احضار سارکوزی به دادگاه فرانسه به اتهام فساد اقتصادی، پول قذافی دردسر شد

به گزارش وبلاگ بارسلونا، ژاک شیراک نیز در سال 2011 به دلیل اختلاس و سوء استفاده از بودجه عمومی در سمت شهردار پاریس، با دو سال حکم تعلیقی روبرو شد.

احضار سارکوزی به دادگاه فرانسه به اتهام فساد اقتصادی، پول قذافی دردسر شد

دادگاه عالی فرانسه دستور داد پرونده اتهام تخلفات اقتصادی نیکلاس سارکوزی رئیس جمهور سابق فرانسه در بخش کیفری مورد رسیدگی قرار گیرد.

به گزارش وبلاگ بارسلونا به نقل از الجزیره، سارکوزی به جعل فاکتور و شفاف نبودن بودجه کمپین انتخاباتی خود در سال 2012 متهم شده است.

الجزیره نوشت: سارکوزی 64 ساله آخرین فرصت خود در دادگاه عالی را از دست داده و در صورت اثبات اتهامات با احتمال جریمه 3750 یورو و (4085 دلار) مجازات یک سال زندان روبه رو خواهد شد.

نیکلاس سارکورزی در صورت اثبات اتهامات با یک سال حبس روبه رو خواهد شد/ عکس: رویترز

این دستور درست در روزی صادر شد که دادگاهی دیگر در فرانسه به اتهامات ادوارد بالادور نخست وزیر سابق فرانسه را در مورد اتهامات اقتصادی غیر مرتبط با فضای کاری آنالیز می نماید.

سارکوزی اولین رئیس جمهور در فرانسه نیست که به دلیل اتهام فساد اقتصادی تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد. ژاک شیراک نیز در سال 2011 به دلیل اختلاس و سوء استفاده از بودجه عمومی در سمت شهردار پاریس، دو سال تعلیق شد. وی هفته گذشت درگذشت.

براساس اعلام دادستانی، سارکوزی برای انتخاب دوباره خود در انتخابات سال 2012 حدود 43 میلیون یورو هزینه نموده است. این میزان تقریبا دو برابر میزان قانونی 22.5 میلیون یورویی است که با فاکتورهای جعلی پوشش داده شدند.

براساس گزارش ها، سارکوزی متهم است ضمن هماهنگی با یک شرکت تبلیغاتی به نام بیگاقتصادیون، صورت حساب هزینه انتخابات سال 2012 را به جای کارزار خود، به نام حزبش ثبت نموده و بدین ترتیب توانسته است بیش از دو برابر سقف قانونی در این زمینه هزینه کند. با این وجود سارکوزی اعلام نموده که از عملکرد مدیران اجرایی شرکت بیگاقتصادیون در انتخابات سال 2012 بی خبر است.

دادگاه عالی فرانسه اعلام نموده که سارکوزی باید به دلیل بودجه کمپین انتخاباتی خود محاکه گردد اما سارکوزی که از سال 2012 در دادگاه ها با اتهامات مختلف اقتصادی می جنگد، تاکنون تمامی اتهامات فساد اقتصادی خود را رد نموده است.

به گزارش این خبرگزاری، رئیس جمهور سابق فرانسه همچنین به دلیل کوشش برای به دست آوردن اطلاعات از قاضی خود در مورد تمرکز بر محاکمه خودش با اتهام دیگری روبرو شده است. از دیگر اتهامات وی پذیرش میلیون ها یورو از سوی معمر قذابی رهبر سابق لیبی برای کمپین انتخاباتی دور اول ریاست جمهوری خود در سال 2007 است.

منبع: عصر ایران

به "احضار سارکوزی به دادگاه فرانسه به اتهام فساد اقتصادی، پول قذافی دردسر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احضار سارکوزی به دادگاه فرانسه به اتهام فساد اقتصادی، پول قذافی دردسر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید