باید ها و نباید هایی برای جلوگیری از آسیب به سلامت روان بچه ها

به گزارش وبلاگ بارسلونا، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در تربیت کودک به حرکت و تحول نیازمندیم و این حرکت باید در راستا صحیح باشد تا کودک را به خودشکوفایی برساند.

باید ها و نباید هایی برای جلوگیری از آسیب به سلامت روان بچه ها

در برنامه مادر کودک شبکه سلامت، مجری برنامه میزبان دکتر شیرین رشیدی، دکترای فلسفه تعلیم و تربیت و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی بود و در خصوص عوامل آسیب زای سلامت روان کودک به گفت و گو پرداختند.

دکتر رشیدی در پاسخ به این سوال که تربیت صحیح کودک شامل چه مواردی است، گفت: تربیت انسان دارای ابعاد روانی و جسمانی است. والدین همان گونه که به مسائل جسمانی کودک حساس هستند، باید به مسائل روانی بچه ها نیز توجه کنند. در تربیت کودک به حرکت و تحول نیازمندیم و این حرکت باید در جهت صحیح انجام گردد تا کودک را به خودشکوفایی برساند و او را از حالت موجود به حالت رشد حرکت دهد.

وی از ترس و هراس به عنوان اختلالاتی که بچه ها به آن ها مبتلا می شوند، نام برد و گفت: هراس یک واکنش روانشناختی همراه با ترس مداوم و شدید است؛ مانند هراس جدایی از والدین، هراس از تنهایی و هراس از مرگ. در این میان بسکمک از بچه ها با اختلال ترس مواجهند، مانند ترس از مدرسه و ترس از محیط هایی غیر از خانه.

او گفت: بچه ها تک فرزند که روابط اجتماعی کمتری داشته اند، بیشتر مبتلا به ترس از مدرسه می شوند. تنها بودن این بچه ها باعث عدم یادگیری تعاملات اجتماعی می گردد، والدین باید با افزایش تعاملات اجتماعی با دوستان وخانواده، در رفع این مهم، کمک کننده باشند.

دکترای فلسفه تعلیم و تربیت گفت: بازی و نقاشی دو ابزار خوب برای رهایی از افکار منفی در کودک هستند. گفت و گو با کودک نیز از بهترین روش های دور کردن انواع هراس از کودک است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: تربیت تنها به عوامل بیرونی وابسته نیست؛ بلکه عوامل درونی کودک نیز در این مسئله تاثیرگذار است. وقتی والدین با کودک بازی می کنند و هم عرض با تفکرات کودک قرار می گیرند، در خلال این گفت و گو به بسکمک از مسائل درونی کودک آگاه می شوند.

او گفت: ورود به لایه های درونی روانی کودک برای شناخت خشم های فروخفته کودک بسیار کارآمد است.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که چرا صحبت کردن در جمع برای بعضی از بچه ها سخت است، گفت: این بچه ها با ترس از قضاوت دیگران روبه رو هستند. بهترین راه این است که در این بچه ها اطمینان بخشی ایجاد کنیم و با تمرین و تکرار و صحبت کردن در حضور والدین و همچنین با تشویق کردن و هدیه دادن اولیای مدرسه به این بچه ها، در رفع کمرویی آنان تلاش کنیم.

وی در خصوص کسب عزت نفس در بچه ها گفت: عزت نفس یعنی احساس خود ارزشمندی، مسلماً واکنش اعضای خانواده در کسب عزت نفس کودک بسیار تاثیر گذار است.

او روش صحیح و به میزان تشویق کردن کودک را در ایجاد عزت نفس او بسیار موثر دانست.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که عزت نفس چه تفاوتی با اعتماد به نفس دارد، گفت: اعتماد به نفس به میزان توانمندی های فرد بستگی دارد؛ اما عزت نفس به ابعاد ارزشی شخص باز می گردد.

وی گفت: کمبود عزت نفس در بچه ها، احساس شادکامی را در بچه ها تحت تاثیر قرار می دهد.

دکتر رشیدی با بیان انواع سبک های فرزندپروری، بهترین سبک فرزندپروری را مقتدرانه دانست که در این روش، والدین با صمیمیت و به طور منطقی به خواسته های فرزند خود عمل می کنند.

دکترای فلسفه تعلیم و تربیت در پاسخ به این سوال که چرا بعضی از بچه ها در ورود به محیط های تازه مانند مهدکودک یا مدرسه دچار هراس و ناراحتی می شوند، گفت: باید در بچه ها احساس تعلق به محیط ایجاد گردد تا احساس راحتی کنند. باید با روش های صحیح این احساس تعلق را قبل از ورود به محیط تازه و همچنین در روز ها و هفته های ابتدایی ورود، در آن ها ایجاد کرد.

وبلاگ بارسلونا علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "باید ها و نباید هایی برای جلوگیری از آسیب به سلامت روان بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید ها و نباید هایی برای جلوگیری از آسیب به سلامت روان بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید