سنگ مثانه، علائم، علل و راه های درمان

به گزارش وبلاگ بارسلونا، سنگ های مثانه نوعی املاح معدنی بلورین بوده که وقتی ادرار در مثانه تغلیظ می گردد، این املاح متبلور شده و سنگ مثانه تشکیل می گردد

سنگ مثانه، علائم، علل و راه های درمان

سنگ مثانه

سنگ مثانه زمانی ایجاد می گردد که املاح معدنی آغاز به رسوب در مثانه نمایند. سنگ مثانه بیشتر در مردان میانسال شایع است. در این مطلب از وبلاگ بارسلونا با علائم، علل و راه های درمان سنگ مثانه بیشتر آشنا خواهیم شد.

بیش از 90 درصد از مواد ادرار، از آب تشکیل شده است. سایر املاح ادرار شامل نمک و مواد زائدی مانند پروتئین است. رنگ ادرار تغلیظ شده، متفاوت بوده و بسته به نوع مواد زائد و املاح موجود در آن، از زرد تیره تا رنگ قهوه ای دیده می گردد.

ادرار تغلیظ شده به علت کاهش آب بدن یا خالی نشدن مثانه به طور کامل، ایجاد می گردد. این امر می تواند ناشی از عظیم شدن پروستات، مسائل مثانه یا عفونت دستگاه ادراری (UTIs) باشد. اگر سنگ مثانه درمان نگردد، می تواند به عفونت و دیگر عوارض منجر گردد.

علائم سنگ مثانه

  • ادرار مکرر، به خصوص در طول شب
  • بروز درد در قسمت پایین شکم
  • احساس سوزش یا درد در مجرای ادرار در زمان ادرار کردن
  • ادرار خونی یا تیره
  • بی اختیاری یا عدم کنترل ادرار

عوامل خطرزا در ایجاد سنگ مثانه

بیشتر افرادی که به این عارضه مبتلا می شوند، مرد هستند؛ به خصوص مردان مسنی که مبتلا به مسائل پروستات هستند. احتمال ابتلا به سنگ مثانه در مردان بالای 80 سال بیشتر از مردان جوان تر است. هرچند در کشور های صنعتی، مردان 30 ساله نیز در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

بچه هایی که در کشور های در حال توسعه زندگی می نمایند، نیز در معرض ابتلا به سنگ مثانه قرار دارند. این بچه ها، آب کافی مصرف نکرده و رژیم غذایی آن ها مناسب نمی باشد.

علل ایجاد سنگ مثانه

  • عفونت: باکتری و دیگر ارگانیسم ها می توانند باعث بروز عفونت یا التهاب مثانه شوند. عفونت دستگاه ادراری (UTIs) شایع ترین علت ایجاد سنگ مثانه است.

    اگر چه مردان بیشتر دچار این بیماری می شوند، اما زنان بیشتر از مردان، به عفونت های مثانه مبتلا می شوند. مجرای ادرار در زنان کوتاه بوده، در نتیجه باکتری ها راحت تر وارد مثانه می شوند.

  • آسیب دیدگی مجاری ادرار: بیماری، آسیب یا ضربه می توانند به مجاری ادرار آسیب وارد نمایند. در نتیجه مجرای ادرار بسته شده و ادرار نمی تواند از بدن خارج گردد.
  • عظیم شدن غده پروستات: زمانی که غده پروستات عظیم گردد، به مجاری ادرار فشار آورده و باعث اختلال در ادرار می گردد.
  • مثانه عصبی (نوروژنیک): مثانه نوروژنیک به شرایطی گفته می گردد که در آن، اختلال دستگاه عصبی موجب اختلال در کنترل ادرار می گردد. در نتیجه عدم تخلیه ادرار باعث ایجاد سنگ مثانه می گردد.
  • ضعف مثانه: دیواره های مثانه ممکن است در بعضی نواحی، ضعیف شده و باعث تشکیل کیسه هایی شوند. در نتیجه ادرار در این کیسه ها ذخیره خواهد شد.
  • سنگ کلیه: اگر دچار سنگ کلیه باشید، این سنگ ها می توانند به وسیله دو لوله، وارد مثانه شده و در نتیجه باعث بروز مسائل مثانه شوند.

درمان سنگ مثانه

اگر مبتلا به سنگ مثانه باشید، پزشک از روش سیستولیتولاپاکسی برای از بین بردن سنگ ها استفاده خواهد نمود. در این روش، با استفاده از لیزر یا امواج اولتراسوند، سنگ ها را به قطعات کوچکتر تقسیم می نمایند. اگر سنگ ها با این روش از بین نروند، احتمالا از جراحی برای از بین بردن سنگ ها استفاده خواهد شد.

منبع: پیام دلتا

به "سنگ مثانه، علائم، علل و راه های درمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنگ مثانه، علائم، علل و راه های درمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید