مقایسه زامیاد درکا با زامیاد زد 24 و وانت مزدا

به گزارش وبلاگ بارسلونا، درکا به عنوان وانتی جمع و جور و کوچک وارد بازار ایران شد. بازاری که پیش تر وانت های مشهور و قدیمی متعددی در آن حضور داشتند و هواداران فراوانی را برای خود دست و پا کرده بودند. پس بازاریابی برای این خودرو در چنین بازاری کار ساده ای نبود و نیست. موفقیت وانت هایی مثل زامیاد زد 24، یا همان نیسان آبی و وانت مزدا در میان وانت های سنگین و وانت پراید در بین وانت های سبک تر جا را برای ورود وانت های تازه تنگ کرده بود. شاید به همین علت بود که زامیاد دُرکا چندان که باید به موفقیت دست نیافت و تولیدش دو سال به درازا کشید. با این حال، جدا از معضل محافظه کاری بازار خودرو در ایران، در ادامه به مقایسه زامیاد درکا با زامیاد زد 24 و وانت مزدا می پردازیم. هر دو خودرو از وانت های محبوب و پرخریدار در این محسوب می شوند که هوادار و خریداران متعددی را در طول این سال ها داشته اند. در این مقایسه شما این فرصت را خواهید یافت تا آسان تر دست به انتخاب بهتری بزنید.

مقایسه زامیاد درکا با زامیاد زد 24 و وانت مزدا نمای بیرونی زامیاد درکا

مقایسه زامیاد درکا با زامیاد زد 24

اولین رقیب یکی از محصولات قدیمی و پیروز زامیاد، یعنی زامیاد زد 24 است که به خوبی با نام نیسان آبی در بازار ایران شناخته شده و خریداران نسبتاً زیادی هم داشته و دارد. پس این رقابت را می توان به نوعی یک رقابت خانوادگی نامید، بین عضو قدیمی خانواده و عضو جوان و تازه.

با مقایسه زامیاد درکا با زامیاد زد 24 از نظر قدرت موتور باید گفت که از آن جایی که زامیاد درکا با موتور بنزینی تولید می شود، در این جا مقاسه را بین دو موتور بنزینی انجام می دهیم و به سراغ موتور دیزلی زد 24 نمی رویم. حجم موتور زد 24 معادل 2400 سی سی است که تقریباً دو برابر حجیم تر از موتور 1310 سی سی زامیاد درکا است. با وجود این اختلاف، قدرت دو موتور تفاوت چندانی با هم ندارد؛ موتور بنزینی زد 24 نیرویی معادل 100 اسب بخار در 4800 دور در دقیقه تولید می کند، قدرت موتور دُرکا اما معادل 82.3 اسب بخار است.

از سوی دیگر اما مصرف زامیاد درکا حسابی پایین و به صرفه است و تنها 7.3 لیتر بنزین در هر صد کیلومتر می سوزاند، این رقم برای زامیاد زد 24 معادل 13 لیتر در صد کیلومتر است. رامیاد درکا سی سانتی متر از رقیب قدیمی کوتاه تر است ولی در قیاس میان قدرت حمل بار، به طور طبیعی دست بالا در اختیار زد 24 است که می تواند تا 2100 کیلوگرم بارگیری کند. دُرکا می تواند معادل 900 کیلوگرم بار حمل کند، یعنی تقریباً هم وزن خودش، به عنوان یک وانت سبک. حجم باک زد 24 هم بیشتر و معادل 65 لیتر است، این عدد برای دُرکا 45 لیتر است.

نصویری از داخل زامیاد درکا

مقایسه زامیاد درکا با وانت مزدا

وانت مزدا از خودروهای تجاری محبوب در ایران است که از طریق شرکت بهمن خودرو تولید و عرضه می شود. از آن جا که مدت نسبتاً زیادی را در بازار ایران بوده، محبوبیت خوبی را هم برای خود دست و پا کرده است. این خودرو به هر حال ذیل نام معتبر مزدا عرضه می شود و از این جهت خوش نام تر به شمار میرود. وانت مزدا هم به دو صورت بنزینی و دوگانه سوز ارائه می شود که در این جا فقط به سراغ مدل بنزین سوزش می رویم.

در مقایسه زامیاد درکا با وانت مزدا ابتدا باید گفت که وانت مزدا موتوری به حجم 1998 سی سی دارد، حدود 700 سی سی بیشتر از حجم موتور 1310 سی سی دُرکا. موتور مزدا نیرویی معادل 95 اسب بخار در 5000 دور در دقیقه تولید می کند (البته نسخه های کارا 2000، توانی نزدیک به 111 اسب بخار را در نسخه 16 سوپاپ دارند)، موتور زامیاد درکا می تواند 82.3 اسب بخار نیرو را به چرخ ها منتقل کند.

هر دو خودرو به گیربکس معمولی 5 دنده مجهز هستند. مزدا البته باک حجیم تری دارد و 65 لیتر بنزین را در باکش جا می دهد، این رقم برای دُرکا معادل 40 لیتر است که البته با توجه به مصرف اندک دُرکا، 7.3 لیتر در هر 100 لیتر، است.

در ظرفیت حمل بار وضع دو خودرو خیلی تفاوتی ندارد، مزدای بنزین سوز می تواند تا 1000 کیلوگرم بار حمل کند، این رقم برای دُرکا معادل 900 کیلوگرم است. البته نباید فراموش کرد که وانت مزدا در قیاس با رقیب جوان چینی اش ایمن تر است و به دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو مجهز شده است. زامیاد درکا در ضمنً حدود نیم متر از رقیب ژاپنی اش کوتاه تر است و از این نظر قدرت مانور بهتری نسبت به مزدا دارد. وزن مزدا هم حدود 300 کیلوگرم از دُرکا بیشتر است.

جمع بندی

امیدواریم که این مقایسه توانسته باشد اطلاعات خوبی از خودروی زامیاد درکا در اختیارتان قرار دهد. شما می توانید با مراجعه به سایت وبلاگ بارسلونا از آخرین قیمت خرید و فروش زامیاد درکا مطلع شوید.

نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ به نظر شما کدام یک از این خودروهای باری ارزش خرید بیشتری دارند؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

منبع: بلاگ دیوار

به "مقایسه زامیاد درکا با زامیاد زد 24 و وانت مزدا" امتیاز دهید

1 کاربر به "مقایسه زامیاد درکا با زامیاد زد 24 و وانت مزدا" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه زامیاد درکا با زامیاد زد 24 و وانت مزدا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید