موهای پیشانی نوزاد چه علتی دارند و کی می ریزند؟

به گزارش وبلاگ بارسلونا، پیشانی برخی از نوزادان تازه متولد شده پر از مو است که در برخورد اول برای والدین می تواند کمی ناراحت کننده باشد. اما موهای پیشانی نوزاد از نظر پزشکی کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد. اگر به دنبال علت و زمان ریزش موهای پیشانی نوزاد هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

موهای پیشانی نوزاد چه علتی دارند و کی می ریزند؟

موهای پیشانی نوزاد کی در می آید و کی می ریزد؟

زمانی که نوزاد در رحم مادر است، پوشش کرکی مو رشد می نماید و این کرک ها بعد از بدنیا آمدن کودک در نواحی پیشانی و یا روی گوش ها و … به خوبی قابل رویت هستند. اما معمولا با توجه به سنین بارداری، نژاد و رنگ پوست کودک، حجم و مدل این موها می تواند در نوزادان متفاوت باشد.

به طور کلی زمان رویش موهای روی پیشانی و یا هر موی زائد دیگر از هفته 16 تا 20 بارداری آغاز شده و در 28 هفتگی موهای زائد آغاز به ریختن در رحم مادر می نمایند. بعضی از نوزادان پیش از تولد تمام مو های زائد خود را از دست می دهند و بعضی دیگر مقداری از این موها را بعد از تولد با خود دارند.

اما جای نگرانی نیست یک یا دو هفته پس از تولد این موهای کرکی مانند و سیاه آغاز به ریختن می نمایند و نوزاد زیبایی خود را بدست می آورد. البته در موارد نادری مشاهده شده است که در بعضی نوزادان ماه ها طول کشیده تا این موهای زائد ریخته شوند؛ اما کاملا طبیعی است، به ویژه اگر نوزاد زودتر از موعد متولد شده باشد.

آیا موهای زائد روی پیشانی نوزاد فوایدی هم دارد؟

شاید دیدن این موهای تیره چندان جالب نباشد، اما ضروری است بدانید که هیچ کار خداوند بی علت نیست. در دوران بارداری، کودک شما توسط مایعات موجود در کیسه آب محاصره می گردد. قرار دریافت مداوم در برابر مایعات رحم، بر دمای پوست و بدن تأثیر می گذارد. این کرک هایی که روی پیشانی و یا هر نقطه دیگر بدن نوزاد می بینید جنین را گرم نگه داشته و موجب تنظیم دمای بدن او در رحم مادر شده شده است؛ تا زمانی که چربی به مقدار کافی زیر پوست نوزاد تشکیل گردد.

ضروری است برای ریختن موهای روی پیشانی نوزاد کاری کنیم؟

والدینی که دچار حساسیت به ظاهر نوزاد برای این موهای زائد شدند و به دنبال راهی برای درمان آن می گردند بهتر است نکات زیر را بخوانند:

  • شکیبا باشید. بهترین درمان برای از بین رفتن موهای روی پیشانی زمان است. نوزاد را با این موها رها کنید و اجازه دهید بطور طبیعی یک یا دو هفته پس از تولد موها بریزند.
  • ماساژ ملایم را امتحان کنید. اگر بشدت به این کرک ها حساسیت پیدا کردید کمی روغن طبیعی به نوک انگشتانتان بمالید و خیلی ملایم روی پیشانی را ماساژ دهید فقط مراقب باشید به نوزاد آسیب نزنید.
  • از ابزار اصلاح و یا کرم های موبر استفاده نکنید. اصلاح کردن موهای پیشانی نوزاد با کرم های موبر و یا هر وسیله دیگری نه تنها این موها را از بین نمی برد، بلکه باعث افزایش و رشد بیشتر مو می گردد.
  • با پزشک صحبت کنید. اگر نگران هستید یا سؤالی دارید، پزشک می تواند به شما اطمینان دهد که کودک شما سالم است و این موهای زائد کاملا طبیعی و بی ضرر هستند.

آیا بین موهای روی پیشانی نوزاد و زمان زایمان ارتباطی هست؟

در پاسخ به این سوال، به طور کلی می توان گفت:

  • نوزادانی که در تاریخ تعیین شده بین هفته های 37 تا 42 بارداری بدنیا می آیند مقدار کمی مو های زائد و مو های پیشانی دارند.
  • نوزادانی که پس از 42 هفته بارداری متولد شده اند، معمولا موی زائد پیشانی ندارند.
  • نوزادانی که نارس (پیش از 37 هفته بارداری) متولد شده اند، موی زائد بیشتری دارند.
  • نوزادانی که پوست روشن دارند و بور هستند، مو های زائد بی رنگ یا کمرنگی دارند.
  • نوزادانی که پوست تیره دارند، مو های زائد مشکی و ضخیم تری دارند.

کلام آخر

موهای روی پیشانی نوزاد کاملا طبیعی و از نظر علمی راهی برای محافظت از پوست و دمای بدن جنین در رحم است. همه نوزادان دارای موی زائد هستند، اما با توجه به زمان زایمان و سن جنین و مسائل ژنتیکی نوع رویش مو متفاوت است. شما در این رابطه چه تجربه ای داشته اید؟ نباید فراموش کنید که ما منتظر خواندن نظرات، ایده ها، تجربیات و نقدها شما در پایین همین صفحه هستیم؛ با ما در ارتباط باشید

اما از آنجایی که یکی دیگر از نگرانی های مادران برای نوزاد تازه متولد شده شان، افتادن بند ناف است، خواندن مقاله در افتادن بند ناف نوزاد، چه مواردی را مدنظر قرار دهیم؟ را پیشنهاد می کنیم.

منبع: مجله انگیزه

به "موهای پیشانی نوزاد چه علتی دارند و کی می ریزند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موهای پیشانی نوزاد چه علتی دارند و کی می ریزند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید