نمی خواهند موزه تئاتر متولد گردد، هشدار درباره کاربری یک ساختمان

به گزارش وبلاگ بارسلونا، بهروز غریب پور کارگردان و هنرمند عرصه تئاتر که پیش از این در سابقه کاری خود طراحی و ساخت خانه هنرمندان ایران و همچنین فرهنگسرای بهمن را به ثبت رسانده است، طرح راه اندازی موزه تئاتر را برای استقرار در ساختمان خریداری شده توسط اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خیابان مهبد، ارائه داده بود.

نمی خواهند موزه تئاتر متولد گردد، هشدار درباره کاربری یک ساختمان

این طرح که با بررسی های مختلف به اداره کل هنرهای نمایشی ارائه شده بود، به اجرا نرسید و ساختمان مهبد مورد استفاده های مختلف از جمله به عنوان دبیرخانه جشنواره های تئاتر عروسکی و تئاتر فجر نهاده شد و طبق اعلام شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی این ساختمان از این پس مورد استفاده اداره برنامه های تئاتر با مأموریت هایی متفاوت از پیش، قرار می گیرد.

موزه تئاتر قربانی اختلاف نظر میان خانواده تئاتر؟

غریب پور درباره چرایی اجرا نشدن طرح موزه تئاتر در ساختمان مهبد، به وبلاگ بارسلونا گفت: زمانی می شد با بودجه یک یا 2 میلیاردی یک موزه حداقلی برای تئاتر ایران فراهم کرد و طبیعتاً خریداری ساختمان مهبد از هر نظر مقرون به صرفه بود. طراحی من و تیم همراهم نیز برای مبنای یک موزه مینی مالیستی بود که با توجه به پتانسیل های دیجیتال می شد تمام اطلاعات تئاتر ایران را در این موزه تعبیه کرد. طراحی ما این بود که ساختمانی 7 طبقه با تمام پیش بینی هایی که صورت گرفته بود داشته باشیم و این طراحی در دفتر مدیر مرکز هنرهای نمایشی موجود است.

وی یادآور شد: بحث اجرایی شدن طرح موزه تئاتر، مدام به امروز و فردا موکول شد و در آخرین ملاقاتی که با آقای کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی داشتیم قول این را دادند که به این قضیه می پردازند، ولی متأسفانه مدام اخبار متضاد با این قول و قرار داده شده و تعیین نیست اجرای این طرح چه گیر و گرفتاری هایی دارد. قطعاً از نظر فیزیکی جا کم داشته اند که در ابتدا ساختمان مهبد را به دفتر جشنواره ها اختصاص داده اند و حالا هم خبرهای دیگری در این خصوص داده شده است.

این هنرمند عرصه تئاتر متذکر شد: این روند نشان دهنده این است که عزم پایدار برای راه اندازی موزه تئاتر وجود ندارد. نکته دیگر اختلاف نظری است که همواره در بین خانواده تئاتر وجود داشته است؛ خانواده تئاتر همواره دنبال ایده آل هایی برای فضای تخصیص یافته به موزه بوده اند و فکر می کردند که موزه تئاتر هر چه بزرگ تر و وسیع تر باشد بهتر است. عملاً در 2 مورد که من وارد این قضیه شدم، عزمی برای راه اندازی موزه تئاتر وجود نداشت. در دور اول، شهرداری منطقه 10 ساختمانی را برای موزه تئاتر اختصاص داد که خانواده تئاتر با این بهانه که ساختمان مدنظر دور است، آن را پس دادند و عملاً هدیه ای را که شهرداری در آن موقع با دست ودل بازی در اختیار ما قرار داد، نادیده گرفتند و حالا هم که اینگونه شده است.

غریب پور توضیح داد: فکر می کنم که خیلی ها دوست ندارند موزه تئاتر راه اندازی گردد.

خطر استفاده از ساختمان مهبد به عنوان اداره تئاتر

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ساختمان مهبد مطلقاً برای استفاده اداره تئاتر مناسب نیست، شرح داد: اولین بررسی ما از زمین و ساختمان مدنظر بیانگر این بود که این ساختمان برای استفاده 2 یا 3 خانوار طراحی شده، از این رو ساختمان مهبد مطلقاً برای استفاده اداره تئاتر طراحی نشده و سازه ای برای یک استفاده عمومی نیست و خطرناک است. پیشنهاد ما در آن موقع این بود که صلاح است ساختمان کوبیده و ساخته گردد و یکی از دلایل این پیشنهاد ضعف ساختمان است که گزارش ما خوشبختانه وجود دارد.

این کارگردان و هنرمند تئاتر در انتها سخنان خود یادآور شد: در جای جای ساختمان مهبد با یک گروه سازه سنداژ کردیم و به این نتیجه رسیدیم که حتی ساختمان در این شرایط برای استفاده خانواده ها هم مناسب نیست زیرا این ساختمان در دوره ای که نظارت شهرداری بر ساخت و سازها به حداقل رسیده بود، ساخته شده و من می گویم که این ساختمان غیر قابل استفاده به عنوان یک مکان عمومی است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "نمی خواهند موزه تئاتر متولد گردد، هشدار درباره کاربری یک ساختمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمی خواهند موزه تئاتر متولد گردد، هشدار درباره کاربری یک ساختمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید