مجموعه های آرامگاهی صوفیان دارای موقعیت رفیعی در معماری ایران هستند

به گزارش وبلاگ بارسلونا، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین اخبار واصله، مجموعه های آرامگاهی صوفیان دارای موقعیت رفیعی در معماری ایران هستند.

مجموعه های آرامگاهی صوفیان دارای موقعیت رفیعی در معماری ایران هستند

کرسی ترویجی معماری آرامگاهی صوفیان در ایران با حضور علیرضا انیسی معاون پژوهشی پژوهشگاه به عنوان ارائه دهنده، علیرضا قلی نژاد پیر بازاری معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه، مدیر جلسه و محمد حسن طالبیان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در جایگاه ناقد به صورت مجازی برگزار گردید.

علیرضا انیسی در این نشست با نگاهی مختصر به پیدایش تصوف در ایران به آنالیز تحولات صوفیه از قرن 2 تا 8 قمری پرداخت و با معرفی گونه های اصلی معماری صوفیان شامل خانقاه و آرامگاه و بیان ویژگی های آنها نمونه های معماری موجود را آنالیز کرد.

او گفت: با توجه به توسعه تصوف از قرون 7 تا 9 قمری، ساخت آرامگاه مشایخ این مسلک با شیوه خاصی در این دوره توسعه یافت.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه موضوع زیارت تأثیر زیادی بر پیدایش مقابر صوفیان داشته، اضافه نمود: بناهای آرامگاهی مشایخ تصوف به صورت مجموعه ای از بناها شکل گرفته اند و ترکیبی از مقبره و سایر فضاهای مورد احتیاج زندگی و آداب اجتماعی صوفیان هستند که هسته اولیه این مجموعه های آرامگاهی خانقاه شیخ یا مراد صوفی بوده است.

به گفته انیسی، مقبره صوفیان در مجموعه های آرامگاهی به دو شکل اصلی فضای بسته یا سرباز حضیره قرار گرفته اند و ساخت مجموعه های آرامگاهی تابع سنت محلی معماری بودند و هماهنگ با احتیاجهای صوفیان برپا می شدند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ایوان و گنبد خانه را دو عنصر اصلی معماری خواند که عموما در شکل گیری این بناها مؤثر بوده اند و گفت: مجموعه های آرامگاهی صوفیان بدلیل ویژگی های طراحی، ساختمانی و تزئیناتی دارای موقعیت رفیعی در معماری ایران هستند و در زمره برجسته ترین آثار بحساب می آیند.

انیسی با اشاره به اینکه بناهای آرامگاهی تصوف به عنوان مکانی مقدس و سمبلی از بهشت دارای کیفیت معماری و ساختمانی ارزشمند هستند و به نحوه شایسته ای با طرح های تزئینی و کتیبه های گوناگون از گچ و کاشی، آرایش شده و از زیبایی بصری برخوردارند، توضیح داد: بانیان این بناها عموما حکام یا امرای وقت بودند که به تبعیت از مردم و برای احترام به این شخصیت های محبوب بانی ساخت چنین مجموعه هایی شدند.

منبع: همگردی

به "مجموعه های آرامگاهی صوفیان دارای موقعیت رفیعی در معماری ایران هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجموعه های آرامگاهی صوفیان دارای موقعیت رفیعی در معماری ایران هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید