کلات و سرخس زیر بار خسارت سیل

به گزارش وبلاگ بارسلونا، جواد افتخاری-خراسان رضوی- خبرنگار:کلات و سرخس 2 شهرستانی بودند که در سیلاب های سال جاری در بین شهرستان های خراسان رضوی بیشترین خسارت ها را دیدند. کمبود امکانات در این نقاط حادثه خیز از دلایل افزایش بار خسارت ها بوده و این 2 شهرستان همچنان در بازسازی و جبران خسارت های واردشده، بلاتکلیف مانده اند.

کلات و سرخس زیر بار خسارت سیل
  • 8 میلیارد تومان خسارت سیل

شهردار کلات به وبلاگ بارسلونا می گوید: تا خاتمه اردیبهشت ماه بالغ بر 7 تا 8 میلیارد تومان براثر سیلاب به زیرساخت های شهری کلات خسارت وارد شده و تنها یک میلیارد تومان مربوط به دیوار ساحلی است. مسعود میراب با اظهار تاسف از این که کلات از نظر امکانات بسیار در مضیقه است و کمبودهای فراوانی داریم، می افزاید: در زمان وقوع حوادث و شرایط بحرانی میزان یاری ها از مناطق مختلف هم در حدی که جوابگوی مدیریت بحران باشد نیست.

وی با بیان این که مجبوریم با همین امکانات کم نه تنها شهر را مدیریت کنیم، بلکه به ادارات و سازمان های دیگر نیز یاری کنیم، اظهار می نماید: به جای این که ادارات امکانات مورد احتیاج خود را در مواقع بحرانی از مسئولان استانی بخواهند مدام از شهرداری انتظار دارند در صورتی که باید وضعیت معابر شهری را به حالت اولیه برگردانیم. شهردار کلات عنوان می نماید: نمی توان انتظار داشت تجهیزات و ماشین آلات شهرداری را در اختیار ادارات دیگر قرار داد و کارهای خود شهرداری بماند، ولی اینگونه اقدامات برای مردم قابل توجیه نیست.

وی با اعلام این که امکانات موجود حتی جوابگوی احتیاج خود شهرداری هم نیست، می افزاید: برای خدمات رسانی بهتر به بعضی دستگاه ها احتیاج داریم، اما اصلا در منطقه وجود ندارد. میراب با بیان این که در سیلاب اخیر از استان درخواست یاری کردیم، اظهار می نماید: از هفدهم فروردین ماه تاکنون کلات آرامش نداشته و مدام درگیر بارش های شدید باران و سیلاب بوده ایم. وی با اشاره به این که از 17 فروردین ماه تاکنون بیش از 8 تا 9 سیلاب در شهر کلات داشته ایم، می افزاید: در تمامی سیلاب ها به معابر شهری و زیرساخت ها خسارت های جدی وارد شده است. شهردار کلات می گوید: بعضی معابر به گونه ای هستند که با کوچک ترین بارندگی شاهد ورود سیلاب به داخل شهر هستیم و باید در این خصوص تدابیر لازم اتخاذ گردد.

وی عنوان می نماید: اکنون به جد احتیاجمند کمپرسی، ماشین تخلیه فاضلاب، مینی لودر، تانکر آب برای شست وشوی معابر، بیل زنجیری و بعضی ماشین آلات دیگر برای خدمات رسانی بهتر به شهروندان هستیم. میراب با بیان این که سال جاری برای سومین سال است که به شهر کلات براثر سیلاب خسارت های جدی وارد می گردد، اظهار می نماید: در بیستم مرداد سال 96، 2 میلیارد تومان، 24 اردیبهشت سال گذشته 2 میلیارد و 500 میلیون تومان و سال جاری نیز در 24 فروردین ماه بیش از 3 میلیارد تومان براثر سیلاب خسارت به شهر کلات وارد شده است.

وی می افزاید: بعد از هر سیلاب مسئولان کشوری و استانی به منطقه آمدند و برای جبران خسارت ها قول ها و وعده هایی دادند اما تاکنون حتی یک ریال به شهر کلات تخصیص نیافته است. شهردار کلات می گوید: حتی هزینه های جاری که مسئولان قول داده بودند تخصیص دهند تا شهر را به حالت عادی بازگردانیم محقق نشد و تاکنون در حد وعده باقی مانده است. وی با بیان این که شهرداری کلات کم درآمد بوده و برای جبران خسارت ها نمی دانیم از چه محلی باید تامین خسارت کنیم، عنوان می نماید: امیدواریم مسئولان استان و کشور توجه بیشتری به شهر کلات که بسیار سیل خیز است داشته باشند.

  • بازسازی منازل مسکونی در انتظار اعتبار

در ادامه فرماندار سرخس با بیان این که متوسط بارندگی در این شهرستان 180 میلیمتر است، می گوید: از ابتدای سال زراعی 97 تاکنون میزان بارش به 337 میلیمتر رسیده و نسبت به دور زراعی سال قبل دو برابر شده است. حسین غریب با اشاره به این که این میزان بارش در دوره آماری بلندمدت بی سابقه است، می افزاید: فقط 24 فروردین ماه 70 میلیمتر بارندگی در شهرستان داشته ایم.

وی با اعلام این که این بارش ها بعضأ خسارت هایی برجای گذاشته است، به طوری که در چند روستای صمدآباد، چاله زرد و حاجی مدد آبگرفتگی منازل و بعضی دیگر خسارت هایی داشته ایم، اظهار می نماید: در بارندگی ها و سیلاب های 2 ماه گذشته به 379 واحد مسکونی خسارت وارد شد که حدود 300 واحد احتیاجمندنوسازی و بازسازی و 79 واحد دیگر احتیاجمند تعمیرات هستند.

فرماندار سرخس با بیان این که به 4 هزار هکتار از اراضی دیم شهرستان خسارت وارد شده و چند واحد دامداری از بین رفته است، عنوان می نماید: در این مدت 400 راس دام از بین رفت و 3 میلیارد تومان به راه های روستایی و فرعی شهرستان نیز خسارت وارد شد. وی همچنین با اشاره به این که براساس برآورد اولیه حدود 20 میلیارد تومان به تمامی بخش های مختلف شهرستان خسارت وارد شده است، می گوید: با وجود این که بازسازی منازل روستایی بر عهده استان است، اما به دلیل محدودیت های اقتصادی از سوی استاندار تصمیم گرفته شد شهرستان هایی که درگیر سیلاب شدند فازبندی شوند و در فاز اول

برای بازسازی منازل خسارت دیده سهمیه ای به شهرستان های بردسکن، سرخس، کلات و بعضی شهرهای دیگر داده گردد. غریب می گوید: براساس اولویت ها و میزان خسارتی که به شهرستان سرخس وارد شده بود، 108 واحد را به استان اعلام کردیم که امیدواریم به زودی اعتبارات مورد احتیاج تخصیص یابد. وی با اعلام این که برای بازسازی و ساخت منازل خسارت دیده منتظر ابلاغ اعتبارات مورد احتیاج هستیم، ادامه می دهد: نقشه خطرپذیری شهرستان در حوزه های مختلف همانند سیلاب را تهیه نموده ایم.

  • در راستا خروج رواناب

فرماندار سرخس با بیان این که یکی از مسائل شهرستان سرخس این است که همواره میزبان ورودی سیلاب شهرستان مشهد و چناران هستیم، می گوید: مسیل بزرگی به نام کشف رود وجود دارد که از قوچان آغاز شده و به سمت مرز ایران با ترکمنستان می رود و نهایتا وارد این کشور می گردد. وی با اشاره به این که تمامی سیلاب های بینالود و هزارمسجد که وارد دشت قوچان و چناران می شوند، برای خروج از کشور باید از شهرستان سرخس گذر نمایند، می افزاید: بعضی مواقع حجم سیلاب بیش از 200 متر مکعب بر ثانیه بوده و این موجب شد چند پل از بین برود.

غریب از حوضه آبریز سرخس به عنوان یکی از 6 حوضه آبریز کشور نام می برد و عنوان می نماید: شهرستان سرخس بالغ بر 500 هزار رأس دام دارد و سالیانه میزبان 100 هزار دام عشایر است و این چرای بیش از حد مراتع موجب ضربه زدن به پوشش گیاهی شده است. وی با بیان این که از بین رفتن پوشش گیاهی عاملی برای راه افتادن رواناب و سیلاب شده است، می گوید: در این راستا سد شوریجه درحال احداث است و تاکنون 15 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. فرماندار سرخس اظهار می نماید: اگر سد شوریجه با توجه به حجم اعتبارات و از محل اعتبارات ملی و با ظرفیت 250 میلیون متر مکعب تکمیل گردد می توان سیلاب کشف رود را کنترل کرد.

وی با اعلام این که شهرستان سرخس به خاطر وجود شرکت های بزرگی که دارد در حوزه ماشین آلات با مشکل خاصی روبرو نیست، می افزاید: در سیلاب های اخیر با تدابیر اتخاذشده مقابله خوبی با سیلاب صورت گرفت و هیچ گونه تلفات انسانی نداشتیم.

غریب ادامه می دهد: سال جاری برای اولین بار مصوب کردیم کارکنان ادارات هم گروه جهادی شوند که برای آغاز کار فرمانداری، بخشداری، دهیاران و حتی پیمانکاران در قالب گروه های جهادی 50 تا 60 نفره برای یاری به روستاهای سیل زده اعزام شدند و این بسیار یاری کرد. همچنین در سیلاب فروردین ماه 200 تخته چادر توزیع و برای 15 روز وعده غذایی داده شد.

غریب همچنین به وضعیت تصرفات مسیل ها اشاره می نماید و می افزاید: خسارتی که به دلیل سیلاب وارد شد ناشی از این بود که در بالادست روستاها همانند روستای صمدآباد مردم در قالب دیمه کاری اقدام به تخریب مراتع نموده بودند و از سویی بارندگی شدید موجب وارد شدن خسارت هایی شد. وی با بیان این که در روستای چاله زرد مسیل روستا جایی که باید آب باران و سیلاب ها عبور کند در سالیان متمادی به خاطر وجود شن های روان پر شده بود، عنوان می نماید: بندهای خاکی دست سازی که مردم ساخته بودند در سیلاب اخیر تخریب شده و به سمت روستا آمده و این موجب تشدید سیلاب شده بود.

فرماندار سرخس عنوان می نماید: امیدواریم هرچه زودتر اعتبارات بازسازی به شهرستان تخصیص یابد تا بتوانیم هر چه زودتر بستر مناسب را برای زندگی ایمن روستاییان فراهم کنیم. وی در خاتمه ابراز امیدواری می نماید هر چه زودتر سد شوریجه تکمیل گردد تا بتوانیم بهره وری مناسبی از رواناب ها داشته باشیم و با یاری مردم و بهره برداران در روستاها جلو تخریب عرصه های ملی و مراتع را بگیریم.

منبع: همشهری آنلاین

به "کلات و سرخس زیر بار خسارت سیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلات و سرخس زیر بار خسارت سیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید