خیز طلای سیاه برای شکستن رکورد قیمت ها

به گزارش وبلاگ بارسلونا، تهران (پانا) - قیمت نفت بعد از جلسه هفته گذشته اوپک پلاس و تاکید اعضای آن بر ادامه اجرای توافق کاهش فراوری نفت، با رشد قیمت همراه شد و حالا انتظار می رود در روزهای آینده، رکورد قیمت نفت را در چند سال اخیر بشکند.

خیز طلای سیاه برای شکستن رکورد قیمت ها

به گزارش ایرنا، کرونا شاید بیشترین آسیب را به صنعت نفت وارد کرد. این آسیب آنچنان عمیق بود که در ماه های ابتدایی شیوع کرونا در دنیا، قیمت نفت برای نخستین بار در تاریخ منفی شد و فراورینمایندگان به جای آنکه پولی بابت فروش نفت دریافت نمایند، حاضر به پرداخت مبلغی برای رهایی از شر نفت فراوریشده بودند.

بااین حال توافق کاهش فراوری نفت که از بهار سال 2020 میلادی به وسیله کشورهای عضو اوپک پلاس اجرایی شد و 9.7 میلیون بشکه از فراوری نفت را از بازارهای دنیای خارج کرد، به تدریج قیمت ها را افزایش داد تا آنجا که به فاصله کمتر از دو سال، قیمت نفتی که به زیر 20 دلار در هر بشکه سقوط نموده بود، حالا با کنترل نسبی کرونا و البته تداوم کاهش عرضه در بازار، به فکر رکورد شکنی قیمت ها در چند سال اخیر است و حتی بعضی کارشناسان از قیمت نفت 3 رقمی صحبت می نمایند.

خوشبینی به افزایش تقاضا و ادامه محدودیت عرضه نفت باعث شد تا قیمت نفت سال نو میلادی را با رشد قیمت شروع کند.

امروز نیز در آخرین روز از معاملات هفتگی نفت، نفت برنت رشدی بیش از یک درصد را تجربه کرد و به 82 دلار و 85 سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت البته در هفته های گذشته یکبار قیمت 85 دلار را لمس کرد اما نتوانست در آن قیمت باقی بماند. حالا اما به نظر می رسد شیب ملایم افزایش قیمت نفت می تواند به رشد معقول قیمت ها در بازار یاری کند.

نفت شاخص آمریکا نیز با 1.1 درصد افزایش قیمت به 80 دلار و 35 سنت در هر بشکه رسید.

اعضای اوپک پلاس، در یک سال و نیم گذشته توانستند با پایبندی بیش از 100 درصدی به توافق کاهش فراوری، قیمت نفت را احیا نمایند.

توافقی که بر اساس تصمیم این کشورها، احتمالا تا خاتمه شهریور ماه سال آینده نیز اجرای آن ادامه پیدا خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری پانا

به "خیز طلای سیاه برای شکستن رکورد قیمت ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیز طلای سیاه برای شکستن رکورد قیمت ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید