چگونه با افکار مزاحم هنگام خواب برخورد کنیم؟

به گزارش وبلاگ بارسلونا، ممکن است خوابتان بیاید و بخواهید استراحت کنید اما به محض خاموش شدن چراغ ها، افکار مزاحم به فکر شما سرازیر می شوند.

چگونه با افکار مزاحم هنگام خواب برخورد کنیم؟

بسیاری از افراد خیلی سخت می توانند موقع خواب فکر خود را خاموش نمایند و آرام بخوابند. چگونه با این افکار مزاحم مقابله کنیم؟ در این مطلب از وبلاگ بارسلونا به بیان راه چارههای مقابله با افکار مزاحم هنگام خواب می پردازیم.

راه چارههای مقابله با افکار مزاحم هنگام خواب

برخی از افرادی که شب ها دچار این مشکل می شوند، در طول روز هم درگیر این افکار بوده و مضطرب هستند اما بسیاری از افرادی که در طول روز آرامش نسبی دارند هم وقتی می خواهند بخوابند و استراحت نمایند، درگیر این افکار می شوند. در ادامه به بیان راه چارههایی برای این موضوع می پردازیم.

دفترچه نگرانی داشته باشید

نوشتن برخی از افکار و ترس ها قبل از رفتن به تختخواب می تواند به کاهش استرس شبانه یاری کند. افکار استرس زا در تمام طول روز هم در فکر ما هستند اما شب ها خودشان را بیشتر نشان می دهند. استفاده از روشی برای بیرون ریختن این افکار از فکر قبل از خواب، می تواند مفید باشد. پس دفترچه ای بردارید و 5 تا 10 دقیقه در روز را به لیست کردن نگرانی های خود اختصاص دهید یا 5 تا 10 دقیقه را صرف نوشتن آزادانه درباره هر فکری کنید که به فکر تان می رسد.

مراقبه کردن از راه چارههای مقابله با افکار مزاحم هنگام خواب

مدیتیشن یا مراقبه درست قبل از خواب یا در طول روز، می تواند تاثیر زیادی بر کیفیت خواب و راندن افکار مزاحم داشته باشد. اگر اولین بار است که می خواهید مدیتیشن را تمرین کنید، می توانید با چند دقیقه در روز آغاز کنید و سپس آن را افزایش بدهید.

هیچ قانون معین و تعریف شده ای برای مدیتیشن وجود ندارد. فقط کافی است چند دقیقه در سکوت چشمان تان را ببندید. ممکن است در حین مدیتیشن متوجه شوید که افکارتان با هم تداخل دارند اما مدیتیشن فرصتی است که یاد بگیرید افکارتان را رها کنید.

قبل از خواب از ابزار دیجیتال استفاده نکنید

بسیاری از ما به تلفن همراه خود معتاد شده ایم و تمام روز تا زمان خواب از آن استفاده می کنیم. متاسفانه این عادت ناسالم می تواند به خواب رفتن را بسیار سخت کند و باعث هجوم افکار مزاحم گردد. علاوه بر این، صفحه نمایش تلفن همراه، نور آبی ساطع می نماید که می تواند باعث کاهش سطح ملاتونین گردد و خواب را مختل نمایند.

عصرها هر اطلاعاتی را وارد فکر تان نکنید

تماشای تلویزیون، تماشا فیلم های ترسناک یا خواندن کتاب های آزاردهنده قبل از خواب می تواند بر خواب ما اثر بگذارد و باعث ایجاد افکار مزاحم هنگام خواب گردد. بسیاری از ما احساس می کنیم که مجبور هستیم با رویدادهای ناراحت نماینده و اخبار دنیا همراه شویم. در حالی که نتیجه این کار فقط افزایش استرس و مختل شدن خواب است. برای اینکه زندگی بهتری داشته باشید به مطلب 7 راه چاره مفید برای افزایش عزت نفس سر بزنید.

به عوامل استرس زای زندگی توجه کنید

اختیار برخی چیزها در دست ما نیست و چنین موقعیت هایی می توانند منجر به تشدید استرس، اضطراب و بی خوابی شوند. گاهی هم افکار مزاحم قبل از خواب مانند هشداری هستند که می گویند باید در زندگی خود تغییراتی در جهت کاهش استرس ایجاد کنیم. شاید زمانش رسیده است برای ایجاد تغییراتی کوشش کنید که به شما این امکان را می دهند زندگی سالم تر و کم استرس تری داشته باشید.

درمان افکار مزاحم هنگام خواب

مراجعه به درمانگر

اگر مکرر دچار افکار مزاحم هنگام خواب می شوید و روش های مختلف پیشگیری از آن موثر نبوده اند، باید دنبال یاری حرفه ای باشید. مراجعه به درمانگر گزینه ای عالی برای مقابله با افکار آزاردهنده در شب و بی خوابی است. مشاور یا درمانگر می تواند به شما یاری کند که بفهمید چه چیزی باعث ایجاد این افکار می گردد.

رفتار درمانی شناختی یکی از پیروز ترین درمان ها برای مقابله با اضطراب، بی خوابی و علائمی مانند افکار مزاحم در هنگام خواب است. به شما یاری می نماید به افکار خود مطلع شوید، راهبردهای مقابله ای را بیاموزید و اضطراب تان را مهار کنید.

دارودرمانی

اگر دچار اضطراب مزمن، اضطراب فراگیر، اختلال هراس یا مسائل دیگر سلامت روان هستید، داروهایی برای مهار علائم و احساسات تان وجود دارند. گاهی هم ممکن است پزشک برایتان قرص های خواب آور تجویز کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب این اختلالات شخصیتی را جدی بگیرید!را بخوانید.

منبع: پیام دلتا

به "چگونه با افکار مزاحم هنگام خواب برخورد کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه با افکار مزاحم هنگام خواب برخورد کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید