خبرنگاران دخالت بی سابقه جریان مذهبی انگلیس در برگزیت

به گزارش وبلاگ بارسلونا، لندن - خبرنگاران - رهبران مسیحی انگلیس در اقدامی کم سابقه با دخالت در امور برگزیت، با انتشار نامه ای خطاب به دولت بوریس جانسون نسبت به پیامدهای لایحه پیشنهادی دولت که بخش های کلیدی از این موافقت نامه را نقض می نماید هشدار دادند.

خبرنگاران دخالت بی سابقه جریان مذهبی انگلیس در برگزیت

به گزارش وبلاگ بارسلونا، اسقف های اعظم کلیساهای کانتربوری، یورک، اسکاتلند، ولز و ایرلند در این نامه که یک نسخه آن امروز دوشنبه (28 مهر 1399) در نشریه فایننشال تایمز منتشر شد تصریح نموده اند که لایحه جدید دولت پیشینه ای فاجعه بار به جای می گذارد. این لایحه محدود به قوانین داخلی نیست؛ بلکه از عالی ترین نهاد قانون گذار در کشور می خواهد که دولت را برای نقض قوانین بین المللی مجهز کند.

نویسندگان در این نامه همچنین هشدار داده اند که چنین اقدامی پیامدهای اخلاقی، سیاسی و حقوقی گسترده ای را برای انگلیس به همراه دارد.

لابحه جنجالی موسوم به بازار داخلی که شهریور ماه گذشته به تصویب مجلس عوام انگلیس رسید، برای تائید نهایی و تبدیل شدن به قانون، به مجلس اعیان فرستاده شده است.

نخست وزیر انگلیس بهانه نموده که اتحادیه اروپا میخواهد با استناد به توافق برگزیت بین ایرلند شمالی و دیگر مناطق انگلیس حصار مالی ایجاد کند.

بوریس جانسون می گوید: می گوید: وظیفه من حفظ تمامیت ارضی پادشاهی متحده و همچنین دفاع از فرایند صلح ایرلند شمالی و توافق آدینه نیک است. برای انجام این [وظیفه] ما به یک امنیت حقوقی شفاف برای دفاع از کشورمان در برابر تفسیرهای تندروانه و غیرمنطقی از پروتکل ایرلندشمالی احتیاج داریم که می تواند به چالش مرزی در دریای ایرلند بیانجامد.

با این حال اتحادیه اروپا ضمن رد این ادعا، تاکید دارد که نادیده دریافت توافق برگزیت خلاف موازین بین المللی است.

در توافقی که پارسال به تائید دو طرف رسید، پیش بینی شده است که ایرلند شمالی به مدت چهار سال بعضی از مقررات اتحادیه اروپا را رعایت خواهد نمود. این در حالی است که در لایحه دولت انگلیس پیش بینی شده است که این کشور می تواند به طور یکجانبه برای ایرلند شمالی در زمینه امور تجاری تصمیم گیری کند.

اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا چندی پیش هشدار داد که این لایحه ناقض قوانین بین المللی و تضعیف نماینده پیمان صلح موسوم به آدینه نیک میان ایرلند و ایرلند شمالی است. وی دو هفته پیش هم طی نامه ای به انگلیس اخطار رسمی ارسال کرد.

با نزدیک شدن به انتها دوره گذار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، اختلاف نظرها میان دو طرف درباره نحوه همکاری های تجاری و امنیتی بالا گرفته است.

سران 27 کشور عضو اتحادیه پنجشنبه گذشته با صدور بیانیه ای از دولت لندن خواستند تا گام های ضروری و لازم را برای خروج از بن بست در مذاکرات برگزیت و سرعت بخشیدن در راستای دست یابی به توافق تجاری بردارد.

در مقابل نخست وزیر انگلیس در اظهار نظری شدیدالحن، نسبت به افزایش احتمال خروج بدون توافق این کشور از اتحادیه اروپا هشدار داد و توضیح داد که انگلیس برای برگزیت بی توافق آماده است، مگر آنکه طرف اروپایی رویکرد خود را در مذاکرات تغییر دهد.

وی گفت: ما از ابتدا به طور روشن به اتحادیه اروپا اعلام کردیم که خواستار رابطه ای به سبک کانادا و بر اساس رفاقت و تجارت آزاد هستیم. اما آخرین نشست سران اروپا نشان داد که این شیوه مطلوب شرکای اروپایی ما نیست و آن ها همچنان می خواهند قوانین را کنترل نمایند.

نخست وزیر انگلیس توضیح داد که شیوه مدنظر طرف های اروپایی، خلاف استقلال انگلیس در دوره پسابرگزیت است.

جانسون با بیان اینکه تنها 10 هفته تا انتها دوره گذار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باقی مانده، افزود که در قامت نخست وزیر وظیفه دارد برای قوی ترین احتمال (برگزیت بدون توافق) برنامه ریزی کند. وی بر همین اساس از شرکت های تجاری، حمل و نقل و مسافرای خواست تا برای پیامدهای خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا آماده شوند.

نخست وزیر انگلیس با بیان اینکه لندن همچنان برای پیشرفت بر سر مسائل باقی مانده در مذاکرات برگزیت آمادگی دارد، افزود: نشست شورای اروپا نشان داد که پس از 45 سال عضویت (انگلیس در اتحادیه اروپا) آن ها به هر دلیلی، این آمادگی را ندارند. بنابراین ما با اشتیاق و اعتماد کامل برای راستا جایگزین آماده می شویم.

در همین حال مایکل گوو معاون نخست وزیر انگلیس امروز با ماروس سفکوویچ، معاون رئیس کمیسیون اروپا درباره فرایند مذاکرات برگزیت گفت وگو خواهند کرد. دیوید فراست مشاور بوریس جانسون هم با میشل بارنیه نماینده اتحادیه اروپا ادامه مذاکرات برگزیت را با هدف دست یابی به یک توافق دنبال خواهند کرد.

اگر دو طرف نتوانند تا انتها سال جاری به توافق برسند آینده روابط فی مابین به شیوه توافق تجارت آزاد پیگیری خواهد شد که بر اساس پیش بینی کارشناسان، ضربه سنگینی را به اقتصاد انگلیس وارد می نماید.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران دخالت بی سابقه جریان مذهبی انگلیس در برگزیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دخالت بی سابقه جریان مذهبی انگلیس در برگزیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید