا می گوید: دولت کانادا مدام به مردم اطمینان خاطر می دهد که نگران معیشت خود نباشید. جاستین ترودو چند روز پیش مصاحبه ای داشت و برنامه حمایت اقتصادی برای قرنطینه را اظهار داشت تا کسانی که بیکار می شوند نگران کرایه خانه یا هزینه مهد کودک فرزندانشان نباشند. به عبارتی دولت سعی می نماید استرس و فشار را از مردم دور کند. من فکر می کردم این اطمینان خاطر در تامین کالاها هم وجود دارد و صحنه خالی شدن فروشگاه ها را نمی بینم. تصور من از دنیا اول چیز دیگری بود و حالا متوجه شدم فرقی ندارد که تو در دنیا اول باشی یا دنیا سوم؛ وقتی نگرانی درباره تامین معیشت باشد همه در مرحله اول به فکر خودشان هستند. از زمانی که آمارهای مبتلایان به ویروس کرونا جدی شد، چهره واقعی دنیا اول هم نمایان شد.

یکی از ایرانیان ساکن اتریش هم جو این کشور را خراب توصیف می نماید: در شهری که من زندگی می کنم دو مورد ابتلا به کرونا گزارش شد که می گویند حالشان خوب شده است. شهر را تا یک ماه آینده تعطیل کردند به همین دلیل همه برای خرید به فروشگاه ها هجوم بردند. مردم از قرنطینه شدن وحشت دارند. چند هفته پیش به ایران سفر نموده بودم و چون چشمم را عمل کردم هیچ پزشکی در اتریش حاضر نبود من را بپذیرد. حتی همکلاسی هایم از من می ترسیدند و بارها تاکید می کردند که باید تست کرونا بدهم. اینجا تست کرونا برای افرادی که از چین یا ایران آمده اند، رایگان است. مردم در اتریش چندان از دستکش هم استفاده نمی نمایند، ماسک زدن هم ممنوع است و جریمه دارد. همچنین سایتی طراحی شده که 24 ساعت به سوالات درباره بیماری کرونا پاسخ می دهد و به محض اطلاع رسانی درباره یک بیمار مبتلا به کرونا، موضوع را سریع پیگیری می نمایند. هفته پیش و بعد از تعطیلی دانشگاه ها تصمیم گرفتم به منزل یکی از دوستانم در آلمان بروم. در طول جهت سفر هیچ کنترل خاصی ندیدم. گرچه دیروز خبرهایی شنیدم که مرزها بسته شده است اما در کل به نظرم شرایط آلمان خیلی بهتر از اتریش است.

طبق اعلام سازمان بهداشت دنیای اروپا به کانون شیوع کرونا تبدیل شده است و در این بین شرایط ایتالیا از همه کشورهای اروپایی بدتر است. یک خانم ایرانی ساکن رم درباره تجربه این روزهایش در این کشور می گوید: قسمت شاقتصادی ایتالیا به دلیل شیوع ویروس کرونا در قرنطینه است و حدود 13 شهر دیگر این کشور از جمله ونیز، میلان و رم هم در روزهای اخیر به قرنطینه اضافه شده اند. هر کسی که بخواهد به دلیل کارهای غیر ضروری وارد شهر گردد 200 یورو جریمه می گردد. مراکز فرهنگی، رستوران ها و باشگاه های ورزشی تعطیلند و فقط داروخانه ها و سوپرمارکت ها اجازه فعالیت دارند. هر کسی بخواهد در شهر تردد کند باید از پلیس مجوز داشته باشد. همدلی و همکاری مردم در این زمینه مهم است و مردم طبق قراری که گذاشته اند راس ساعت 6 کنار پنجره ها می آیند و هر کسی هر موسیقی که بلد است می خواند و این امر هم در ابتدا با سرود ملی ایتالیا آغاز شد.

بر اساس آمارها، بیشترین شمار مبتلایان، جانباختگان و گسترش ویروش کرونا متعلق به 10 کشور دنیا به ترتیب چین، ایتالیا، ایران، کره جنوبی، اسپانیا، فرانسه، آلمان، آمریکا، سوئیس و نروژ است.

منبع: همشهری آنلاین

به "روایت ایرانیان مهاجر از رفتار دنیا اولی ها در روزهای کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت ایرانیان مهاجر از رفتار دنیا اولی ها در روزهای کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید