کوهرنگ، بهشتی برای طبیعت گردان در فصل تابستان

به گزارش وبلاگ بارسلونا، آشنایی با شهرستان کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری

در فصل تابستان بیشتر مردم به دنبال مقصدی برای فرار از گرما هستند، شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری یکی از مواردی است که برای سفرهای تابستانی گزینه بسیار مناسبی محسوب می شود. این شهرستان که عموما به چشمه های خروشان آب معدنی معروف است منطقه ای زیبا بوده که در آن می توانید به تماشای دشت لاله های واژگون و طبیعت بکر و قبال توجه آن بنشینید. اگر ساکن تهران هستید و می خواهید برنامه سفر به کوهرنگ را برای تعطیلات خود تنظیم کنید باید بدانید که نزدیک به 7 ساعت زمان برای رسیدن به شهرستان کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری نیاز دارید. با توجه به جذابیت هایی که این شهرستان برای بازدیدکنندگان خود دارد ما در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم تا درباره شهرستان کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری صحبت کنیم و هر آنچه که قبل از سفر به سمت آن لازم است بدانید را خدمتتان ارائه دهیم، با ما در سفر به کوهرنگ همراه باشید.

کوهرنگ، بهشتی برای طبیعت گردان در فصل تابستان

کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری یکی از شهر چلگرد واقع شده است و به دلیل داشتن جاذبه های طبیعی فراوانی که در خود دارد توانسته تبدیل به یکی از شهرستان های گردشگری، سیاحتی، عشایری و همچنین ورزشی بگردد. فصل بهار و تابستان از بهترین زمان ها برای سفر به این منطقه محسوب می گردد چرا که شرایط آب و هوایی بسیار مناسب و دلچسب است. جالب است بدانید که این منطقه را به دلیل این که 10 درصد از آب های ایران را دارا می باشد به بهشت سفید نام گذاری کرده اند. اگر خواستید در فصل تابستان به سمت کوهرنگ بروید این منطقه را پوشیده از برف خواهید دید.

در این منطقه قله های زردکوه بختیار که از زاینده رود، کارون و دز سرچشمه می گیرند نیز واقع شده است؛ جمعیت شهرستان کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری در سال 1390 تقریبا 36 هزار نفر بود و اهالی از ایل هفت لنگ هستند. در این شهرستان تمامی مردم به زبان بختیاری صحبت می کنند و به مهمان نوازی معروف هستند، امکان ندارد شما به سمت شهرستان کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری بروید و احساس غریبی کنید. زمانی هم که در این منطقه در حال گشت و گذار هستید امکان دارد که در گوشه و کنار آن اهالی منطقه را ببنید که سیاه چادرهایشان را برپا کرده اند و به محض اینکه شما را ببینند به چادرهایشان دعوتتان خواهند کرد.

زمانی که به این منطقه سفر می کنید بهشتی از گیاهان خوش آب و رنگ را خواهید دید. در فصل بهار نزدیک به 50 هزار گردشگر به سمت شهرستان کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری سفر می کنند تا از دشت های شقایقی که در ماه اردیبهشت رشد می کنند بازدید به عمل بیاورند. محلی های این شهرستان به گل ها، گل بگریو یا گریان می گویند، شاید هم عمده دلیلش این باشد که سر این گل های پایین است و حالتی گریان دارند. لازم به ذکر است که لطفا این گل ها را نچینید تا پیاز آن ها برای سال بعدی هم در خاک بماند.

بهترین زمان سفر به کوهرنگ

با توجه به این که این منطقه سرسبز در یکی از خوش آب و هواترین استان های کشور یعنی چهارمحال و بختیاری واقع شده است بهترین زمان سفر به آن در فصل بهار و تابستان است، شهرستان کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری یکی از بهترین گزینه های برای فرار از گرمای طاقت فرسای شهرهای گرم کشور می باشد. در فصل های پاییز و زمستان هم این منطقه زیبایی های خاص خودش را دارد و می توانید از پاییز هزار رنگ این شهرستان نهایت لذت را ببرید. این منطقه سالانه از حدود 11 میلیون گردشگر پذیرایی می کند.

اقامت در کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری

به منظور اقامت در شهرستان کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری گزینه های زیادی پیش رویتان است. علاوه بر هتل 3 ستاره ای که در این منطقه وجود دارد عده زیادی از علاقمندان به طبیعت گردی در طبیعت این منطقه اقدام به برپا کردن چادر می کنند و شب را در این منطقه می گذرانند.

  • هتل کوهرنگ کوهرنگ

گزینه دیگری که برای اقامت در منطقه کوهرنگ وجود دارد هتلی 3 ستاره به همین نام است که در چلگرد واقع شده و چشم انداز بی نظیری از آبشار را برای بازدیدکنندگان فراهم می آورد. هتل کوهرنگ دارای امتیازهای ویژه ای از نظر بازدیدکنندگان می باشد؛ یکی از امکاناتی که در اختیار مهمانان این هتل واقع شده است این است که به دلیل مجاورت پیست اسکی چلگرد به هتل کوهرنگ سالانه گردشگران زیادی برای اسکی کردن به سمت این شهرستان و این هتل سفر می کنند. از دیگر امکانات این هتل می توان به کتابخانه، مرکز خرید، گشت نیم روزی، کافی شاپ، رستوران بام، تاکسی سرویس بیست و چهار ساعته، کافی نت، گیم نت،زمین تنیس، زمین ورزشی، سالن بیلیارد و خدمات پزشکی اشاره داشت.

اقامت برای بچه ها زیر سه سال در این هتل رایگان است.

پذیرش خانم های تنها در این هتل بلامانع است.

توجه داشته باشید تمامی مهمانان این هتل می بایست کارت ملی همراه داشته باشند.

هزینه اقامت بچه ها زیر 4 سال رایگان است.

با اقامت در هتل چهار فصل کوهرنگ می توانید از جاذبه های گردشگری این منطقه زیبا از جمله آبشار تونل کوهرنگ، چشمه کوهرنگ، سرچشمه دیمه، دشت لاله های واژگون، پیست اسکی چگلرد و … دیدن فرمایید.

ساعت تحویل دادن: 14

ساعت تحویل دریافت: 12

آدرس: کوهرنگ، شهر چلگرد، روبروی آبشار تونل اول، خیابان رهبری

دسترسی به شهرستان کوهرنگ

به منظور دسترسی به شهرستان کوهرنگ شما می توانید از تهران راستا قم، کاشان و اصفهان را انتخاب کنید. از استان اصفهان تا این منطقه حدودا 188 کیلومتر راه است و پس از طی کردن آن شما از جنوب اصفهان وارد جاده شهرکرد خواهید شد. بعد از اینجا شما می توانید در گوگل مپ کوهرنگ را انتخاب کنید و راستا را به همان ترتیب بروید.

جاذبه های گردشگری در کوهرنگ

  • منطقه حفاظت شده قیصری

کوهرنگ جایی برای تنفس! اما به غیر از آب و هوای خوبی که در این منطقه وجود دارد، جاذبه های دیدنی بسیار جذابی هم هست که می توانید از آن ها بازدید کنید. منطقه حفاظت شده قیصری یکی از مناطق حفاظت شده استان چهارمحال و بختیاری است که 20 درصد از مساحت 10 هزار هکتاری آن در شهرستان اردل و 80 درصد از آن در شهرستان کوهرنگ واقع است. این منطقه در سال 1380 خورشیدی به مدت 5 سال به عنوان یک منطقه شکار ممنوع مطرح شده بود که در سال 1386 با مساحت 9829 هکتار به عنوان یک منطقه حفاظت شده در سطح کشور معرفی گشت.

  • آبشار شیخ علی خان

یکی از زیباترین آبشارهای استان چهارمحال و بختیاری آبشاری به نام شیخ علی خان است که حتی در فصل تابستان هم به سمت این آبشار در شهرستان کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری بروید خواهید دید که قندیل هایی از آن آویزان است. ارتفاع هر کدام از قندیل ها بیش از نیم متر است و گاهی حتی به یک متر هم می رسند. پیشنهاد می کنیم که در فصل زمستان به هیچ وجه به سمت این آبشار نروید چرا که بسیار سرد است و شرایط برای بازدید سخت می باشد.

  • پیست اسکی چلگرد

جذابیت های کوهرنگ تمامی ندارد، یک پیست اسکی به طول 800 متر هم در این شهرستان وجود دارد که با دارا بودن دو محوطه تفکیک شده برای خانم ها و آقایان و همچنین سیستم بالابری که دارا می باشد یکی از مجهزترین و کاملترین پیست های اسکی این منطقه به شمار می رود. مسابقه های اسکی و فضای آرام و مجهز آن ورزشکاران زیادی را از شهرهای اطراف به این سمت می کشاند؛ پیشنهاد می کنیم که اگر اهل اسکی بازی هستید فصل زمستان این منطقه را در خاطر داشته باشید.

  • شیر سنگی

شیر در فرهنگ و آیین عشایر بختیاری نمادی از شجاعت و دلیریت به شمار می آید. در بیشتر قالی ها، گلیم ها و حتی ظرف و ظروف اهالی این منطقه شما شاهد شیر خواهید بود. اما در شهرستان کوهرنگ دو تندیس سنگی از این نماد سنگی وجود دارد که توسط سنگ تراش های ایل های بختیار ساخته شده است. اهالی این منطقه از این تندیس های سنگی به عنوان نمادی از شجاعت و مردانگی یاد می کنند و خالی از لطف است که شما این همه راه تا کوهرنگ بروید ولی با شیرهای سنگی این منطقه عکس هایی به یادگار نیاندازید.

  • چشمه کوهرنگ

چشمه کوهرنگ با جریانی بسیار زیاد از دامنه های زردکوه سرچشمه می گیرد و پس از گذر از پیچ و خم های فراوان به دریاچه سد کوهرنگ ریخته می گردد. آب این چشمه از تونل اول کوهرنگ می گذرد و وارد زاینده رود می گردد. مناظر بسیار زیبای طبیعی اطراف چشمه و حضور عشایر در منطقه زیبایی آن را دوچندان کرده است. برای بازدید از این چشمه زیبا راهی شهرستان کوهرنگ شوید. در دامنه های زرد کوه چشمه کوهرنگ با سرعت بسیار زیادی سرچشمه می گیرد و از راه های پرپیچ و خم می گذرد تا خودش را به دریاچه سد کوهرنگ برساند و از آنجا وارد زاینده رود گردد. در اطراف این چشمه چشم اندازهای زیبای طبیعی و عشایری را می بینید که اطراف این دریاچه را برای گذران زندگی انتخاب کرده اند.

  • چشمه دیمه

همانطور که گفتیم کوهرنگ به بهشت سفید ایران مشهور است، این چشمه جریان آب بسیار زیادی دارد و از دامنه های زردکوه سرچشمه می گیرد. آبی که از چشمه دیمه جاری می گردد را می توان یکی از مفید ترین و پر خاصیت ترین آب های جهان دانست که سرشار است از مواد معدنی است. گفته می گردد که می توان برای مصارف درمانی از جمله پیشگیری از پوسیدگی دندان ها و درمان سنگ کلیه به خاطر وجود املاحی مانند کلسیم اشاره کرد. همین ویژگی ها سبب شده است تا آب این چشمه به کارخانه آب معدنی کوهرنگ روانه گردد تا هم مورد استفاده داخلی قرار گیرد و هم به خارج از ایران صادر گردد. جالب است بدانید که آب این چشمه در آبان 1388 هشتاد و چهارمین آثار ملی ایران توسط سازمان میراث فرهنگی ثبت شد.

برای رسیدن به چشمه دیمه باید از شهر چلگراد در مرکز کوهرنگ 10 کیلومتر فاصله بگیریم. روستای دیمه در نزدیکی شهرستان کوهرنگ، که در 45 کیلومتری شهرستان فارسان واقع شده، واقع شده است.

  • پل چلگرد

از دیگر جاذبه هایی که در شهرستان کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری واقع شده است پلی است به نام چلگرد که در شمال غربی این شهر چلگرد واقع شده است. این پل در دوره پهلوی ساخته شده و در حال حاضر از آن به عنوان یک جاذبه های تاریخی یاد می گردد. جالب است بدانید که این اثر در تاریخ 28 شهریور 1386 با شماره ثبت 19679 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

  • دشت لاله های واژگون

دشت لاله های واژگون دشتی وسیع به وسعت 3400 هکتار است که به دشت لاله های واژگون کوهرنگ معروف است و هر سال در اردیبهشت ماه میزبان ده ها هزار لاله واژگون و البته هزاران گردشگر و طبیعت دوست مشتاق می گردد. لاله های واژگون گونه هایی از گل لاله هستند که از ساقه به طرف زمین خم می شوند و به همین دلیل به ان لاله واژگون گفته می گردد.

اغراق نیست اگر بگوییم که دشت لاله های واژگون کوهرنگ یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی ایران و حتی جهان است که در ماه دوم فصل بهار پر از لاله های قرمز و زرد واژگون می گردد و شکوه عجیبی به این منطقه می دهد.

این دشت زیر پوششی رنگارنگ از لاله های سرخ رنگ و واژگون در 12 کیلومتری چلگرد و در نزدیکی روستای بنواستکی کوهرنگ آرمیده است.

  • غار یخی چما

غار یخی چما غاری در فاصله 25 کیلومتری از روستای چلگرد است و همان طور که از نام آن پیداست، جایی سراسر پوشیده از برف و یخ است که حتی در ماه های گرم تابستان هم سرمای خود را حفظ می کند. البته در فصل تابستان که هم گرم تر است و هم میزان بارش باران کمتر، ضخامت بعضی از لایه های یخی کمتر می گردد و سست هم می شوند. به همین دلیل هر آن احتمال ریزش یکی از آن ها وجود دارد، بنابراین باید از عبور روی آن ها خودداری کرد. ارتفاع بعضی از قسمت برف ها تا 45 متر هم می رسد.

این غار در وسط دره چما واقع شده است و به دلیل موقعیت قرار گیری و ریزش برف در طی چندین سال و انباشت آن، این برف و یخ ها فصلی نبوده و به صورت دائمی در آمده اند. علاوه بر این، غار یخی چما بزرگترین منبع آب شیرین ایران هم هست. در زیر یخ های این غار یخی، چشمه ای روان است که آب بسیار سرد و زلالی دارد. آب این چشمه به سد کوهرنگ می ریزد.

منبع: الی گشت

به "کوهرنگ، بهشتی برای طبیعت گردان در فصل تابستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوهرنگ، بهشتی برای طبیعت گردان در فصل تابستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید