تاکید بر انتقال تجربیات در حوزه میراث فرهنگی میان ایران و ارمنستان

به گزارش وبلاگ بارسلونا، خبرگزاری مهر/ در دیدار وزیر میراث فرهنگی ایران و سفیر ارمنستان در ایران تاکید بر انتقال تجربیات در حوزه میراث فرهنگی میان ایران و ارمنستان صورت گرفت.

تاکید بر انتقال تجربیات در حوزه میراث فرهنگی میان ایران و ارمنستان

علی اصغر مونسان بیان نمود: جمهوری اسلامی ایران به همه ادیان رسمی و همه ادیانی که در قانون اساسی ما به آن اشاره شده است، توجه ویژه ای دارد. سالهاست که ملت ایران با ادیان دیگر مهربانانه برخورد می کنند، البته پیشینیان ما نیز این گونه رفتار می کردند.

او اضافه کرد: در شهرهای مختلف ایران از جمله یزد محل عبادتگاه مسلمانان، یهودیان و مسیحیان در کنار یکدیگر قرار گرفته است که باعث افتخار ملت است. حتی ما چندین کلیسا را ثبت دنیای کردیم.

وزیر میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی شرح داد: توجه ویژه ای به جهانگردی منطقه ای داریم، زیرا معتقدیم جهانگردی علاوه بر کارکردهای اقتصادی، موجب توسعه روابط و نزدیکی ملت ها می گردد، بنابراین برنامه ریزی ویژه ای برای جهانگردی کشورهای منطقه داشتیم و داریم، این ارتباط با ارمنستان خوب است به ویژه بعد از لغو روادیدی که اجرا شده است.

او اضافه کرد: آمادگی داریم ارتباط جهانگردی میان دو کشور افزایش پیدا کند، به نظر می آید در چند ماه آینده با فرایند واکسیناسیونی که در حال انجام شدن است، جهانگردی دوباره در سطح دنیا فعالیت خود را شروع کند.

مونسان شرح داد: ایران می تواند برای آشناسازی معرفی ظرفیت های جهانگردی ایران فم تور متشکل از وبلاگ بارسلونا و آژانس های جهانگردی برگزار کند که این موضوع می تواند موجب افزایش تعداد جهانگردان گردد.

تجربه بازسازیی خود را در اختیار ارمنستان می گذاریم

او اعلام کرد: در حوزه میراث فرهنگی در بخش بازسازی بناهای تاریخی تجارب خوبی داریم و آمادگی داریم تا این تجربیات را به کشور ارمنستان منتقل کنیم.

وزیر میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی گفت: با توجه به تاریخ دو کشور، مشترکات زیادی در حوزه میراث ناملموس داریم و در این خصوص می توانیم کارهای زیادی مانند ارسال پفراینده های مشترک به یونسکو برای ثبت دنیای انجام دهیم. او در این دیدار بر بازسازی مسجد کبود ایروان تأکید کرد.

آرتاشس تومانیان، سفیر جمهوری ارمنستان در ایران در این نشست خطاب به مونسان گفت: حوزه میراث فرهنگی که شما مدیریت می کنید، برای ما مهم است، زیرا به هزاران سال قبل برمی گردد. در این بخش اقدامات زیادی اجرا شده البته اقدامات زیادی نیز هنوز انجام نشده است.

او بیان نمود: ارامنه، بناها و آثار تاریخی زیادی در سراسر دنیا دارند، دیدگاه ایران در این خصوص برای ما نمونه است و جایگاه خاصی دارد.

تومانیان شرح داد: از نظر یونسکو در تاریخ دو کشور همکاری غنی وجود داشته و دارد، براساس برنامه ریزی که ایران انجام داده قرار است کلیسای وانک اصفهان ثبت دنیای گردد و این موضوع مهمی است.

سفیر جمهوری ارمنستان در ایران گفت: در زمینه میراث ناملموس تجربه خوبی داریم و در این خصوص مشترکات زیادی بین دو کشور وجود دارد. همچنین متخصصان ارمنستانی می توانند برای بازسازی نقش و نگارهای کلیساهای ایران کمک کنند.

او اضافه کرد: مردم ارمنستان شناخت زیادی از جاذبه های جهانگردی ایران ندارند، اگر اطلاع رسانی گردد و مسئولان جهانگردی و متصدیان تورهای دو کشور در این خصوص فعالیت کنند، آنها علاقمند هستند به ایران سفر کنند.

تومانیان از پیشنهاد وزیر میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی برای برگزاری فم تور میان دو کشور استقبال کرد.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور در ادامه این نشست گفت: در بخش میراث ناملموس پفراینده های مختلفی برای ثبت دنیای با کشور ارمنستان مانند سوزن دوزی داریم. همچنین پفراینده کلیسای وانک اصفهان برای ثبت دنیای آماده و امسال به یونسکو ارسال شده است.

او اضافه کرد: در حوزه بازسازی آثار تاریخی استادکاران برجسته داریم و از سفیر جمهوری ارمنستان در ایران درخواست داریم در حوزه بازسازی، حضور متخصصان ایرانی را در این کشور تسریع کند.

ارتباطات خوبی در حوزه جهانگردی با کشور ارمنستان داریم

ولی تیموری، معاون جهانگردی کشور در ادامه گفت: ارتباطات خوبی در حوزه جهانگردی با کشور ارمنستان داریم و در تبادلات جهانگرد بین دو کشور توازن برقرار شده است. این کشور هدف بازار جهانگردی ماست و طرح عملی برای بازاریابی آماده کردیم و در خصوص برنامه اجرایی دو ساله با رئیس کمیته جهانگردی ارمنستان صحبت کردیم.

او اضافه کرد: اواخر سال 1399 قرار بود وبینار نشست فنی کمیته جهانگردی دو کشور برگزار گردد که با توجه به شروع تعطیلات عید نوروز به تعویق افتاد، به نظر می رسد الان برای برگزاری آن شرایط خوبی فراهم است.

منبع: همگردی

به "تاکید بر انتقال تجربیات در حوزه میراث فرهنگی میان ایران و ارمنستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکید بر انتقال تجربیات در حوزه میراث فرهنگی میان ایران و ارمنستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید