قیمت خودرو تک نرخی می گردد؟، شمارش معکوس حذف قیمت گذاری دستوری؟

به گزارش وبلاگ بارسلونا، سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت چندی پیش گفت: تقاضای خودرو در کشور یک میلیون و 500 هزار دستگاه است و آنچه سال جاری فراوری می گردد یک میلیون دستگاه است که 500 هزار دستگاه کمبود عرضه خواهیم داشت. این کمبود در سال آینده جبران می گردد.

قیمت خودرو تک نرخی می گردد؟، شمارش معکوس حذف قیمت گذاری دستوری؟

او وعده داد: طبق این برنامه افزایش فراوری متناسب با تقاضا خواهد بود و با این فرایند، قرعه کشی خودرو در سال 1401، که مدت کمی به شروع آن مانده است، حذف می گردد.

اخیرا یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس شرح داد که وزارت صمت چگونه می خواهد قرعه کشی را حذف کند.

فرهاد طهماسبی، دبیر اول کمیسیون صنایع مجلس در تبادل نظر با اقتصادآنلاین طرح جایگزین احتمالی را حذف قیمت کارخانه ای خودرو و تک نرخی شدن بهای آن دانسته است.

ماجرا چیست؟

کاظم محمدی نیک خواه، کارشناس خودرو در تبادل نظر با وبلاگ بارسلونا گفت: تک نرخی شدن قیمت خودرو فعلا پیشنهادی است که مطرح شده.

او اضافه کرد: اجرایی شدن این طرح به منزله حذف قیمت گذاری دستوری است که نتیجه آن مثبت خواهد بود. قیمت گذاری دستوری باید حذف گردد تا قیمت کالا را عرضه و تقاضا در بازار معین کند.

محمدی نیک خواه شرح داد: در این طرح، کارخانه محصول خود را فراوری و به نمایندگی ها عرضه می نماید. نمایندگی ها نیز بر اساس تعهداتی که دارند، نمی توانند در فروش خودروها تخلف نمایند. اگر این طرح اجرا گردد اندازه تخلفات، بسیار کمتر از رانت هایی خواهد بود که در طرح های فروش کارخانه ای توزیع می گردد.

این کارشناس خودرو ادامه داد: قیمت گذاری دستوری در هر حوزه ای صورت بگیرد زیان آور است. رانت هایی که در طرح های فروش شرکت های خودروسازی بوجود آمد، خودرو را از کالای مصرفی به کالای سرمایه ای تبدیل کرد.

او در خصوص تاثیر این طرح بر بازار گفت: این موضوع فعلا در حد حدس و گمان است و اجرایی شدن یا نشدن آن معین نیست. اما اگر اجرا گردد، عرضه و تقاضا در بازار به تعادل می رسد و احتمال بیشتری وجود دارد که بازار به ثبات برسد.

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو وبلاگ بارسلونا بخوانید.

منبع: تجارت نیوز

به "قیمت خودرو تک نرخی می گردد؟، شمارش معکوس حذف قیمت گذاری دستوری؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت خودرو تک نرخی می گردد؟، شمارش معکوس حذف قیمت گذاری دستوری؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید