با سفر کردن، کرونا را سوغات نبرید!

به گزارش وبلاگ بارسلونا، علیرغم هشدار های علوم پزشکی و ستاد مقابله با کرونا در خراسان جنوبی برای خودداری از سفر همچنان شاهد ورود مسافران به استان و برنامه ریزی عده ای برای رفتن به سفر در تعطیلات پیش رو هستیم.

با سفر کردن، کرونا را سوغات نبرید!

به گزارش از، حدود 6 ماه است که کشور ما میزبان ویروس ناخوانده ای به نام کرونا شده است و در این مدت مردم و کادر درمانی فراز و نشیب های زیادی را از سر گذرانده اند.

گاه تعداد مبتلایان و فوتی های ناشی از این ویروس افزایش یافته و زنگ هشدار را نواخته است و زمانی نیز با رعایت مسائل بهداشتی و تعطیلی بعضی از مراکز آمار کاهش یافته و لبخند را بر لب مردم و کادر درمان نشانده است.

در حال حاضر نیز بعد از فرایند رو به افزایش تعداد بستری های در بیمارستان های کشور و خراسان جنوبی به علت ویروس کرونا با رعایت مردم این آمار کاهش یافته است، ولی مسئولان و کارشناسان بهداشتی نگران تعطیلات پیش رو و افزایش مجدد آمار مبتلایان بر اثر مسافرت های مردم در این ایام هستند.

در تاریخ دوم شهریورماه نیز ستاد ملی مقابله با کرونا در اطلاعیه ای ضمن تشکر از مردم ایران که با همراهی و همکاری با کادر بهداشت و درمان در مقابله با کرونا، حداقل تردد در سطح شهر ها و جاده ها را داشته اند، از اقلیتی که در این باره بی توجه هستند، خواست که بدون داشتن دلایل جدی از سفر و تردد خودداری نمایند.

در این اطلاعیه آمده است آنالیز میدانی متخصصان اپیدمی وزارت بهداشت طی شش ماه گذشته موید این نکته مهم است که میزان ابتلاء و فوت ناشی از کرونا، ارتباط مستقیم با رفتن به سفر در سطح کشور داشته است و بنا بر این رفتن به سفر به معنی قبول ریسک مبتلا شدن و مبتلا کردن سایر هموطنان به ویرووس کوید 19 است.

ضمن تشکر مجدد از اکثریت مردم عزیز کشورمان که با همراهی و همکاری با کادر بهداشت و درمان در مقابله با کرونا، حداقل تردد در سطح شهر ها و جاده ها را داشته اند از اقلیت بی توجه، انتظار دارد به جمع کثیر ایرانیان همراه برای مقابله با کرونا بپیوندند و با توجه به دستورات پزشکان و پرستاران وزارت بهداشت با رعایت کلیه دستور العمل ها به کرونا مبتلا نشوند و دیگران را مبتلا ننمایند.

مرضیه بهمنی از شهفرایندان بیرجندی در این زمینه گفت: بعد از گذشت ماه ها از شیوع کرونا کادر درمان واقعاً خسته شده اند و افزایش تعداد مبتلایان و افراد بستری در بیمارستان ها بار مضاعفی بر دوش پرستاران و پزشکان است.

او اظهارکرد: ما با تصمیمات خود و پایبندی به قواعد و قوانین بهداشتی می توانیم یاری شایانی به پرستاران و پزشکاران در روبرو با شیوع کرونا داشته باشیم.

این شهفرایند بیرجندی بیان نمود: وقتی که کارشناسان بهداشتی و متولیان امر بار ها و بار ها از ما درخواست می نمایند در تعطیلات پیش رو برای پیشگیری از افزایش بیماران کرونایی از سفر پرهیز کنیم چرا باید با خودخواهی باز هم برای سفر برنامه ریزی کنیم.

بهمنی گفت: فرصت برای سفر زیاد است، ولی اگر سلامت ما تحت تأثیر قرار گیرد بی شک هیچ جایگزینی نخواهد داشت.

غلامرضا بارانی از دیگر شهفرایندان خراسان جنوبی نیز در این زمینه اظهار کرد: به نظر من سفر کردن در شرایط شیوع کرونا به نوعی نشان خودخواهی است.

او بیان نمود: هر روز بین 100 تا 200 نفر از هموطنان ما بر اثر شیوع کرونا فوت نموده و بیش از هزار نفر به علت ابتلاء به این بیماری در بیمارستان ها بستری می شوند و در چنین شرایطی چرا باید رفتار های نشان از بی احتیاطی، چون سفر کردن داشته باشیم.

بارانی اضافه نمود: هم وطنانی که با بی احتیاطی در تعطیلات به سفر می فرایند آیا خستگی کادر درمان و فوتی های ناشی از کرونا را نمی بینند؟

مهدی زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این زمینه گفت: براساس آنالیز های اجرا شده دومین راه انتقال و شیوع ویروس کرونا استفاده از وسایل نقلیه عمومی برای سفر های درون شهری و برون شهری است.

او با اشاره به اینکه انتقال ویروس کرونا با استفاده از وسایل نقلیه حدود 26 درصد موارد انتقال را شامل می گردد، بیان نمود: در سفر های برون شهری به واسطه استفاده از سرویس های بهداشتی عمومی و رستوران ها و غذاخوری ها عمومی این موضوع از حساسیت بیشتری برخوردار است.

مهدی زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: هر چند ما به عنوان متولیان سلامت بر غذاخوری ها و رستوران های بین راهی نظارت می کنیم، ولی بالاخره هستند افرادی که علی رغم نظارت ها پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی نمایند.

او اضافه نمود: از طرف دیگر در وسایل نقلیه عمومی و به طور کلی در سفر افراد برای مدت طولانی در کنار یکدیگر هستند و در صورت مبتلاء بودن یکی از مسافران به ویروس کرونا احتمال ابتلاء دیگران نیز افزایش خواهد داشت.

او اظهارکرد: از طرف دیگر ما با مسافرت ویروس کرونا را گاه از یک منطقه قرمز به یک منطقه کم خطرتر برده و شیوع کرونا در آن منطقه را افزایش می دهیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به تعطیلات پیش رو در تاسوعا و عاشورا بیان نمود: به واسطه آئین های سنتی که از گذشته در این روز ها در بسیاری از روستا های خراسان جنوبی وجود دارد و یا برای ملاقات با پدر و مادر بسیاری از مردم در این ایام به روستا های اطراف سفر می نمایند.

او ادامه داد: از آنجایی که بسیاری از افراد مبتلاء به ویروس کرونا هیچ گونه علامتی ندارد با سفر به یک روستا که حتی یک بیماری کرونایی ندارد، آنجا را نیز آلوده می نمایند.

مهدی زاده با اشاره به اینکه میانگین فوت بیماران مبتلاء به کرونا در خراسان جنوبی 72 سال و و متوسط سن درگیری با بیماری 52 سال است، توضیح داد: اگر ما مبتلاء به ویروس کرونا بوده، ولی به واسطه بدون علامت بودن خودمان از بیماری آگاهی نداشته باشیم با سفر به روستا و ملاقات با والدین آنان را نیز مبتلاء و گرفتار می کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مطرح نمود: توجه به همه این موارد باعث شده که ما به هم استانی ها توصیه کنیم که در تعطیلات پیش رو از سفر خودداری نموده و با سفر کرونا را سوغات نبرند.

حضرت علی (ع) در حدیثی می فرماید چه بسا خوشی های کوتاه که حسرت های طولانی به همراه دارد که به نظرت می رسد این حدیث مولا در سفرکردن های ما در شرایط شیوع کرونا صدق پیدا می کند.

به سفر می رویم و ساعات و روز های کوتاه را از سفر لذت می بریم، ولی با سوغات بردن کرونا سرفه های طولانی، درد های مزمن و خدای ننموده مرگ عزیز را رقم می زنیم.

منبع: مهر

ی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "با سفر کردن، کرونا را سوغات نبرید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با سفر کردن، کرونا را سوغات نبرید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید