آئین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان مرکزی برگزار گردید

به گزارش وبلاگ بارسلونا، در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان مرکزی که به دلیل شرایط خاص ناشی از شیوع بیماری کرونا با چند ماه تأخیر برگزار گردید، 24 صادرکننده نمونه استانی و 3 صادرکننده نمونه کشوری موردتقدیر و تجلیل قرار گرفتند.

آئین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان مرکزی برگزار گردید

در ابتدای این جلسه رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک گفت: تمام فعالیت های مالی کشور و استان در امسال، از شرایط ویژه کشور و گسترش ویروس کووید 19 تأثیر پذیرفت و در همین ارتباط صادرات کشور نیز کاهش 19 درصدی از خود برجای گذاشت.

ناصر بیکی افزود: در 10 ماهه امسال شاهد انجام صادرات 28 میلیارد دلاری از کشور بودیم که استان مرکزی با 927 تن صادرات به ارزش 553 میلیون دلار 1.8 درصد از سهم صادرات کشور را به خود اختصاص داد.

او اعلام کرد: این میزان در سال 98 معادل یک هزار و 800 تن بود که 987 میلیون دلار درآمد ارزی به دنبال داشت.

بیکی اظهار کرد: نگاهی به ارزش کالاهای صادراتی استان حاکی از این است که پایتخت صنعتی کشور آهسته آهسته از خام فروشی در صادرات فاصله گرفته است و اگر پرهیز از خام فروشی در کنار مناسبات تجاری بیشتر با همسایگان قرار گیرد، چشم انداز روشنی به لحاظ صادراتی پیش روی استان واقع شده است.

رئیس اتاق اراک در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چالش هایی که صادرنمایندگان را با مسائل روبرو ساخته است اظهار کرد: طی دو سه سال گذشته برخی بخشنامه ها و قوانین دولتی به شدت فعالان صنعتی و مالی را تحت فشار قرار داده و آن گونه که انتظار می رفت فراورینمایندگان زیر چتر حمایت قوانین قرار نگرفتند.

او تأکید کرد: ضرورت دارد تصمیم گیران کلان کشوری سیاست های خود در جهت پشتیبانی از صادرات را بهبود بخشند و به عبارت دیگر باید مقررات دولتی و بخشنامه های بانک مرکزی در جهت بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور اصلاح گردد.

بیکی گفت: در شرایطی که صادرنمایندگان هیچگونه چشم داشتی برای دریافت امتیازات مختلف ندارند و سطح توقعات خود را به پایین ترین حد رسانده اند، قوانین تسهیل نماینده برای فعالیت این افراد باید تدوین گردد.

او ادامه داد: درحال حاضر استفاده از کارت های بازرگانی اجاره ای توسط عده ای که فارغ از هرگونه تعهدات به رقابت با صادرنمایندگان واقعی برمی خیزند، ممنوع شدن ناگهانی صادرات برخی کالاها که راه را برای صادرنمایندگان واقعی ناهموار می نماید و همچنین عدم حمایت جدی از برند سازی در صادرات از مسائل فراورینمایندگانی که در امر صادرات نفتی برای گفتن دارند به حساب می آید.

رئیس اتاق اراک توضیح داد: اکنون که مسئولان اهمیت صادرات غیرنفتی را دریافته اند باید برنامه ریزی ها به سمت و سوی حمایت از این گونه صادرات و رشد و رونق آن راهنمایی گردد.

بیکی در بخش انتهای سخنان خود در ارتباط با فرایند پیشرفت قرار داد اوراسیا، این قرارداد را فرصتی طلایی دانست که چشم انتظار شکار است و در صورتی که بخش خصوصی در سایه نگاه حمایتی دولت بتواند این شکار را تصاحب کند، قطعاً اتفاقات خوبی در فرایند، کیفیت و ثبات صادرات خواهد افتاد.

او خواهان اتخاذ تصمیمات ارزی مناسب در چرخه مالی کشور شد تا این فرصت مطلوب نصیب صادرنمایندگان ایرانی گردد.

استاندار مرکزی نیز در آیین تقدیر از صادرنمایندگان نمونه استان از برخی قوانین سختگیرانه داخلی که فعالان صنعتی و مالی را با موانع روبرو ساخته است انتقاد کرد.

سید علی آقازاده گفت: در سالی که روزهای انتهای آن را سپری می کنیم، صنعتگران و فراورینمایندگان با مسائل فراوانی دست و پنجه نرم کردند و در سخت ترین شرایط فعالیت نمودند.

او افزود: درحال حاضر تحریم های خارجی کشور را دچار مسائل عدیده ای ساخته است و همه ما به صادرات غیرنفتی دل خوش نموده ایم؛ در این راستا حداقل کاری که می توان کرد، هموار سازی زمینه های صادرات برای بخش خصوصی است.

او اظهار کرد: پرمسلم است دستورالعمل های موازی و بعضاً مغایر داخلی باید مورد بازنگری سیاست گذاران قرار گیرد تا فراورینمایندگان بتوانند با آسودگی خیال بیشتر فعالیت نمایند.

آقازاده تأکید کرد: اکنون کشور با دستان توانمند صادرنمایندگان و بخش خصوصی اداره می گردد و یقیناً کوشش های فراورینمایندگان امروز برای نسل های بعد هم، حاوی تجربه و درس های قابل آموزش و بهره گیری است.

استاندار با ابراز رضایت از عملکرد مالی استان در سال 99، همدلی و هماهنگی دستگاه های مختلف دولتی و خصوصی با یکدیگر را در توفیقات به دست آمده نقش آفرین عنوان و افزود: اتاق بازرگانی نیز به عنوان دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در ایجاد این هماهنگی ها اقدامات بسیار مفیدی انجام داده است.

او ابراز امیدواری کرد: در سال آینده با برداشته شدن موانع و تنگناهای فراوری و صادرات شاهد شکوفایی هرچه بیشتر صنعت استان باشیم.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان مرکزی نیز گفت: در راستای حمایت از فعالان صنعتی امسال از ابطال کارت های بازرگانی ممانعت به عمل آمده است.

سعید جعفری در آیین تجلیل از صادرنمایندگان نمونه استان اظهار کرد: به همین منظور کوشش شد برخی از کارت های بازرگانی که پیش از این به حالت تعلیق در آمده بود نیز مجدداً به چرخه فعالیت بازگردد.

او توضیح داد: استان مرکزی به لحاظ صادراتی عملکرد قابل دفاعی دارد و درحال حاضر 231 صادرنماینده در استان فعال هستند.

او اظهار کرد: آمار اداره کل گمرک استان حکایت از این دارد در 11 ماه امسال 800 میلیون دلار کالای غیرنفتی از استان صادر شد که از این میزان 250 میلیون دلار فراورده های پتروشیمی، 200 میلیون دلار محصولات صنعتی، 110 میلیون دلار فراوریات کشاورزی، 156 میلیون دلار محصولات معدنی و حدود 3 میلیون دلار فرش را شامل می گردد.

به گفته جعفری 24 میلیون دلار از این صادرات به کشورهای اوراسیا اجرا شده است.

این مقام مسئول میزان تعهدات ارزی در بخش فراوریات استان را 49 میلیون دلار عنوان نمود که با بازگشت 38 میلیون دلار آن، 78 درصد بازگشت تعهدات ارزی تحقق یافته است.

به گفته او، استان مرکزی به لحاظ صادرات در سکوی هشتم کشورقراردارد.

جعفری در انتها با اشاره به فرایند انتخاب صادرنمایندگان نمونه امسال شرح داد: گزینه های امسال نیز براساس شاخص ها و استانداردهای سال گذشته انجام شد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "آئین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان مرکزی برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آئین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان مرکزی برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید