معرفی کدو مسمایی و خواص درمانی آن

به گزارش وبلاگ بارسلونا، Cucurbita pepo L. و نام انگلیسی آن Summer Squash می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، کدو مسمایی، کدو سبز، کدو سبز خورشتی و کدوی تابستانه نام برده شده است

معرفی کدو مسمایی و خواص درمانی آن

نام علمی کدو مسمایی:

Cucurbita pepo L. و نام انگلیسی آن Summer Squash می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، کدو مسمایی، کدو سبز، کدو سبز خورشتی و کدوی تابستانه نام برده شده است.دفع نماینده بلغم و کاهنده چربی، لاغر نماینده و تمیزنماینده رگ های بدن، مقوی قوای جسمی و استحکام بخش بافت های بدن، دفع نماینده انواع کرم ها و برطرف نماینده یبوست، پیشگیری نماینده از سرطان ها خصوصاً (دستگاه گوارش) و تقویت نماینده اعصاب، ضد التهاب مجاری ادراری و صفرابر می باشد.

تیره گیاه:کدو Cucurbitaceae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است علفی و یک ساله با ساقه ای خوابیده، خزنده، پیچنده، بالارونده، شیاردار و کرکدار، برگ های آن قلبی شکل، پهن، با دمبرگی بلند و پوشیده از کرک های خشن، گل های آن زردِ پررنگ، نر و ماده، گل های نر به صورت دسته ای و گل های ماده به صورت منفرد دیده می شوند. میوه اش (کدو) استوانه ای، بیضی شکل و کشیده در برخی موارد بندرت کروی، سبز رنگ گاهی نیز به رنگ زرد، پوست آن صاف یا زگیل دار و دانه های داخل آن سفید رنگ می باشند.

طبیعت:طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن سرد و تر است.

رویش جغرافیایی:

در نواحی معتدل اغلب کشورها بخصوص کشورهای اروپایی و در ایران بیشتر در استان های شمالی کاشته می گردد. در استان های دیگر نیز به صورت پرورشی و گلخانه ای کشت می گردد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در کدو: ترکیبات روغنی، استرول ها و گلیکوزید استرول ها، پروتئین ها، کربوهیدرات ها، آب، چربی، مواد قندی، خاکستر، کلسیم، فسفر، آهن، تیامین، رایبوفلاوین، نیاسین و ویتامین های K, C, B6, A در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

میوه (کدو مسمایی)

نحوه مصرف:

به طور معمول کدو مسمایی را به صورت خام یا پخته شده مصرف می نمایند.

خواص درمانی کدو سبز:

دفع نماینده بلغم و کاهنده چربی، لاغر نماینده و تمیزنماینده رگ های بدن، مقوی قوای جسمی و استحکام بخش بافت های بدن، دفع نماینده انواع کرم ها و برطرف نماینده یبوست، پیشگیری نماینده از سرطان ها خصوصاً (دستگاه گوارش) و تقویت نماینده اعصاب، ضد التهاب مجاری ادراری و صفرابر می باشد. ضمناً برای دیابت، بزرگی خوش خیم پروستات، زردی و اختلالات کلیه و مثانه نیز مفید است.

تذکر:

اندازه اگزالات کدو مسمایی نسبتاً بالا بوده و برای بیماران با سابقه سنگ مجاری ادراری یا کیسه صفرا مضر است.

منبع مقاله :صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "معرفی کدو مسمایی و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی کدو مسمایی و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید