روز اکمال دین و اتمام نعمت

خبرنگاران- سرویس دین و اندیشه- باسمه تعالی:هوای راستا گرم و سخت بود.

روز اکمال دین و اتمام نعمت

کاروان ها پس از اعمال حج راهی دیار خود شده بودند.

امسال حجی متفاوت انجام داده اند.

درکنار رسول خدا (ص)؛

بدور از حذف و زواید جاهلیت؛

حجی ابراهیمی؛

درحج امسال تمامی امتیازهای قومی و قبیله ای حذف شده بود.

فرقی بین حج گذار قرشی با دیگر قبیله ها گذاشته نشد.

تمام امتیازهای خود ساخته زیر پا گذاشته شد.

حتی انحصار خرید لباس احرام از قبیله خاص هم برداشته شد.

همه با لباس احرام از مسجد الحرام به سوی وادی عرفان و شناخت (عرفات) حرکت کردند.

همه در کنار پیامبر خدا بدون استثنا روز عرفه درعرفات حضور داشتند.

و همه باهم یک شکل و بدون لباس شهرت، در وادی مشعر الحرام وقوف کردند و همراه با رسول خدا (ص) با جمع آوری سنگ ریزه، مسلح شدند، تا فردا سلاح بردست، به جنگ شیطان رفته و نفس شیطانی درون و برون را زیر پا بگذارند.

شب را در ببابانی محشر گونه، بدون هیچ سرپناهی گذراندند و نماز صبح اقامه کردند و منتظر فرمان برای حرکت به سرزمین قربانی نفس بودند.

فرمان حرکت داده شده چه بعد نماز صبح باشد و چه با طلوع خورشید.

مهم اطاعت امر الهی با مهر تایید رسول خدا (ص) است.

مهم این است که عبدالله باشی و مطیع رسول الله (ص)

نه جلوتر از رسول خدا عزیمت کنی و نه از فرمان او عقب نشینی کنی.

فرمان حرکت صادر شد.

همه به سوی سرزمین آرزوها حرکت کردند.

سرزمینی که بایستی با سلاح از قبل تهیه شده، محکم به جنگ شیطان رفت و شیطان درون و برون و شیطان رانده شده از درگاه الهی را به نیت قرب الی الله از خود دور کرد.

وقتی در کنار رسول خدا و در جهت تایید رسول خدا، شیطان بزرگ را از خویش راندی، با مهر تایید پیامبر خدا (ص) اجازه می یابی تا به قربانگاه بروی؛

قربانگاهی که جد اعلای همین رسول خدا (ص)، در جهت اطاعت امر الهی، آماده شد تا فرزند دیر بدست آمده اش را در راه خدا قربان کند، فرزندی که در جهت فرمان الهی صبر پیشه می کند وبه پدر راه حل ارائه می دهد که مطیع امر اله باش و من صبر خواهم کرد.

در این سرزمین هم پدر در جهت رضای حق از فرزند گذشت و هم فرزند در جهت فرمان حق از جان،

اینحا بود که فهدیناه ذبحا عظیما آمد!

ذبح عظیم چه بود؟

آیا گوسفند آسمانی هم وزن فرزندی بود که پدرش اورا در جهت اطاعت امر خدا به قربانگاه برد و کارد بر گلو یا پشت سرش گذاشت.

مطمئن باش رمز دیگری داشت.

باید ذبیح الله بماند و نسل او ادامه یابد تا پیامبر خاتم (ص) از این نسل بجهان بیاید و این حرکت را تثبیت کند.

با اجازه رسول نسل ذبیح الله، حاجیان قربانی خود را در جهت رضای خدای احد و واحد به قربانگاه بردند و اجازه یافتند با تراشیدن موی سر، بندگی خویش را تثبیت کنند.

وقتی موی سر را هدیه کردی نشان از اطاعت و بندگی داری، موی سر را که دادی، آماده ای در جای خود سر هم بدهی، هرچه داریم از آن اوست و امانت را بدرستی به اهلش باید سپرد.

در این حج، اعمال همه یکسان بود و قومی بر قوم دیگر فزونی نداشت، وقوف در منی در کنار پیامبر (ص) یک صحنه ماندگار است.

همه در کنار پیامبر در روزهای یازده و دوازدهم وقوف می کنند و هر روز در سه مرحله به جنگ شیطان می روند و در عقبه منی پای صحبت و رهکردهای پیامبر (ص) می نشینند.

اعمال منی تمام شد، مجوز خروج از منی به سمت مکه از سوی پیامبر (ص) صادر شد، همه به سوی کعبه حرکت می کنند تا در کنار رسول خدا (ص) آنچه مقرر می دارد اعمال حج را کامل کنند.

حج با اعمالی که پیامبر انجام داد به اتمام رسید و مهر تایید بر آن گذاشته شد و تا ابد برای مسلمانان جهان ماندگار شد و همه ساله میلیون ها دل داده، جهت حج را از سراسر جهان پی کرده برای انجام مناسک حج ابراهیمی که به مهر تایید رسول الله (ص) رسیده را بجای آورند.

حجی که یادگار ابراهیم و اسماعیل بود، توسط پیامبر (ص) به انجام رسید و قانونی شد، برای حج ابراهیمی و اسماعیلی توسط پیروان دین پیامبر خاتم.

حجی را که با پیامبر خدا شروع کرده بودند. تمام شد و مناسک حج تمتع کامل شد، با اتمام اعمال حج ابراهیمی و پس ازوداع باکعبه، حاجیان به سمت دیار و خانه خود حرکت کردند.

در گرمای شدید راه، به محلی رسیدند که حاجیان اجبار داشتند راه را تغییر داده و از توفیق ادامه همراهی با پیامبر بازمانند.

در این چند راهی؛ هر کس بایستی راه خود را به قصد مقصد ، انتخاب کند، به یمن برود یا به عراق و یا به مدینه و یا به شام، این جا برای رسیدن به مقصد انتخاب راه لازم است. اما در این محل بافرمانی راه آینده ترسیم شد. راهی که کمتر به آن می اندیشیدند و اگر در دل حال و هوایی داشتند که داشتند، به زبان نمی آوردند. در این جهت فرمانی ابلاغ شد، گران سنگ با مقایسه ای سخت تر.

یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک امر الهی است و باید ابلاغ کرد. چه ابلاغی!! ابلاغی که وان لم تفعل کما بلغت رسالته بدنبال دارد.

این چه ابلاغی است که عمل به آن مساوی است با طول عمر رسالت ، بیست و سه سال رنج و مشقت، 13 سال سختی و مقاومت و پذیرش شکنجه در مکه، قبول هجرت و گذشتن از محل زندگی، و بعد 10 سال جهاد و شکست و پیروزی و شهادت در راه خدا، چه مقایسه سختی ابلاغ یک فرمان و اجرای یک دستور الهی ، برابری کند با 23 سال فعالیت سخت و جانفرسا.

چاره ای نیست، اطاعت واجب است.

امری مهم پیش آمده.

اجرای یک دستور در برابر بیست و سال کوشش و کوشش و دعوت.

چه فرمانی است که اثر ابلاغ و توجه به آن، هم سنگ همه دوران رسالت است.

تازه نکته دیگری دارد والله یعصمک من الناس تضمینی هم بابت اجرای این ابلاغ آمده

چه تضمینی؟!

ما شما را از مردم حفظ می کنیم.

چرا حفظ از مردم!!

مردمی که در کنار رسول خدا (ص) در این دوره چنان به اطاعت نشسته اند که اطاعت از رسول را اطاعت خدا می دانند و به دستور او ایمان دارند و او را به خود اولویت می دهند.

خداوند می خواهد از چه مردمی، پیامبرش را حفظ کند، کمی صبر لازم است.

پیامبر دستور توقف می دهد. رفته ها برگردند، نرسیده ها برسند، حاضرین اجتماع کنند، چه امر مهمی پیش آمده، در این بیابان، در کنار یک برکه، بر سرچند راهی.

وقت نماز شد، همه به امامت پیامبر به نماز ایستادند، پس از ادای فریضه واجب، باید امری واجب اجرا شود. همه منتظر این ابلاغ هستند. با دستور پیامبر (ص) از جهاز شترها منبری برافراشته شد، پیامبر در بالای منبر قرار گرفت به صورتی که همه حاجیان که بدستور او حج گذاشته بودند، همه جمع شدند، پیامبر خطبه ای خواند، خطبه ای عجیب، پس از حمد و ثنای الهی چندین بار احتجاج کرد، پرسید و پاسخ شنید. خدماتش را گفت و تائید گرفت. همه به پذیرش نظر او رای مثبت داده اعلام قبول کردند. بعد به فرمان الهی اشاره فرمود یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک آیه ابلاغ را قرائت فرمود و سپس دستان علی بن ابیطالب (ع) را بلند کرد و فرمود اَلا من کنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلی مَوْلاهُ، اللهمَّ والِ مَنْ والاهُ و عادِ مَنْ عاداهُ وَانْصُرْمَنْ نَصَرَهُ واخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ. هر کس من مولای اویم، علی مولای اوست، ولایت را به علی (ع) انتقال داد و سپس دعا فرمود، خداوندا دوست بدار آنکه علی را دوست دارد و دشمن بدار آنکه علی را دشمن دارد.

پیامبر خطبه را این گونه ادامه داد: مَعاشِرَالنّاسِ ، هذا عَلِی أخی وَ وَصیی وَ واعی عِلْمی، وَ خَلیفَتی فی اُمَّتی عَلی مَنْ آمَنَ بی وَعَلی تَفْسیرِ کتابِ الله عَزَّوَجَلَّ وَالدّاعی إِلَیهِ آی مردم: این علی برادر و وصی و نگهبان دانش من و جانشین من در میان امت و پیروان من و مفسر کتاب خدا که مردمان را به سوی اوست.

سپس به وظایف امامت پرداخت و فرمود: إِنَّما أَکمَلَ الله عَزَّوَجَلَّ دینَکمْ بِإِمامَتِهِ همانا خداوند دین خود را با امامت علی ع کامل فرموده است.

در بخش دیگر از خطبه فرمود: هذا عَلِی، أَنْصَرُکمْ لی وَأَحَقُّکمْ بی وَأَقْرَبُکمْ إِلَی وَأَعَزُّکمْ عَلَی این علی یاورترین، سزاوارترین و نزدیک ترین و عزیزترین شما نزد من است.

و در جایی دیگر فرمود: إِنّی قَدْبَینْتُ لَکمْ وَأَفْهَمْتُکمْ، وَ هذا عَلِی یفْهِمُکمْ بَعْدی من پیام خدا را برایتان آشکار کرده تفهیم نمودم. و این علی است که پس از من شما را مطلع می کند. أَلاوَإِنِّی عِنْدَ انْقِضاءِ خُطْبَتی أَدْعُوکمْ إِلی مُصافَقَتی عَلی بَیعَتِهِ وَ الإِقْرارِبِهِ، ثُمَّ مُصافَقَتِهِ بَعْدی. أَلاوَإِنَّی قَدْ بایعْتُ الله وَ عَلِی قَدْ بایعَنی اینک شما را می خوانم که پس از انتها خطبه با من و سپس با علی دست دهید تا با او بیعت کرده به امامت او اقرار نمایید. مطلع باشید من با خداوند و علی با من پیمان بسته و من اکنون از سوی خدی عزّوجل برای امامت او پیمان می گیرم.

پس از اتمام خطبه یکایک حاجیان بیعت کردند و امامت را به امام علی (ع) تبریک گفتند و پذیرا شدند و دین پیامبر با نزول آیه الْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیکمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکمُ الْإِسْلامَ دیناً کامل شد.

مراسم به انتها رسید و هر کس به سمت شهر خویش حرکت کردند. با دو پیام ویژه. یکی انجام مناسک حج که پیامبر به آنان آموخت و الگویی شد برای انجام حج و دیگری انتخاب امیرمؤمنان علی (ع) به امامت و جانشینی رسول خدا (ص) در مراسم غدیر خم. هر دو پیام اطاعت امر الله و ابلاغ رسول الله (ص) بود و هر دو پیام همچنان باقی است و برکات آن استمرار دارد. یکی را حجه الوداع نامیدند و دیگری را عید غدیر و عیدالله اکبر.

در این مراسم ولایت و جانشینی امیر مومنان علی (ع) در جمع حاجیان اعلام شد و همه حاضران از ملیت های مختلف از ابلاغ امر الهی که هم سنگ رسالت بود، مطلع شدند. و از کلام رسول خدا برداشت کردند که اعلان ولایت و جانشینی علی (ع) امر الهی است که در این گرمای طاقت فرسا توسط پیامبر ابلاغ و کلام حق در کریمه الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا تحقق یافت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "روز اکمال دین و اتمام نعمت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز اکمال دین و اتمام نعمت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید