حسادت به فرزند دوم را با این روش های ساده کنترل کنید!

به گزارش وبلاگ بارسلونا، یکی از موارد شایع در بین بچه ها، حسادت به فرزند دوم از طرف فرزند اول است که والدین باید بتوانند با راهکارهای مناسب آن را کنترل نموده و احساس عشق و دوستی بین فرزندان را جایگزین نمایند.

حسادت به فرزند دوم را با این روش های ساده کنترل کنید!

در این مطلب می خواهیم نحوه برخورد و روش های مناسب برای مدیریت حسادت به فرزند دوم را برایتان شرح دهیم.

دلیل حسادت به فرزند دوم

حسادت فرزند اول به فرزند دوم دلایل مختلفی مانند تفاوت سنی کمتر از 3 سال بین دو فرزند، عدم توجه کافی پس از آمدن فرزند دوم نسبت به فرزند اول، وابستگی بیش از اندازه فرزند اول به والدین و … دارد.

در واقع زمانی که فرزند دوم متولد می گردد، فرزند اول احساس می نماید کانون توجه خانواده کودک کوچک تر است و اگر ما به خوبی این مسئله را برای او روشن نکنیم و حواسمان به رفتارمان نباشد حتی ممکن است فکر کند که دیگر دوستش نداریم.

همه این احساسات باعث می گردد، فرزند اول خود را در رقابت با فرزند دوم برای کسب توجه بیشتر ببیند و اگر این اوضاع با آگاهی و به خوبی کنترل نگردد، به هر دو کودک و خانواده آسیب می زند.

آماده سازی فرزند اول قبل از تولد فرزند دوم

اگر والدین بتوانند قبل از به جهان آمدن فرزند دوم، فرزند اول را از نظر پذیرش موضوع آماده نمایند، شرایط بهتری ایجاد خواهد شد. این کار کمی برای والدین سخت است، اما انجام آن در آینده یاری عظیمی هم به والدین و هم به فرزندان می نماید.

برای بیان کردن این موضوع، باید در نهایت احترام و تفاهم و آرامش این موضوع را به کودک بگویید و بعد از آن اجازه دهید کودک احساسات طبیعی خود نسبت به این موضوع را مانند حس عصبانیت، بروز دهد تا با شناسایی آن ها بتوانید به خوبی کنترلشان کنید. پس به هیچ وجه احساسات او را سرکوب نکنید.

نحوه برخورد با فرزند اول بعد از تولد نوزاد جدید

1. درک احساسات متناقض او

باید به عنوان والدین شرایط سخت کودک اول را درک کنید. او در این زمان ممکن است احساسات متناقض دوست داشتن و نفرت را با هم بروز دهد. مثلاً در کنار شما بخواهد کودک را اذیت کند، اما در برابر آزار شخص دیگر نسبت به او احساس مسئولیت بکند؛ بنابراین او را درک کنید و مطمئن باشید احساسات منفی بر احساسات مثبت تأثیر نمی گذارند و ما باید آن ها را برای افزایش حس مثبت تشویق کنیم.

همچنین این نکته را بپذیرید که قرار نیست خواهران و برادران همواره عاشق همدیگر باشند؛ حس حسادت و رقابت تا حدودی بین آن ها وجود دارد که با کنترلش مسئله ای ایجاد نمی نماید و حتی می تواند باعث موفقیتشان گردد. البته به هیچ وجه آن ها را مقایسه نکنید.

2. تعیین مرزهای تعیین برای کنترل اوضاع

قوانینی را برای فرزندان تعیین کنید تا مجاز به انجام هر کاری برای تخلیه احساسات خود نباشند. مثلاً به او بگویید که اجازه ندارد برادر یا خواهرش را با الفاظ نامناسب صدا بزند. در واقع باید به آن ها یاد بدهید که نباید دقیقا طبق احساسی که دارند عمل نمایند و می توانند یاد بگیرند که آن را کنترل نمایند. این قوانین باید جزئی و کامل باشند و روش های جایگزین مثل ضربه زدن به یک کیسه بوکس برای تخلیه احساسات منفی را برای او در نظر بگیرید.

3. وقت گذراندن با فرزند اول

درست است که با آمدن فرزند دوم سر شما حسابی شلوغ می گردد و کارهای زیادی برای انجام دادن دارید، اما نباید توجهتان نسبت به فرزند اول به طور قابل ملاحظه ای که به او ضربه بزند، کاهش یابد. سعی کنید روزانه حداقل بین 15 الی 30 دقیقه فقط برای او وقت بگذارید، مثلاً با او حرف بزنید یا برایش کتاب بخوانید و نقش مهم او در خانواده و یاری به والدین را برایشان شرح دهید، تا احساس امنیت بیشتری داشته باشند.

همچنین می توانید یک سری کارهایی که برای نوزاد جدید انجام می دهید برای فرزند اول هم انجام دهید تا بداند همواره مورد توجه شما باقی می ماند. مثلاً اگر تغییراتی در اتاق نوزاد جدید می دهید در اتاق فرزند اول نیز با نظر خودش تغییراتی انجام دهید.

4. رعایت فاصله سنی استاندارد بین فرزندان

از نظر روانشناسی بهترین فاصله سنی بین دو فرزند حداقل 3 سال و حداکثر 7 سال هست؛ بنابراین اگر فاصله سنی آن ها کمتر از سه سال باشد، به این دلیل که هنوز کودک رشد کافی نداشته است و خیلی از مسائل را درک نمی نماید و همچنین به دلیل اینکه مادر در شرایط بارداری نمی تواند به خوبی گذشته از نظر عاطفی، تغذیه، بازی و … به فرزند اول رسیدگی کند، باعث آسیب رساندن به او می گردد؛ اما در سن بالای 3 سال فرزند اول نسبتاً شناخت بهتری از مسائل دارد و بهتر موضوعات جدید خانواده را می پذیرد.

5. مسئولیت دادن به فرزند اول

بهتر است والدین حتی قبل از اینکه برای بارداری مجدد تصمیم بگیرند موضوع را با فرزند اول در میان بگذارند و او را در تصمیم گیری شریک بدانند. این کار به آن ها حس مسئولیت پذیری و استقلالی می دهد که باعث می گردد در آینده بهتر با موضوع کنار بیایند و فکر ننمایند که فرزند دوم جای آن ها را می گیرد. همچنین دادن مسئولیت هایی مانند یاری در چیدمان اتاق فرزند دوم باعث پذیرش بیشتر موضوع از طرف کودک عظیم تر می گردد.

6. عدم دور کردن فرزند دوم از فرزند اول

به هیچ وجه برای جلوگیری از آسیب به فرزند دوم، او را از فرزند اول دور نکنید. این کار نه تنها مشکل را حل نمی نماید، بلکه می تواند علاوه بر حسادت، حس عصبانیت را نیز در فرزند اول زیاد نموده و باعث گردد او در خفا به کودک کوچک تر آسیب بزند و گاهی مواقع اتفاقات جبران ناپذیری می افتد.

روش های کاهش حسادت به فرزند دوم

متخصصان روانشناسی کودک، راهکارهای مختلفی برای کنترل حسادت به فرزند دوم ارائه می دهند، اما درباره اصول کلی زیر همگی اتفاق نظر دارند:

1. نحوه اعلام خبر بارداری به فرزند اول

  • دست نگه داشتن در اعلام خبر تا سرانجام سه ماهه اول بارداری.
  • به کودکتان نگویید که نوزاد جدید همبازی جدید او محسوب می گردد.
  • مانند یک پروژه سخت کاری موضوع را بیان نکنید و سعی کنید این موضوع با توجه به درک کودک بیان گردد.

2. شرح معنی نوزاد کوچک یا نی نی جدید

  • عکس های نوزادی فرزندتان را به او نشان دهید.
  • اجازه دهید او نیز حرکات جنین در شکمتان را احساس کند.
  • نوزاد تازه متولد شده ای را به وسیله فیلم یا واقعیت به او نشان دهید، تا بهتر موضوع را درک کند.

3. هنگام زایمان و به جهان آمدن کودک

  • در زمان زایمان و بستری شدن کودک اول را از خانه دور نکنید و اجازه دهید در محیط عادی خود مانده و بازی های قبلی اش را انجام دهد. بهتر است از کسی بخواهید که نزد او بماند نه اینکه او را به منزل دیگران بفرستید.
  • سعی کنید اولین ملاقات فرزند اول و دوم در بین جمع و جلوی مهمانان نباشد، تا به راحتی بتواند احساسات خود را بروز دهد. زیرا در این زمان حساس هر حرفی از جانب دیگران زده گردد تأثیرات عمیقی در کودک اول می گذارد که گاهی مناسب نیست.

4.پاسخ به پرخاشگری فرزند اول

  • ممکن است در ابتدا فرزند عظیم تر شما آغاز به پرخاشگری کند. در این حالت با او مهربان و در عین حال قاطعانه برخورد کنید.
  • به فرزند اول نشان دهید که نوزاد جدید چقدر کوچک است و به یاری بیشتری از جانب والدین نیاز دارد.
  • سعی کنید با مرور خاطرات نوزادی خودش درک او نسبت به موضوع را افزایش دهید.

سخن آخر

همان طور که فرزندان ما به تغذیه مناسب نیاز دارند، تغذیه روحی مناسبی هم باید داشته باشند و همه احساسات آن ها باید مورد توجه قرار بگیرد. درباره حسادت به فرزند دوم اگر راهکارهای کنترل این حسادت را یاد نگیریم و به کار نبریم یا احساساتی مثل حسادت و عصبانیت و خشم کودکمان را با روش های نادرست سرکوب کنیم، ممکن است این احساسات، به شکل شدیدتری با آن ها به دوران بلوغ بروند و آسیب های جبران ناپذیری را برای فرزندمان ایجاد نمایند و یا حتی در سرنوشت و نحوه تعامل او با دیگران تأثیرات منفی بگذارد.

پیشنهاد می کنیم در راستای مدیریت حسادت فرزند اول به فرزند دوم مطلب 10 راه ساده و موثر برای کنترل خشم بچه ها را نیز حتما در انگیزه بخوانید.

منبع: مجله انگیزه

به "حسادت به فرزند دوم را با این روش های ساده کنترل کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حسادت به فرزند دوم را با این روش های ساده کنترل کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید