مستندنگاری 50 قلم شیء فرهنگی تاریخی به دست آمده از کاوش های ریوی

به گزارش وبلاگ بارسلونا، معاون میراث فرهنگی خراسان شمالی گفت: طی انجام فصل هفتم کاوش های ریوی، حدود 50 قلم شیء تاریخی و فرهنگی به دست آمده که کار مطالعه، مرمت و مستندنگاری آن ها شروع شده است.

مستندنگاری 50 قلم شیء فرهنگی تاریخی به دست آمده از کاوش های ریوی

به گزارش وبلاگ بارسلونا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی، علی مستوفیان، معاون میراث فرهنگی اداره کل استان با بیان اینکه هرسال در مهر و آبان ماه در محوطه تاریخی ریوی کاوش هایی انجام می گردد، گفت: مهم ترین فعالیت های فصل هفتم کاوش باستان شناسی، مطالعه ژئومورفولوژی، سامان دهی محوطه و تهیه طرح سایت پلان مدیریتی و مرمت آثار حاصل از بود که با همکاری متخصصانی از ایران و آلمان انجام می گردد.

او اضافه نمود: حدود 50 قلم اشیای مکشوفه از این محوطه تاریخی به کارگاه مرمت موزه مفخم بجنورد منتقل و پس از مطالعه اولیه، حفاظت اضطراری، مورد مرمت و بازپیرایی قرار می گیرد و درنهایت این اشیا در محل موزه باستان شناسی در معرض نمایش و بازدید گذاشته خواهد شد.

او اظهار کرد: این اشیا شامل خمره های بزرگ، ظروف سفالین، گِل مُهر، مهرهای سنگی و گچی و اشیای مفرغی ازجمله سوزن و چاقو است که تقریباً سالم است و آسیب دیدگی های جزئی دارند که پس از مرمت، مستندسازی می شوند.

محوطه تاریخی ریوی در سال 1346 با شماره 720 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و یکی از مهم ترین استقرارهای تاریخی در شمال شرق کشور است و بقایای باستان شناسی از دوره های مفرغ، آهن، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و اسلامی را در خود جای داده است.

منبع: میراث آریا

به "مستندنگاری 50 قلم شیء فرهنگی تاریخی به دست آمده از کاوش های ریوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مستندنگاری 50 قلم شیء فرهنگی تاریخی به دست آمده از کاوش های ریوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید