هواپیمایی که به خاطر وزن زیاد مجبور شد 15 مسافر را پیاده کند!

به گزارش وبلاگ بارسلونا، اخراج مسافران از هواپیما

تصور کنید که پس از مدتی کار طولانی، قرار است به یک تعطیلات حسابی در مقصدی که آرزویش را داشته اید، سفر کنید؛ اما زمانی که سوار هواپیما می شوید به شما می گویند که وزن هواپیما زیادی است و خلبان احتیاج به اخراج مسافران از هواپیما دارد! چه حالی به شما دست خواهد داد؟ خب این موضوع خوشایندی نیست و شاید کمی دور از تصور باشد. به هر حال این اتفاق یک بار در سال 2013 افتاده است. با ما در خبرنگاران باشید تا ببینیم که ماجرای اخراج مسافران از هواپیما چه بوده است.

هواپیمایی که به خاطر وزن زیاد مجبور شد 15 مسافر را پیاده کند!

پرواز عجیب 2013

در ماه ژوئیه 2013، 15 مسافر از یک پرواز سوئیسی از فرودگاه لندن سیتی به ژنو اخراج شدند آن هم به خاطر اینکه هواپیما برای تیک آف بیش از حد سنگین بود. خطوط هوایی اعلام نموده اند که این اتفاق، مسئله ای تکراری است که به وسیله موج گرمایی اخیر تشدید شده است. فرودگاه لندن سیتی تنها یک باند 1500 متری دارد که یکی از کوچکترین باندهای انگلستان محسوب می گردد. کوتاهی این باند به معنای آن است که هواپیماهای بزرگتر نمی توانند از این فرودگاه نشست و برخواست داشته باشند که خب همین موضوع از محبوبیت این فرودگاه کاسته است.

هوای گرم، باعث می گردد که یک هواپیما زمان بیشتری احتیاج داشته باشد که بتواند از زمین بلند گردد، این قضیه یعنی اینکه یا هواپیما باید سبک باشد، بارها کم شوند و یا اینکه تعدادی از مسافران از هواپیما پیاده شوند که اخراج مسافران از هواپیما در فرودگاه لندن سیتی نیز به همین علت بود.

(آثار منفی تغییرات اقلیمی بر سفرهای هوایی، همه را نگران نموده است)

یکی از مسئولین این پرواز گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی، وزن هواپیما به دلایل ایمنی باید کاهش یابد. در درجه حرارت بسیار بالا معمولا زمانی که هواپیما واقعا بتواند تیک آف کند، بیشتر خواهد بود و از آنجا که فرودگاه لندن سیتی دارای یک باند پرواز کوتاه است، وزن هواپیما برای تیک آف، باید کاهش یابد. فرودگاه ژنو در همان زمان با رعد و برق سنگین روبرو بود که آن هم بر وزن حمل و نقل تاثیر می گذاشت.

او بعلاوه اعتقاد داشت که قبلا هم با چنین مشکلاتی روبرو بوده اند که نه به خاطر گرما بلکه به خاطر بادهای مخالف بود که البته این اتفاقات تنها در فرودگاه لندن سیتی اتفاق افتاده است. شخص دیگری گفته است: این اتفاق هر روز در این فرودگاه رخ می دهد، زیرا در شرایط آب و هوایی نامطلوب، خلبان به سوخت زیادی احتیاج دارد و او نمی تواند از این فرودگاه زمانی که هواپیما پر از مسافر است و با این سوخت زیاد پرواز کند. پس تعدادی از مسافران و چمدان ها باید تخلیه شوند.

سخنگوی شرکت هواپیمایی سیتی جت، که از این فرودگاه به مقاصدی از جمله ادینبورگ، پاریس، میلان، فلورانس، آمستردام و دوبلین پرواز می نماید، گفت که این مسئله که باعث اخراج مسافران از هواپیما می گردد، برای آن ها به صورت ماهانه یا نهایت هفتگی (نه اینکه هر روز) دیده می گردد. او اضافه کرد که این شرکت هواپیمایی چندین بار اقدام به کاهش وزن هواپیماها نموده است (از جمله نصب جایگاه های سبک تر) و گفت که وقتی چنین شرایطی ایجاد می گردد، مسافران کلاس اکونومی به نفع مسافران کلاس های پریمویم پیاده می شوند.

یک سخنگوی بریتیش ایرویز نیز اینگونه گفت: رویداد بسیار نادری است که ما مجبور شویم به علت محدودیت های عملیاتی در فرودگاه، مشتری را از یک پرواز پیاده کنیم.

یکی از مسئولین خود فرودگاه لندن سیتی نیز گفته است که به خاطر لوکیشن فرودگاه، طولانی کردن باند پرواز به هیچ وجه نمی تواند محقق گردد.

در چنین شرایطی، با مسافرانی که از ورود آن ها به پرواز جلوگیری می گردد چه می نمایند؟ در این مواقع معمولا شرکت هواپیمایی یا هزینه کامل را به آن ها برمی گرداند یا اینکه یک پرواز جایگزین را به آن ها ارائه می دهد. اگر آن ها انتخاب نمایند که با پرواز بعدی به مقصدشان بروند، آن ها با یاری هایی در سالن انتظار روبرو می شوند؛ مثلا اینکه در زمان های معین و در صورت ضروری بودن، به آن ها غذا، نوشیدنی و حتی محل اقامت داده می گردد. آن ها بعلاوه ممکن است هزینه ای نیز بابت این اتفاق دریافت نمایند.

اداره هواپیمایی شهری انگلستان گفت: خطوط هوایی مسئول عملیات هواپیمایی طبق محدودیت های اعلام شده به وسیله فراوری نمایندگان هستند. این محدودیت ها شامل حداکثر وزن فرود و تیک آف می گردد، اما اپراتورها باید متغیرهای دیگری را نیز مانند طول باند، هر گونه موانعی فاز اولیه تیک آف وجود دارند، سرعت و جهت باد، ارتفاع و درجه حرارت هوا را در نظر بگیرند.

اگر از یک پرواز اخراج شوم، چه می گردد؟

همانطور که این پرواز سوئیس نشان می دهد، مسائل مربوط به آب و هوا و حتی تغییرات اقلیمی بعضی اوقات خطوط هوایی را مجبور به خارج کردن مسافران می نماید. علاوه بر این، بعضی از خطوط هوایی در زمان ها شلوغ، تعداد بیشتری مسافر را از حد عادی رزرو می نماید، زیرا مدل های کامپیوتری به آنها می گویند همواره در چنین شرایطی، تعداد معینی از مسافران به فرودگاه نمی آیند و سفر خود را لغو می نمایند. اما گاهی اوقات کامپیوترها اشتباه می نمایند! اگر مسافران بیشتری از تعداد جایگاه ها وجود داشته باشند، بعضی از آن ها باید مانع از سفر شوند.

سایت Telegraph، منبع این خبر می گوید که هزینه خسارتی که به این مسافران پرداخت می گردد بین 125 تا 600 یورو است که بستگی به مدت زمان تاخیر، مقصد و یا مدت زمان سفر دارد. شرکت های هواپیمایی مجاز هستند که با مسافر صحبت نمایند تا نرخ کمتری را به عنوان جریمه پرداخت نمایند اما در تمام شرایط، معمولا باید در طی 7 روز، هزینه کاملی که برای پرواز داده اید، به شما پرداخت گردد. البته اگر خود شما موافقت کنید، ایرلاین می تواند یک پرواز دیگر را با همان مقصد در زمانی متفاوت پیشنهاد کند. شرکت های هواپیمایی بعلاوه باید برای کارهای حمایتی مانند ارائه وعده های غذایی و اقامت در هتل را در صورت اخراج مسافران از هواپیما پرداخت نمایند.

منبع: telegraph.co.uk

منبع: الی گشت

به "هواپیمایی که به خاطر وزن زیاد مجبور شد 15 مسافر را پیاده کند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هواپیمایی که به خاطر وزن زیاد مجبور شد 15 مسافر را پیاده کند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید