دگرگونی در ساختار ژنتیکی بدن انسان برای سفر به سیاره سرخ

به گزارش وبلاگ بارسلونا، با افزودن DNA یک گونه جانوری مرموز به بدن فضانوردان، آ نها به انسان هایی مافوق بشری تبدیل می شوند.

دگرگونی در ساختار ژنتیکی بدن انسان برای سفر به سیاره سرخ

به گزارش خبرنگار مهندسی ژنتیکی یکی از علوم بسیار پیچیده و اثرگذار در زندگی انسان هاست که به گفته دانشمندان دگرگونی های فراوان در زندگی انسان ها در سال های آینده ایجاد می کند.

مهندسی ژنتیک بر موفقیت اسکان انسان ها در سفر به سیاره سرخ نقش اساسی خواهد داشت. این روز ها سازمان های پیشتاز فضایی از جمله اسپیس ایکس در تلاش است تا با ساخت نسل جدید موشک های فضایی پرسرعت، چون سفینه فضایی استارشیپ در طی چند سال آینده گروهی از فضانوردان را رهسپار سیاره مریخ کند. این شرکت در نظر دارد تا سال 2050 حدود یک میلیون انسان را در سیاره مریخ ساکن کند.

سفربه سیاره مریخ که در دهه 2030 میلادی انجام خواهد شد برای سلامت فضانوردان بسیارخطرناک است و آنها در طول سفر که چند سال به طول می انجامد در معرض پرتو های مضر کیهانی، تنفس در فضای بسته درون سفینه فضایی، محدودیت در تامین مواد خوراکی، بروز پوکی استخوان و ضعف عضلانی و سایر بیماری های جسمی و روانی قرار می گیرند.

کارشناسان برای به حداقل رساندن اثر های زیان آور سفر طولانی به سیاره سرخ اعلام کرده اند نیاز به دگرگونی هایی در ساختار DNA بدن فضانوردان هست تا آنها برای این سفر پرمخاطره آماده شوند.

چرا ضعیف شدن میدان مغناطیسی زمین می تواند خطرناک باشد؟

در طول سال ها دانشمندان به مطالعه و بررسی های فراوان درباره دگرگونی های ژنتیکی در گیاهان و حیوان های کوچک در محیط خلاء و فضا پرداخته و به نتیجه های منحصربه فردی دست یافته اند.

به گفته دانشمندان دانشگاه کرنل آمریکا، سلول های مهندسی و دگرگونی ژنتیکی یافته مقاومت بیشتری در برابر اشعه های کیهانی از خود نشان می دهند.

درکنار مطالعه درباره ایجاد دگرگونی ژنتیکی در سلول های بدن فضانوردان، دانشمندان درنظر دارند با ساخت نسل جدید موشک های فضایی که مقاومت بالایی دربرابر اشعه های کیهانی دارند و تولید دارو های اثربخش از سلامت جسمانی و روانی فضانوردان درجریان سفر های طولانی مدت فضایی محافظت کنند.

محققان اعلام کرده اند سفربه سیاره مریخ اولین مرحله از سفر های فضایی طولانی فضانوردان به فضای عمیق است و در نظر دارند با ایجاد دگرگونی های ژنتیکی در ساختار بدن انسان، او را برای سفر به مناطق بسیار دور درفضا آماده کنند.

یکی از اصلی ترین مقصد ها برای سفر انسان در آینده، قمر اروپای سیاره مشتری است که بنا بر تحقیق های اجرا شده به وسیله محققان دارای اقیانوس مایع بزرگی در زیر پوسته یخی خود هست که به احتمال فراوان نمونه هایی از حیات میکروبی در آن یافت می شود.

قمر اروپا افزون بر دمای بسیار پایین در کمربند پرتو های کیهانی فوق العاده قدرتمند سیاره مشتری واقع شده است که برای سلامت فضانوردان بسیار مضر است و نیاز به استفاده از انواع تجهیزات محافظتی و دگرگونی درساختار ژنتیکی بدن انسان برای رسیدن به این قمر شگفت انگیز لازم است.

به گفته محققان مهندسی ژنتیک تنها به دگرگونی ساختار سلولی بدن فضانوردان راهی سیاره مریخ نمی شود و دانشمندان درنظر دارند دگرگونی های ژنتیکی دربرخی میکروب ها به وجود آورند تا با قرار دریافت در سیاره سرخ محیط خشک این سیاره را مناسب برای زندگی انسان ها کنند.

از جمله هدف های کارشناسان پرورش گیاهان، مناسب سازی دمای جو و ایجاد هوای قابل تنفس در سیاره مریخ برای زندگی فضانوردان است. کارشناسان معتقدند این امکان وجود دارد که گونه های حیات میکروبی از گذشته های دور در سیاره مریخ باقی مانده باشد و با ایجاد دستکاری ژنتیکی در ساختارشان بتوان از این گونه ها برای مسکونی کردن سیاره مریخ و اقامت دائم انسان ها بر روی آن استفاده کرد.

یکی از گونه های جانوری بسیار مقاوم در برابر دگرگونی های محیطی که کارشناسان به مطالعه بر روی ساختار ژنتیک آن پرداخته اند tardigrade یا خرس آبی نام دارد که بنا بر پژوهش های دانشمندان مقاومت فوق العاده ای در برابر اشعه های کیهانی دارد.

دانشمندان امیدوارند ژن این گونه منحصربه فرد را شناسایی کنند و با افزودن این ژنوم به ساختار بدن فضانوردان از آنها در برابر آسیب های اشعه های کیهانی که سبب ابتلای انسان به انواع سرطان و بیماری های مرگبار می شود محافظت کنند.

دانشمندان 40 ژن مفید برای کمک به سلامت جسمانی و روانی فضانوردان کشف کرده اند که می تواند برای موفقیت سفر آ نها به سیاره مریخ مورد استفاده قرار گیرد.

یکی از این ژن ها در منطقه تبّت در هیمالیا کشف شده است که به گفته دانشمندان می تواند به فضانوردان و کوهنوردان حاضر در مناطق دارای سطح کم اکسیژن کمک کند تا به فعالیت بپردازند و دچار افت اکسیژن دریافتی نشوند.

از جمله دیگر ژن ها می توان ژن های مفید برای تقویت حافظه و قدرت جسمانی را نام برد که سبب می شود فضانوردان درد کمتری را حس کنند یا نسبت به احساس استرس و ترس مقاوم تر شوند. طبق اعلام محققان این پژوهش ها در مرحله های ابتدایی قرار دارند و تا رسیدن به نتیجه زمان طولانی مورد نیاز است.

منبع: livescience

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "دگرگونی در ساختار ژنتیکی بدن انسان برای سفر به سیاره سرخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دگرگونی در ساختار ژنتیکی بدن انسان برای سفر به سیاره سرخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید