روایتی ایرانی از کره شمالی

به گزارش وبلاگ بارسلونا، نیم دانگ پیونگ یانگ نام کتابی است که حاصل دو سفر رضا امیرخانی به کشور ناشناخته و مرموز کره شمالی است.

روایتی ایرانی از کره شمالی

به گزارش کاماپرس، امیرخانی در این کتاب سعی دارد کشور کره شمالی که تحت شدیدترین تحریم های بین المللی و استبداد دولتی داخلی است را به مخاطب ایرانی معرفی کند. سفر اول او به کره شمالی، همزمان است با مذاکره پرجنجال دونالد ترامپ و کیم جون اون. او در پوشش یک مستندساز همراه با هیاتی سیاسی از حزب موتلفه اسلامی به پیونگ یانگ سفر نموده است. در سفر اول بیشتر بازدیدها و جلسه ها در چارچوب برنامه های از پیش طراحی شدۀ حزب حزب کارگران جمهوری خلق کره که تنها حزب موجود در کره شمالی است، انجام گرفته و نویسنده آنچنان که انتظار داشته نتوانسته با انسانِ کره شمالی ارتباط برقرار کند. به گواه امیرخانی محدودیت های آن سفر به حدی بوده که آنها امکان خارج شدن از هتل برای قدم زدن را نداشتند و ناچار بودند با شیطنت و ترفندهای خاصی از چنگال مراقب های وظیفه شناسشان فرار نمایند.

همین محدودیت ها، بهانه ای می گردد تا امیرخانی تصمیم بگیرند برای بار دوم و این بار خارج از این هیات دیپلماتیک راهی پایتخت کره شمالی گردد. سفر دوم همزمان است با بازی های جام ملتهای آسیا و رقابت تیم ملی ایران و چین. نویسنده روایت می نماید که محدودیت های رسانه ای به حدی بوده که آنها حتی امکان کسب اطلاع از نتیجه یک بازی مهم در چنین سطحی را هم نداشتند. هرچند در سفر دوم نیز یک تیم از طرف حزب کارگران کنترل امیرخانی و همکارش را برعهده داشتند اما در این سفر، آنها مجال بیشتری برای تعامل با انسان کره شمالی پیدا کردند. با این وجود چنانچه نویسنده تاکید می نماید بسیاری از موقعیت ها و بازدیدهایی که برای او ترتیب داده شده بود تا بتواند با شهروندان پیونگ یانگ تعامل داشته باشد، متظاهرانه و دروغین بودند.

امیرخانی در جای جای کتاب به اثرات تحریم های بین المللی بر جامعه کره شمالی اشاره می نماید و بطور پیوسته کوشش می نماید تا به این سئوالِ مرغ - تخم مرغی پاسخ دهد که آیا استبداد حاکم بر کره شمالی به واسطه تحریم تقویت شده یا تحریم های بین المللی پیامد استبداد خاندان کیم است؟ او گاه خواسته و ناخواسته به مقایسه کره شمالی و ایران، به عنوان دو کشور تحریم زده می پردازد.

نیم دانگ پیونگ یانگ، سال گذشته توسط نشر افق به چاپ رسید و تا امروز چهار بار دیگر تجدید چاپ شده است. این کتاب 343 صفحه ای با قیمت 50 هزار تومان در کتابفروشی ها در دسترس علاقمندان به سیاست و گردشگری واقع شده است. پیش از این کتابهای داستان سیستان، منِ او، ارمیا، بیوتن و نفحات نفت توجه اهالی کتاب را به خود جلب نموده بودند.

منبع: همگردی

به "روایتی ایرانی از کره شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایتی ایرانی از کره شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید