جایگزین شیر برای افراد وگان و حساس به لاکتوز

به گزارش وبلاگ بارسلونا، محبوبیت شیرهای گیاهی در چند سال اخیر بسیار زیاد شده است. این محصولات گیاهی به عنوان جایگزین شیر برای افرادی با رژیم های خاص مانند افراد حساس به لاکتوز و گلوتن و البته افراد با رژیم وگان توصیه می گردد. این به آن معنا نیست که سایر افراد با رژیم های دیگر نباید یا نمی توانند از این جایگزین های شیر لبنی استفاده نمایند. مهم ترین دلایل این جایگزینی، ارزش غذایی بالا و امکان کاربرد گسترده در آشپزی است.

جایگزین شیر برای افراد وگان و حساس به لاکتوز

در تعریف شیر گیاهی باید گفت نوشیدنی که از لحاظ ظاهر به شیر لبنی شباهت زیادی دارد و در فرایند فراوری و عرضه به بازار هیچ ردی از حضور حیوانات در آن ها وجود ندارد. این محصولات گیاهی در بین وگان ها و گیاهخواران به عنوان ماده مغذی جایگزین شیر در رژیم غذایی روزانه محبوبیت زیادی دارند.

اما جایگزین های شیر برای وگان ها و افراد حساس به لاکتوز کدام ها هستند؟ به کدام محصولات گیاهی می توان شیر گیاهی عنوان داد؟ است؟ اصولا چند نوع شیر گیاهی در جهان وجود دارد؟ کالری هر کدام از شیرهای گیاهی چقدر است؟ در این مطلب به بعضی از انواع شیر گیاهی مراجعه و آن ها را بیشتر معرفی می کنیم.

شیر گیاهی چیست؟

قبل از آن که انواع شیر گیاهی به عنوان جایگزین شیر لبنی معرفی شوند، بهتر است ابتدا با چیستی شیر گیاهی آشنا شوید.

این یک تفکر قدیمی و پیش پا افتاده است که می گوید افراد وگان محدویت های غذایی دارند. در حال حاضر، برای هر محصول حیوانی حداقل یک جایگزین گیاهی وجود دارد. به عنوان مثال، بسیاری از غذاهایی که در رژیم های غذایی روزمره با تخم مرغ تهیه می شوند به راحتی با جایگزین های گیاهی تخم مرغ قابل جایگزین شدن هستند.

از طرفی، افراد زیادی به واسطه عدم تحمل لاکتوز نمی توانند شیر لبنی مصرف کند. بنابراین، برترین انتخاب برای آن ها شیر گیاهی است. شیر گیاهی از دانه ها و میوه های مختلفی فراوری می گردد. این شیرها در دسته آب میوه هم قرار می گیرند اما چون بافتی شبیه به شیر دارند، با عنوان شیر در رژیم غذایی گیاهی شناخته می شوند.

در اصل شیرهای گیاهی ترکیب دانه ها یا میوه ها با آب هستند. می توان گفت شیره و عصاره میوه یا دانه است که با آب رقیق می گردد. بسیاری از افراد بر این باور هستند که شیر وگان جایگزین سالم تری برای محصولات لبنی هستند. تنوع شیرهای گیاهی بسیار زیاد و قابل توجه است که محبوب ترین و پرکاربردترین آن ها در ادامه معرفی می شوند.

امروزه به علت توسعه سریع جامعه وگان، حق انتخاب بیشتری برای جایگزین های شیر وجود دارد.

همینطور به علت افزایش تعداد افراد حساس به لاکتوز و حساس به گلوتن، اهمیت شیرهای گیاهی در رژیم روزانه بیش از گذشته حس می گردد.

اگر به هر علتی نمی توانید از شیر لبنی بهره ببرید و هنوز خرید شیر گیاهی در برنامه شما نیست، باید بگوییم علاوه بر شیرهای گیاهی آماده موجود در بازار شما می توانید آن ها را خودتان در منزل به راحتی تهیه کنید. طرز تهیه شیر گیاهی خانگی آن قدر راحت است که در صورت داشتن کمی حوصله در مدتی کوتاه این نوشیدنی گیاهی پرخاصیت را برای خودتان تهیه کنید.

انواع جایگزین های شیر برای رژیم وگان و افراد حساس به لاکتوز

  • شیر بادام
  • شیر جو دوسر
  • شیر فندق
  • شیر سویا
  • شیر نارگیل

شیر بادام: جایگزین شیر لبنی در رژیم گیاهی

شیر بادام یکی از محبوب ترین شیر های گیاهی است که نسبت به دیگر شیرهای گیاهی مصرف بیشتری در بین افراد دارد. طرز تهیه شیر بادام خانگی بسیار راحت است. عصاره بادام در شیر بادام منبع خوب دریافت مواد مغذی روزانه در رژیم غذایی است. این نوشیدنی طبیعی و رژیمی، بافتی خامه ای و کمی شیرین دارد.

فواید شیر بادام

در یک فنجان شیر بادام یک گرم فیبر، یک گرم پروتئین و دو و نیم گرم چربی غیر مضر وجود دارد.

اگر از مواد شیرین کننده و طعم دهنده در این شیر بهره ببرید، کالری این شیر بیشتر خواهد شد.

از خواص شیر بادام می توان به مقادیر بالای ویتامین ئی (ویتامین E) و آنتی اکسیدان اشاره نمود. به علت وجود ویتامین ئی، انواع آتنی اکسیدان ها و بسیاری از مواد معدنی و مغذی دیگر، این شیر گیاهی نقش مهمی در حفظ سلامتی بدن و کاهش اکسیداسیون سلول های بدن دارد.

شیر بادام در آشپزی

در مقاله نکات استفاده از شیر گیاهی در آشپزی اینطور آمده است که به علت نوع بافت و طعم شیر بادام، این شیر برای اضافه کردن به قهوه فرانسه و موکا، تهیه شکلات تلخ وگان و همینطور انوع اسموتی مناسب است.

اگر تجربه آشپزی وگان داشته باشید، احتمالا خوب می دانید که با شیرهای گیاهی می توان انواع سس پاستا را هم درست کرد. شیر بادام برای تهیه سس آلفردو وگان گزینه ای فوق العاده است که طعم ملایمی از بادام را هم به پاستای شما اضافه می نماید.

شیر جو: جایگزین شیر لبنی در رژیم گیاهی

شیر جو دوسر یا شیر بلغور جو از عصاره جو دوسر به دست می آید. این غله از محبوب ترین غلات در جهان است. شیر جو دوسر به علت طعم سبک و ملایمی که دارد و به علت بافت منسجمی که در حین گرما تماشا حفظ می نماید، برای استفاده در پخت و پز گزینه مناسبی است.

طرز تهیه شیر جو دوسر در خانه بسیار راحت است. مانند دیگر شیرهای گیاهی ابتدا بلغور جو با آب چندین ساعت خیس می خورد. پس از آن که بافت آن در آب نرم شد، آبکشی نموده و با مخلوط کردن آن با آب با نسبت مناسب در غذاساز، آن را پوره می کنید. در نهایت هم مخلوط پوره شده را از صافی عبور می دهید تا تفاله های شیر جدا شده و در نهایت یک نوشیدنی با بافت صاف و ملایم داشته باشید.

فواید شیر جو دوسر

شیر جو دوسر مانند دیگر شیرهای گیاهی بدون لاکتوز است. از طرفی، گلوتن ندارد و برای افراد حساس به گلوتن گزینه مناسبی است.

یک فنجان شیر جو دوسر دو و نیم گرم چربی، دو گرم فیبر و پنج گرم پروتئین است.

شیر جو دوسر در آشپزی

بهتر است برای پخت و پز غذا و دسرهایی که می خواهید طعم شیر غالب نباشد، از این شیر بهره ببرید. برای ترکیب کردن با کرن فلکس یا تهیه اوتمیل هم شیر جو دوسر انتخاب مناسبی است. از شیر جو دوسر می توانید در تهیه سوپ سبزیجات یا سوپ خامه ای بهره ببرید. البته برای تهیه انواع سس غذا، استفاده از این شیر گیاهی چندان توصیه نمی گردد.

اگر می خواهید کیفیت غذای شما با جایگزین شیر لبنی همچنان به خوبی وقتی باشد که از شیر استفاده می کنید، بهتر است اطلاعات بیشتری در خصوص شیر گیاهی مناسب آشپزی کسب کنید. به این ترتیب، خواهید دانست از کدام شیر گیاهی در چه مواردی بهره ببرید.

شیر فندق: جایگزین شیر لبنی در رژیم گیاهی

شیر فندق مانند دیگر شیرهای گیاهی تهیه می گردد که مشابه آنچه پیشتر گفتیم ترکیبی از میوه یا دانه گیاهی از قبل خیسانده و آب و پوره کردن آن ها در غذاساز است. به این ترتیب، فندق آسیاب شده و آب را به همراه هر ادویه دلخواه برای طعم دادن به شیر گیاهی در غذاساز می ریزید و سپس، از صافی برای جدا کردن تفاله ها عبور می دهید. طرز تهیه شیر فندق خانگی به همین سادگی است که شرح داده شد.

این نوشیدنی طعم سبک و دلپذیری دارد و از نظر ظاهری درست مثل شیر لبنی سفید رنگ است. علاوه بر آن، شیر فندق به علت دارا بودن مواد معدنی، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و کاروتنوئیدها ارزش غذایی بالایی دارد.

فواید شیر فندق

پروتئین فندق به علت دارا بودن مقادیر بالای ال-آرژنین (L-arginine) یک پروتئین با کیفیت بالا است. از قلم نیاندازید اگر به فندق حساسیت دارید، مصرف این شیر برای شما توصیه نمی گردد. فندق نسبت به دیگر آجیل ها کالری بالایی دارد. اما به علت وجود مقادیر بسیار آب در این نوشیدنی کالری شیر فندق بالا نیست.

شیر فندق سرشار از ویتامین و پروتئین است. یک فنجان از این شیر گیاهی حاوی شش گرم چربی، دو گرم پروتئین و اندازه زیادی ویتامین E است.

شیر فندق در آشپزی

شیر فندق به علت طعم منحصر به فرد فندق، بهتر است در پخت کیک وگان، شکات وگان خانگی، انواع اسموتی و شیک وگان استفاده گردد. برای پخت غذا مانند سوپ، بهتر است از دیگر شیرهای گیاهی استفاده گردد.

شیر سویا: جایگزین شیر لبنی در رژیم گیاهی

اگر در پی یک شیر گیاهی با پروتئین بالا هستید، شیر سویا برای شما مناسب است. بافت خامه ای این شیر مشابه بافت شیرهای پرچرب لبنی است. تمامی مراحل طرز تهیه شیر سویا خانگی مانند دیگر شیرهای غیر لبنی است.

فواید شیر سویا

یک فنجان شیر سویا، هفت گرم پروتئین، چهار گرم چربی اشباع نشده و یک گرم فیبر دارد. همینطور، شیر سویا 75 درصد بیشتر از شیر لبنی گاو آنتی اکسیدان دارد.

برای جلوگیری از انواع بیماری، به خصوص سرماخوردگی، نوشیدن شیر سویا برای بزرگسالان توصیه می گردد.

شیر سویا در آشپزی

این شیر برای طرز تهیه توفو محبوب ترین انتخاب در بین افراد وگان است. از طرفی مواد شیر سویا به گونه ای است که اگر با اسیدی مانند سرکه ترکیب گردد آنقدر قدرت تخمیر بالایی دارد که برترین گزینه برای پخت نان و تهیه انواع کلوچه به روش وگان است.

از طرفی اگر غذای شما مدت زمان پخت بالایی دارد بدون شک از شیر دیگری جز شیر سویا استفاده نکنید.

شیر نارگیل: جایگزین شیر لبنی در رژیم گیاهی

شیر نارگیل مانند دیگر شیرهای غیر لبنی، کاملا گیاهی است. این شیر با شیر با اسانس نارگیل تفاوت دارد. با نگاهی به طرز تهیه شیر نارگیل خانگی می توانید این شیر گیاهی خوشمزه را در منزل تهیه کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید. شیر نارگیل ته مزه ای شیرینی و بافتی خامه ای و منحصر به فرد دارد.

فواید شیر نارگیل

یک فنجان شیر نارگیل حاوی چهار و نیم گرم چربی، یک گرم فیبر و تقریبا بدون پروتئین است.

شیر نارگیل پروتئین قابل توجهی ندارد اما سرشار از ویتامین های گروه ب (به خصوص ویتامین B5) و ویتامین ث (ویتامین C) است.

شیر نارگیل در آشپزی

شیر نارگیل گیاهی برای تهیه چای انگلیسی یک انتخاب مناسب است. به طور کلی، شیر نارگیل برای تهیه انواع غذا، مانند انواع سوپ گیاهی، دسر گزینه مناسبی است. تهیه انواع نوشیدنی گرم با شیر نارگیل به علت طبع گرمی که دارد به همراه ادویه می تواند روزهای سرد پاییز و زمستان شما را گرم تر کند. به خصوص می توانید کرم نارگیل را با شیر نارگیل درست کنید و برای مهمانی خود یک دیپ عالی سرو کنید.

کلام آخر

جایگزین های شیر نه تنها برای افراد وگان و حساس به لاکتوز که برای تمامی افرادی که در پی تغذیه سالم هستند، مناسب است. در این مطلب به محبوب ترین شیرهای گیاهی موجود در بازار ایران پرداخته شده است. مصرف هر کدام از آن ها بسته به نوع بافت، طعم و اندازه کالری می تواند با دیگری تفاوت داشته باشد.

شیرهای وگان کاله با اطلاعاتی که روی بسته بندی آن ها درج شده است می تواند به انتخاب درست شما یاری کند. به طور کلی، شیرهای گیاهی را می توانید هم به عنوان یک تجربه تازه در تغذیه سالم در رژیم روزانه خودتان بگنجانید و هم به عنوان جایگزین گیاهی شیر لبنی در انواع غذا و دسرها بهره ببرید.

منبع: کتاب کاله

به "جایگزین شیر برای افراد وگان و حساس به لاکتوز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جایگزین شیر برای افراد وگان و حساس به لاکتوز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید