مهر تأیید دولت بر توسعه سردشت

به گزارش وبلاگ بارسلونا، هیأت دولت با پیشنهاد وزارت کشور به استناد قانون امور گمرکی، با ایجاد راه های جدید مجاز گمرکی برای ورود و خروج کالا و مسافر در مرز کیله سردشت آذربایجان غربی موافقت کرد. اتفاقی که علاوه بر توسعه و شکوفایی اقتصاد این منطقه مرزی، راستا توسعه صادرات و واردات از راستا استان را بیش از پیش هموار می نماید.

مهر تأیید دولت بر توسعه سردشت

به گزارش وبلاگ بارسلونا، گمرک بازارچه مرزی کیله سردشت از سال 82 شمسی برای تسریع در صادرات کالاهای کارخانه ها و تولیدنمایندگان داخلی کشور شروع به کار کرد. این مرز که پیش از این، یکی از بازارچه های مهم آذربایجان غربی در زمینه صادرات کالا به شمار می رفت، در 20 کیلومتری شهر قلعه دیزه در شمال عراق واقع شده است. شهرستان سردشت هم با جمعیت 120 هزار نفر در جنوب آذربایجان غربی و در امتداد مرزهای ایران با شمال عراق قرار گرفته و دارای 2 بازارچه مصوب کیله و اشکان است.

طی سال های اخیر برای برطرف مسائل معیشتی این منطقه، رسمی شدن مرز کیله و حتی ایجاد بازارچه رسمی بین دو کشور ایران و عراق همواره به عنوان مطالبات مردمی مطرح می شد تا شاید گره گشای بسیاری از مسائل منطقه گردد، اما بیش از 3 دهه این خواسته اهالی شهرستان محقق نشد. تا این که در جلسه هفته گذشته هیات دولت، مرز کیله سردشت رسمی شد و قرار است فعالیت آن پس از ابلاغ هیات دولت به صورت رسمی شروع گردد. اتفاقی که می تواند توسعه، رونق و اشتغال زایی را برای این شهرستان محروم استان فراهم کند.

  • بسته شدن معابر کولبری؛ اشتباهی بزرگ

نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی می گوید: در مناطق مرزی بیکاری از میانگین کشوری بسیار بالاتر است و در حقیقت ایجاد معابر کولبری برای به وجود آوردن اشتغال بخشی از مردم مناطق مرزی است. رسول خضری ادامه می دهد: در سال گذشته بدون آن که زیرساخت های لازم برای معیشت جایگزین اندیشیده گردد، معابر مرزی از سوی دولت بسته شد. در حالی که مردم به دلیل تفاوت قیمت ها، از اقصی نقاط کشور به شهرهای مرزی مسافرت می کردند و این موضوع هم گردشگری را توسعه می داد و هم درآمدی را برای مردم این شهرها به همراه داشت.

وی درباره این که آیا راه های جایگزین به جای معابر کولبری اجرایی شده اند، بیان می نماید: بعد از مسدود شدن معابر کولبری برای قریب به 6 هزار نفر در پیرانشهر و 6 هزار نفر هم در سردشت کارت های الکترونیک و بازرگانی صادر شد اما این کارت ها فقط برای مناطقی که زیر 20 کیلومتر با مرز فاصله دارند بود و بقیه شهرهای مرزی از این امر متضرر شدند. خضری با بیان این که راه مجاز گمرکی بازارچه مرزی کیله سردشت به تصویب هیات وزیران رسیده است، اظهار می نماید: در جلسه چهارشنبه هفته گذشته هیات دولت به پیشنهاد وزارت کشور و به استناد قانون امور گمرکی، بازارچه مرزی کیله سردشت در آذربایجان غربی به عنوان یک راه مجاز گمرکی تعیین و تصویب شد.

وی ایجاد این راه جدید مجاز گمرکی را عامل ورود و خروج کالا و مسافر در بازارچه مرزی این شهرستان عنوان می نماید و می گوید: پس از 30 سال آرزوی مردم این منطقه پس از آخرین سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به آذربایجان غربی به ویژه سردشت محقق شده و گام مهمی برای محرومیت زدایی و توسعه منطقه برداشته شد. رسمی شدن این مرز به علت مزایای مالی و مراودات فرهنگی مشترک بین دو طرف مرز، جزو آرزوهای دیرینه مردم سردشت و قلعه دیزه کشور عراق به شمار می رود. وی با بیان این که روند رسمی شدن مرز کیله سردشت شروع شده است، تاکید می نماید: این مهم، پس از ابلاغ از سوی هیات دولت شروع خواهد شد و انتظار می رود در آینده ای نزدیک شاهد آن باشیم.

  • لزوم ایجاد بازارچه مرزی در سردشت

فرماندار سردشت هم با بیان این که در کنار رسمی شدن مرز کیله، ایجاد بازارچه های مرزی می تواند فرصت خوبی برای تامین معیشت مرزنشینان فراهم کند، می گوید: با توجه به تشابهات فرهنگی و زبانی و وجود رابطه های فامیلی دو طرف مرز بین سردشت و اقلیم کردستان یک ظرفیت بزرگ تجاری فراهم است. اقصی نخشی پور می افزاید: از سردشت می توان علاوه بر کشور عراق و اقلیم کردستان، با دمشق نیز مبادلات تجاری داشت.

وی با اشاره به یکی دیگر از مزایای شهرستان سردشت بیان می نماید: این شهر با توجه به نزدیکی به مراکز استان های شمال و شمال غرب کشور فرصت مناسبی را برای راه اندازی کاروان های زیارتی عتبات عالیات فراهم نموده و این مورد یکی دیگر از دلایل رسمی شدن کیله و توسعه آن به شمار می رود. این مسئول تاکید می نماید: برای رونق وضعیت فعلی بازارچه کیله، ایجاد مشوق هایی به نسبت سایر شهرهای مرزی می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد.

نخشی پور درباره کارکرد کارت های الکترونیکی برای مرزنشینان استان اظهار می نماید: ایجاد ساز و کار نوبت دهی کارت های الکترونیکی و آزادسازی واردات می تواند برای اشتغال در این منطقه موثر باشد. کارت های الکترونیکی در این شرایط توان تامین معیشت ساکنان این شهر مرزی را ندارند و پیشنهاد می گردد کارت ها با سامانه جدید قابل پایش اجرایی گردد.

به گفته این مسئول ایجاد بازارچه مشترک بین دو کشور ایران و عراق و ایجاد غرفه های تعیین با صادرات و واردات تعیین با مدت تعیین می تواند اشتغال زا باشد و بخشی از مسائل کولبران منطقه به دلیل تامین نشدن معیشت را جبران کند. فرماندار سردشت با تاکید بر این که رسمی شدن مرز کیله همچون نگینی در کارنامه خدمات رسانی دولت تدبیر و امید به سردشت تا همواره خواهد درخشید، اظهار می نماید: رسمی شدن مرز کیله رونق و اشتغال زایی را برای شهرستان به همراه دارد و در این خصوص برنامه ریزی و کارگروه های مرتبط تشکیل خواهد شد. بی شک تبدیل بازارچه مرزی کیله به مرز رسمی و ایجاد گمرک و پایانه موجب ایجاد رویه های واردات و ترانزیت موجب افزایش اشتغال و توسعه منطقه خواهد شد. ژ

  • آمار صادراتی مرز کیله سردشت

به گفته فرماندار سردشت در سال 97 افزون بر 276 هزار تن کالا با ارزش دلاری بیش از 135 میلیون دلار صادرات صورت گرفته است و رشد صادرات نسبت به سال 96 از نظر وزنی 43 درصد و از نظر ارزشی 14 درصد بوده است. وی بیان می نماید: واردات سال 97 که در بازارچه کیله و در مجموع 3 ماه فعال بوده بیش از 7 میلیون دلار و از نظر وزنی 2 هزار تن بوده و عوارض داده شده به خزانه دولتی از بابت واردات آن سال افزون بر 44 میلیارد ریال اعلام شد. میزان تسهیلات ارائه شده به مرزنشنیان افزون بر 95 میلیارد ریال و تعداد مرزنشنیان تسهیلات گرفته بیش از 14 هزار نفر در سال 97 بود و از 5 هزار کارت مرزنشینی استفاده شد. این مقام مسئول درباره اقلام صادراتی از مرز کیله بیان می نماید: عمده اقلام صادراتی شامل سیمان، پوکه معدنی، کاشی، سرامیک، میوه و تره بار، مصنوعات فلزی و عمده اقلام وارداتی لاستیک سبک و سنگین طی بخشنامه مورد تایید بود.

  • مرز کیله سردشت؛ کلید توسعه روابط مالی ایران و عراق

آذربایجان غربی تعداد 5 پایانه مرزی را در خود جای داده که حدود یک چهارم از همه پایانه های کشور را شامل می گردد. در این میان مرز کیله سردشت در جنوب این استان در مجاورت کشور عراق از ظرفیت و اهمیت بسیار بالایی در مناسبات دو کشور برخوردار است. این مرز جنوبی ترین پایانه مرزی آذربایجان غربی و در مجاورت با مرزهای کشور عراق است که می تواند به عنوان کلید توسعه روابط مالی ایران با عراق و اقلیم کردستان به شمار آید اما تاکنون به وسعت چند دهه از این ظرفیت غفلت شده است.

در ارتباط تجاری بین دو کشور ایران و عراق مرز رسمی تمرچین پیرانشهر موقعیت بسیار خوبی برای صادرات و واردات کالا بین ایران و عراق فراهم نموده است. حالا با رسمی شدن مرز کیله سردشت هم می توان انتظار افزایش این رونق مالی را بیش از پیش داشت. در این میان ظرفیت های بازارچه کیله هم باید مورد توجه قرار گیرد. طی ماه های اخیر 15 غرفه در این بازارچه زیر نظر فرمانداری فعالیت نموده و به صورت خرده فروشی اقدام به صادرات کالاهای مجاز می کردند. سالانه بیش از 3 میلیون دلار از همین بازارچه صادرات انجام می گردد و روزانه 150 مسافر عراقی هم از این منطقه خرید می نمایند. اتفاقی که با ایجاد راه های جدید مجاز گمرکی برای ورود و خروج کالا و مسافر در مرز کیله سردشت می تواند توسعه بهتر و بیشتری داشته باشد.

منبع: همشهری آنلاین

به "مهر تأیید دولت بر توسعه سردشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهر تأیید دولت بر توسعه سردشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید