بررسی شرایط تسهیل واردات چوب با پوست

به گزارش وبلاگ بارسلونا، نیاز صنایع به چوب برای تولید انواع مصنوعات چوبی نظیر مبلمان، انواع اوراق فشرده چوبی، نئوپان، MDF و غیره با توجه به ممنوعیت تأمین این ماده اولیه از جنگل های شمال که پیش از این منبع اصلی تأمین چوب بوده است و در عین حال ممنوعیت واردات چوب با پوست، سبب شده تا مشکلاتی در تأمین این ماده اولیه در صنایع مختلف به وجود آید.

بررسی شرایط تسهیل واردات چوب با پوست

دبیرخانه کمیته ماده 12 بنا به درخواست اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران به عنوان یکی از صنایع مصرف کننده چوب، موضوع را در دستورکار کارگروه کارشناسی قرار داد.

در این نشست علی چاغروند، مدیر پژوهشی دبیرخانه کمیته به تشریح مسئله پرداخت و گفت: پوست چوب به مثابه محافظ عمل کرده و واردات چوب بدون پوست به دلیل آسیب پذیری بالا هزینه هایی در پی دارد که موجب می شود این کار توجیه اقتصادی نداشته باشد.

در این مورد علی محمد اسفندکمک، معاون مدیرکل دفتر صنایع نساجی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در حمایت از صنایع مصرف کننده چوب، تأکید کرد: علیرغم تصریح دولت به امکان واردات با ذکر شرایط معین برای ضدعفونی چوب در مصوبه تیرماه 92، سازمان حفظ نباتات همچنان از ورود چوب با پوست ممانعت می کند. این درحالی است که در اکثر کشورها ترجیح بر این است برای کاهش هزینه ها و تولید ارزش اضافه کرده بیشتر، تنه وارد شود؛ در نظر داشته باشید که ضایعات پوست و خاک اره هم قابلیت استفاده دارد.

مهدی قائمیان، معاون قرنطینه سازمان حفظ نباتات کشور در واکنش به اظهارات مطرح شده یکی از وظایف سازمان حفظ نباتات را جلوگیری از آفات و بیماری ها به داخل کشور برشمرد و تشریح کرد: سازمان ناگزیر به اجرای سیاست های پیشگیرانه است. از طرف دیگر موظف به اجرای طرح های حفاظت از جنگل هستیم چرا که این جنگل ها طبیعی هستند و نمی توانیم دست به ضدعفونی آنها بزنیم چون اکو سیستم را دچار اختلال می کند.

وی ادامه داد: صنایع استفاده از روش ضدعفونی با متیل بروماید را ترجیح می دهد اما سازمان به دلیل صدمات زیست محیطی این گاز، امکان تخصیص سهمیه استفاده از بروماید به واردات را ندارد. پیشنهاد ما روش تیمار حرارتی است که به نظر می رسد مطلوب صنایع نیست چون هزینه بر است.

او ضدعفونی در مبدأ را روشی مطلوب بیان نمود و اضافه کرد: اگر قرار به ضدعفونی در مقصد باشد باید محلی برای این کار معین شود که فاصله قابل قبول از جنگل ها و باغات کشور را داشته باشد.

اعضای کارگروه در سه محور به جمع بندی رسیدند؛ اول ضدعفونی در مبدأ به گونه ای که دولت کمک کند و برای کاهش هزینه ها، تجهیزات ضدعفونی را در کشور مبدأ ایجاد کند. محور بعدی، ضدعفونی در مقصد، به این شکل که سازمان حفظ نباتات به عنوان متولی یک محل و یک روش را معین کند تا بعد اقتصادی، بعد فنی و زیستی موضوع را پوشش دهد و در نهایت پیشنهاد حذف 4 درصد حقوق ورودی مطرح شد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "بررسی شرایط تسهیل واردات چوب با پوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی شرایط تسهیل واردات چوب با پوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید