شکاف طبقاتی جدید در آمریکا بدنبال کرونا

به گزارش وبلاگ بارسلونا، وزیر کار سابق آمریکا، در بحبوحه بیماری کرونا، چهار گروه جدید را در جامعه آمریکایی معین کرد و نوشت تعداد زیادی از شهروندان این کشور آنچه را که برای مقابله با این ویروس لازم دارند دریافت نمی نمایند.

شکاف طبقاتی جدید در آمریکا بدنبال کرونا

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ بارسلونا، رابرت رایش، وزیر کار دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون، در یادداشتی که امروز در پایگاه گاردین منتشر شد با اشاره به اینکه در بحبوحه بحران کرونا در آمریکا، تعداد زیادی از شهروندان این کشور آنچه را که برای مقابله با این ویروس لازم دارند دریافت نمی نمایند، نوشت بیماری کرونا، شکاف طبقاتی عمیق در آمریکا را به گونه ای از بین برده است و این بیماری چهار گروه جدید را در آمریکا نمایان ساخته است.

دورکارها. این افراد کارکنان حرفه ای، فنی و مدیریتی هستند که تقریباً 35 درصد از نیروی کار آمریکا را تشکیل می دهند. این افراد ساعت های طولانی را پشت لپ تاپ خود سپری می نمایند، بر کنفرانس ها تمرکز دارند، اسناد الکترونیکی را اسکن می نمایند و تقریباً همان مبلغی را دریافت می نمایند که قبل از بحران کرونا نیز دریافت می کردند. بسیاری از این افراد کسل یا نگران هستند، اما نسبت به سه گروه دیگر ثروتمندتر هستند.

ضروری ها. این افراد 30 درصد از کارکنان آمریکایی را تشکیل می دهند که شامل پرستاران، مراقبت نمایندگان خانگی، مراقبت نمایندگان از بچه ها، کارگران مزرعه، فرآوران مواد غذایی، راننده کامیون ها، کارگران ترانزیت و انبارها، کارمندان داروخانه ها، کارگران بهداشتی، افسران پلیس و آتش نشانی و ارتش هستند.

رابرت رایش درباره این گروه نوشت، بسیاری از این کارکنان آمریکایی تجهیزات محافظتی، مرخصی استعلاجی، بیمه و حتی امکان استفاده از پرستار کودک را ندارند؛ به خصوص اکنون که مدرسه ها بسته شده اند و آن ها به چنین امکانی احتیاجمند هستند. این افراد به دلیل کار سنگینی که دارند، مستحق دریافت دستمزد مازاد هستند. اداره ایمنی و بهداشت ترامپ، این اختیار قانونی را دارد تا برای این کارکنان ضروری، تجهیزات محافظتی را تأمین کند. اما ما خوشبین نیستیم که او این کار را انجام دهد.

حقوق نگرفته ها. این افراد نسبت به بیکار ها گروه عظیمتری را تشکیل می دهند و به زودی 25 درصد از نیروی کار در آمریکا را دربر خواهند گرفت. درصد این افراد به همان اندازه ای است که در دوران رکود عظیم پیش از جنگ جهانی دوم بود. بعضی از این حقوق نگرفته ها از مرخصی موقت استفاده می نمایند. بسیاری از این مشاغل، خدمات شخصی هستند که نمی توان آن ها را از دور انجام داد. مانند فروشندگی، رستوران داری و پذیرش، اما از آنجایی که شهروندان آمریکایی، خرج و مخارج خود را کنترل می نمایند، افرادی که از کار بیکار شده اند در شرکت های فناوری و فراوری نمایندگان کالا های مصرفی پخش شده اند.

بر اساس گزارشی 43 درصد از عظیمسالان در آمریکا یا شغل خود را از دست داده اند و یا حقوق نمی گیرند. حدود 9.2 میلیون نفر نیز بیمه ای که کارفرمای آنان برایشان تأمین می نموده را از دست داده اند.

رایش در ادامه نوشت، افرادی که حقوق نگرفته اند احتیاجمند پول هستند تا خانواده خود را تأمین نمایند و اجاره خانه خود را پرداخت نمایند. کمتر از یک دوم این افراد می گویند بودجه ضروری لازم را برای سه ماه خرج و مخارج دارند. تا به امروز، دولت آمریکا نیز در خصوص این افراد کوتاهی نموده است.

روز چهارشنبه هفته گذشته، میچ مک کانل، رهبر حزب اکثریت مجلس سنا مطرح کرد که او مخالف یاری های فدرال به ایالت هاست. وی پیشنهاد داد که ایالت ها اعلام ورشکستی نمایند.

رایش با اشاره به نقل قول میچ مک کانل نوشت، صحبت وی بدین معناست که پول کمتری برای بیمه بیکاری، یاری اقتصادی دولت فدرال و هرآنچه که حقوق نگرفته ها احتیاج دارند، اختصاص خواهد گرفت؛ بنابراین ناامیدی این افراد باعث می گردد که آن ها خواهان بازگشایی اقتصاد شوند.

فراموش شده ها. این گروه شامل افرادی هستند که فاصله گذاری اجتماعی تقریباً برایشان غیر ممکن است؛ زیرا آن ها در مکان هایی هستند که شهروندان آمریکایی اغلب آنان را نمی بینند. مکان هایی مانند، زندان برای مهاجران بدون سند و مدرک، کمپ برای کارگران مزارع مهاجر، پناهگاه برای بی خانمان ها و خانه های سالمندان.

نویسنده این یادداشت نوشت، در حالی که بسیاری از این افراد، که حدود 17 هزار نفر هستند، در نیویورک در خانه هایشان به سر می برند، اما بسیاری دیگر از لحاظ سلامتی و بهداشت در صد ها پناهگاه به سختی زندگی می نمایند. این مکان ها به کانون شیوع ویروس کرونا تبدیل شده اند. این مردم احتیاجمند فضا های امن و مراقبت های درمانی درست، فاصله گذاری اجتماعی، تست تشخیص کرونا و دوری از کسانی که به بیماری کرونا مبتلا شده اند. تعداد کمی از این افراد، چنین چیز هایی را دریافت می نمایند.

این صاحب نظر سیاسی در ادامه یادداشت خود نوشت، جای تعجب نیست که گروه ضروری ها، حقوق نگرفته ها و فراموش شده ها افراد فقیر، سیاهپوست و نژاد لاتین هستند که بسیار زیاد به بیماری کرونا مبتلا می شوند.

طبق آمار و داده هایی که خبرگزاری آسوشیتدپرس منتشر نموده است، نزدیک به 33 درصد از افرادی که بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند، آفریقایی-آمریکایی بوده اند؛ این در حالی است که این افراد تنها 14 درصد از جمعیت مناطقی که مورد آنالیز قرار گرفته اند را تشکیل می دهند.

رابرت رایش در سرانجام نوشت، کسانی که در گروه دور کار ها قرار دارند، باید نگران باشند و نگرانی آن ها نباید فقط به خاطر بی عدالتی ای که کرونا در جامعه آمریکا نمایان نموده، باشد. اگر گروه ضروری ها به خوبی محافظت نشوند، گروه حقوق نگرفته ها، قبل از اینکه، جامعه آمریکا از این بیماری ایمن گردد، مجبورند به کار های خود باز گردند و اگر گروه فراموش شده ها نیز فراموش شده بمانند، هیچ کسی در این کشور امن نیست. ویروس کرونا همچنان گسترش خواهد یافت و بسیاری را خواهد کشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "شکاف طبقاتی جدید در آمریکا بدنبال کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکاف طبقاتی جدید در آمریکا بدنبال کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید